
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,691 |
تعداد مقالات | 72,219 |
تعداد مشاهده مقاله | 129,107,096 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 101,910,538 |
تاثیر آموزش مستقیم بر یادگیری مفاهیم ریاضی در کودکان مبتلا به اختلال ریاضی | ||
فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی | ||
مقاله 1، دوره 3، شماره 1، خرداد 1391، صفحه 41-58 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/japr.2012.52542 | ||
چکیده | ||
هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر آموزش مستقیم بر یادگیری مفاهیم ریاضی (جمع، تفریق، ضرب وتقسیم)، در کودکان مبتلا به اختلال ریاضی می باشد. بدین منظور از بین دانش آموزان پایه سوم ابتدایی مراجعه کننده به مرکز اختلالات یادگیری مالمیر شهر یزد، سه نفر انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل مقیاس تجدیدنظر شده هوشی وکسلر کودکان (WISC-R)، آزمون محقق ساخته ریاضی و پرونده تحصیلی و بهداشتی دانش آموزان بود. داده های مورد نیاز با استفاده از یک طرح پژوهش تک آزمودنی در شرایط خط پایه و مداخله آموزشی جمع آوری شد. پس از جمع آوری داده ها در شرایط خط پایه، برنامه آموزش مستقیم که بر اساس محتوای کتاب های ریاضی پایه اول تا سوم ابتدایی طراحی شده بود، در شرایط مداخله آموزشی بر روی هر سه آزمودنی اجرا گردید. نتایج پژوهش نشان داد که برنامه آموزش مستقیم بر یادگیری هر چهار مفهوم جمع، تفریق، ضرب و تقسیم در کودکان مبتلا به اختلال ریاضی تاثیر مثبت داشته است و هر سه آزمودنی پس از اجرای برنامه ی آموزشی توانستند به ملاک موفقیت و رفتار هدف دست یابند. تلویحات نظری و کاربردهای عملی این پژوهش در اصل مقاله آورده شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش مستقیم؛ اختلال ریاضی؛ دانش آموزان پایه ابتدایی؛ طرح پژوهش تک آزمودنی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The impact of direct instruction on the learning of mathematical concepts in children with mathematics disorder | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,261 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2 |