تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,578 |
تعداد مقالات | 71,072 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,683,953 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,913,421 |
مبانی تفسیری - کلامی علامه طباطبایی در صفات خبری | ||
مجله علمی " فلسفه دین " | ||
مقاله 7، دوره 11، شماره 3، آبان 1393، صفحه 567-592 اصل مقاله (691.13 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jpht.2014.52848 | ||
نویسندگان | ||
اسماعیل دارابکلایی1؛ روح الله ترابی* 2 | ||
1استادیار دانشکدۀ الهیات وادیان شهید بهشتی | ||
2کارشناس ارشد مدرسی معارف اسلامی | ||
چکیده | ||
صفات خبری خداوند متعال، از جملۀ مباحث کلامی و تفسیری است که در قرآن و روایات آمده است. صفات خبری آن دسته از صفات خداوند هستند که عقل بر آنها دلالت روشنی ندارد و تنها به آن سبب که در متن دینی (اعم از قرآن و حدیث) بهخداوند نسبت داده شدهاند، میتوان آنها را به خداوند نسبت داد. شناخت صحیح و دقیق صفات خبری و دستیابی انسان به این معرفت، به درک بهتری از باریتعالی منجر میشود. تفسیر این صفات از دیرباز مورد نزاع متکلمان بوده و بدون تردید دیدگاههای افراطی وتفریطی کلامی در این موضوع پیامدهای زیانباری را برای امت اسلامی در پی داشته که تاریخ فرقهها و گروههای اسلامی گویای این مطلب است. آیات صفات خبری خدا از جملۀ آیات متشابهی است که برای فهم بشر سنگین بوده و زمینهساز بهوجود آمدن فرقههای مختلف در میان مسلمانان شده است. درباب صفات خبری چهار شیوة کلی وجود دارد: 1. نظریۀ اثبات صفات خبری همراه با تشبیه؛ 2. نظریۀ توقف و تفویض؛ 3. نظریۀ اثبات صفات خبری با قید بدون کیفیت؛ 4. نظریۀ تأویل. با تبیین صفات خبری در تفسیر، میتوان به این نتیجه رسید که اعتقاد به تجسیم خداوند موردپذیرش هیچیک از آنها نیست، در این مقاله میکوشیم دیدگاه مفسر بزرگ شیعه، علامه طباطبایی را بهدست آوریم؛ ایشان معتقد است با پیروی از اهل بیت و گرفتن اصل معنا با حذف لوازم، باید معنای نهایی و جدی کلام خداوند، در آیات صفات خبری را پس از در نظرگرفتن تمامی قراین، از جمله آیات تنزیه و مسائل عقلی، بهدست آورد. | ||
کلیدواژهها | ||
تأویل؛ تفویض؛ صفات خبری؛ مبانی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Tabatabaee`s theological and Interpretative Bases In Predicative Attributions | ||
نویسندگان [English] | ||
esmaial Darabkolai1؛ rohoolah torabi2 | ||
1assistant prfessor of theoloji faculty religions martyr beheshti | ||
2master teaching educataion eslam | ||
چکیده [English] | ||
Abstract esmaeel darabkolahi 1. roohollah torabi*2 1. assistant prfessor of theoloji faculty religions martyr beheshti 2. master teaching educataion eslam Eminent God Predicative qualities are among interpretation and discourse disputes that mentioned in Quran and Revayat. Predicative qualities are those that intellect does not have clear implication in them and because of attributing God in religious texts like Quran and Hadis, they can be referred to God. Accurate and precise identifying of predicative qualities and achievement of human to this wisdom leads to better understanding of God. Explanation of these qualities has long been quarreled among speakers and going to extremes in this regard have disruptive consequences for Islamic nation that history and Islamic branches express this fact. . Concerning predicative qualities, there are four general ways: 1. The theory of proving predicative qualities with simile 2. The theory of stopping and resignation 3. The theory of proving predicative qualities stipulating quality-free 4. The theory of paraphrase. With explanation of predicative qualities in the interpretation, it can be concluded that believing God’s corporeality has not been accepted by any of them. In this article we try to get the viewpoint of Shia major interpreter, Alame-Tabatabaii. He believes that with following Ahl-Beit and taking the root meaning and eliminating materials, we should get the serious and final meaning of God’s speech in predicative qualities verses, regarding all circumstances, such as praise verses and rational issues. Key words: Tabatabaii, Al-mizan interpretation, predicative qualities, resignation,paraphrase,praise, principles, discourse ........................... *. writer : tel: 09192510381 | ||
کلیدواژهها [English] | ||
:, resignation paraphrase, Principles | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,139 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,286 |