تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,501 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,098,885 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,206,447 |
ارزیابی کیفیت خدمات کتابخانههای دیجیتال بر اساس الگوی دیجیکوال (مورد مطالعه: کتابخانۀ دیجیتال دانشگاه تهران) | ||
تحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی | ||
مقاله 7، دوره 48، شماره 2، تیر 1393، صفحه 309-324 اصل مقاله (969.39 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jlib.2014.53030 | ||
نویسندگان | ||
مریم جعفربگلو* 1؛ محسن حمیدی2؛ شاپور انوری3؛ سید علی اکبر فامیل روحانی4 | ||
1کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات همدان | ||
2گروه کتابداری و اطلاعرسانی واحد بروجرد، دانشگاه آزاد اسلامی بروجرد، ایران | ||
3کارشناس ارشد مدیریت کارآفرینی | ||
4استاد گروه علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات همدان | ||
چکیده | ||
هدف: هدف از این پژوهش دستیابی به کیفیت مطلوب در خدماترسانی کتابخانههای دیجیتال دانشگاهی با استفاده از ابزار دیجیکوال است. روش تحقیق: این تحقیق کاربردی و ماهیت آن تحلیلی - پیمایشی است. جامعۀ آماری آن کاربران عضو کتابخانۀ دیجیتال دانشگاه تهران در سه گروه استادان (600 نفر)، دانشجویان (2300 نفر) و کتابداران (1100 نفر) هستند و ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه بوده و برای تحلیل از آزمون ویلکاکسون و تی زوجی استفاده شده و مؤلفهها با آزمون فریدمن رتبهبندی شده است. یافتهها: شکاف کیفیت خدمات بین وضعیت موجود و مطلوب در مؤلفههای قابلیت کاوش (75/0)، پوشش موضوعی و قابلیت استفاده (07/1)، دسترسپذیری (12/1)، قابلیت اطمینان (17/1)، دقت و صحت (22/1)، سازمانیافتگی (35/1)، قابلیت اعتبار (47/1)، قابلیت مرور (8/1)، پیوندهای فعال (91/1)، رضایتمندی (19/2) و خودکفایی(30/2) بهترتیب افزایش را نشان میدهد. نتیجهگیری: در مؤلفههای قابلیت کاوش، پوشش موضوعی و قابلیت استفاده، کمترین شکاف و در خودکفایی، پیوندهای فعال و رضایتمندی بیشترین شکاف بین دو وضعیت موجود و مطلوب وجود دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
ارزیابی؛ دیجیکوال؛ کتابخانۀ دیجیتال دانشگاه تهران؛ کیفیت خدمات | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Quality Assessment of Digital Library Services at University of Tehran; Using the Digiqual Model | ||
نویسندگان [English] | ||
Maryam Jafarbegloo1؛ Mohsen Hamidy2؛ Shapor anvari3؛ Ali Akbar Famil Rohany4 | ||
1MA. Knowledge and Information Science, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Hamadan ,Iran. | ||
2Assistant Professor, Knowledge and Information Science, University, Borojerd , Iran. | ||
3MA. Entrepreneurial Management, University of Tehran, Iran | ||
4Professor, Knowledge and Information Science, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Hamadan , Iran. | ||
چکیده [English] | ||
Objective: Access to demand quality of digital library services at University of Tehran from the perspective of users (faculty members, library experts and student) by the Digiqual model. Research Methodology: As for the objective, this research is an applied research and its nature is survey –analytic. The statistical population of this research is the group of users who are member of the Digital Library at University of Tehran in three groups of university professors, library experts and students of faculties and educational units. In order to analyze the findings, the SPSS software (version 19) was used to describe statistics, average and standard deviation and for their analysis, Wilcoxon signed-rank test and paired T-test was employed. Findings: The results of the research show that the gap among services in the present and ideal situation in the components of searchability (0.75) , subject coverage and usability(1.07) , accessibility (1.12) , insurability(1.17) , precision ( 1.22) , organizability(1.35) , creditability (1.47) , reviewability(1.8) , active links (1.91) , satisfaction(2.19) and self-sufficiency ( 2.30) shows an accelerating increase and respectively and there is the least gap in the components of searchability , subject coverage and usability and there is the greatest gap in the components of self-sufficiency and satisfaction and the other components are in a limit between the least and the greatest rate. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
" Assessment", "service quality", "Digital Library of University of Tehran", " Digiqual" | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,038 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,922 |