
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,692 |
تعداد مقالات | 72,237 |
تعداد مشاهده مقاله | 129,206,968 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 102,035,410 |
اولویت بندی راهبردهای مدیریت مقاصد گردشگری با استفاده از مدلهای کمّی و کیفی (مطالعۀ موردی: شهر سلطانیه) | ||
نشریه گردشگری شهری | ||
مقاله 7، دوره 1، شماره 1، دی 1393، صفحه 79-96 اصل مقاله (1.54 M) | ||
نوع مقاله: علمی - پژوهشی مستقل | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jut.2014.53155 | ||
نویسندگان | ||
حسن رضایی نیا* ؛ فرهاد جعفری | ||
دانشجوی دکتری جغرافیا و برنامهریزی شهری دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
شهر سلطانیه، در استان زنجان، با داشتن میراث جهانی گرانبهایی همچون گنبد سلطانیه و آثار تاریخی فرهنگی بسیار از مقاصد مهم گردشگری استان است. ولی تاکنون نتوانسته است آنچنانکه باید در عرصۀ گردشگری جایگاه مناسبی بهدست آورد. یکی از دلایل این مسئله توجه به معماری و تاریخ شهر بیش از مسائل مربوط به گردشگری است که پیامد آن عدم شناخت بازار گردشگری شهر است. ازاینرو، در این تحقیق با استفاده از مدلهای برنامهریزی استراتژیک از جمله SWOT و QSPM به اولویتبندی راهبردهای مؤثر در مدیریت بازار گردشگری شهر سلطانیه پرداخته شد. روش تحقیق، توصیفی تحلیلی بوده و گردآوری دادهها به روش اسنادی، پیمایشی، مصاحبه با کارشناسان گروه دلفی، و گردشگران در قالب تهیۀ پرسشنامه صورت گرفته است. سپس آرای گروه دلفی و گردشگران در ماتریس عوامل درونی و بیرونی و ماتریس برنامهریزی راهبردهای کمّی بهکار گرفته شد و راهبردهای مؤثر اولویتبندی شد. نتایج نشان میدهند که بازار گردشگری شهر از نظر عوامل داخلی و خارجی وضعیت مناسبی ندارد. به همین دلیل نیز راهبردهای تدافعی (WT) در اولویت اول و راهبردهای محافظهکارانۀ (WO) در اولویت دوم برنامهریزی قرار گرفتند. ارتقای تبلیغات، واگذاری تسهیلات به بخش خصوصی جهت ساخت هتل و اقامتگاه، تسریع در بازسازی بناهای تاریخی از گروه WT، و حفظ بازار گردشگری شهرهای نزدیک همراه با شناساندن جاذبههای شهر در استانهای دور و استفاده از پتانسیل طبیعی منطقه برای ایجاد تأسیسات تفریحی از گروه WO در اولویتاند. | ||
کلیدواژهها | ||
برنامه ریزی راهبردهای کمی؛ زنجان؛ سلطانیه؛ مقاصد گردشگری | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Prioritization of the tourism destinations management strategies using qualitative and quantitative models (Case Study: city of Soltanieh) | ||
نویسندگان [English] | ||
Hasan Rezaeenya؛ Farhad Jafari | ||
PhD Student of Geography and Urban Planning, University of Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The city of Soltanieh, one of the most important tourism destinations in the Zanjan province, has precious global heritages and cultural monuments such as the Dome of Soltanieh. However, it has failed to reach a proper place in tourism industry so far. One reason for this problem is that attention has been paid to the antiquity and architecture of the city more than the issue of tourism itself. Thus logical consequence of this, is lack of understanding of the tourism marketing. In this paper, effective strategies in Soltanieh city’s tourism market were prioritized using strategic planning models, including SWOT and QSPM. This study is an applied research and its research methodology is descriptive – analytic. Library and document study used for data gathering, while field study, direct observation and survey, interview with experts in the fields (Delphi method) and interview with tourists using questionnaires were other tools for gleaning the information. Views of Delphi Group and tourists were applied in the matrix of internal and external factors as well as matrix of planning quantitative strategies while effective strategies were prioritized. The results show that the city's tourism marketing is not in a proper place in terms of internal and external factors. Therefore, defensive strategies (WT) and conservative strategies (WO) were considered as first and second priority respectively. Promoting advertisements, transferring the facilities to the private sectors to build hotels and resorts, expediting renovation of monuments were among priorities of WT strategies while maintaining tourism marketing of nearby cities along with the introduction of the tourism attractions to remote provinces and also using the natural potential of the region to establish recreational facilities were among priorities of WO strategies. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
tourism destinations, quantitative strategies planning, Zanjan, Soltanieh | ||
مراجع | ||
افتخاری، عبدالرضا رکنالدین؛ مهدوی، داوود (1385). «راهکارهای توسعۀ گردشگری روستایی با استفاده از مدل SWOT دهستان لواسان کوچک»، فصلنامۀ مدرس علوم انسانی، دورۀ دوم، ش 10، ص 1ـ30. الوانی، مهدی؛ دهدشتی شاهرخ، زهره (1373). اصول و مبانی جهانگردی، تهران: معاونت اقتصادی و برنامهریزی بنیاد مستضعفان و جانبازان انقلاب اسلامی. امین بیدختی، علیاکبر؛ نظری، ماشاءالله (1388). «نقش بازاریابی در توسعۀ صنعت گردشگری»، چشمانداز مدیریت، ش 22، ص 49ـ68. ثبوتی، هوشنگ (1377). سرزمین زنگان: بناهای آرامگاهی استان زنجان، زنجان: انتشارات زنگان. حافظنیا، محمدرضا (1389). مقدمهای بر روش تحقیق در علوم انسانی، چ 17، تهران: سمت. حسینی، علی؛ پوراحمد، احمد؛ رضایینیا، حسن (1392). «ارائۀ راهبردهای ساماندهی بافت فرسودۀ محلۀ قیطریه با استفاده از روش QSPM»، باغ نظر، س 10، ش 24، ص 79ـ90. داس ویل، راجر (1384). مدیریت جهانگردی، مبانی، راهبردها، آثار، ترجمۀ سیدمحمد اعرابی و داود ایزدی، تهران: دفتر پژوهشهای فرهنگی، چ 3. دلاور، علی (1384). احتمالات و آمار کاربردی در روانشناسی و علوم تربیتی، تهران: رشد، چ 11. دیوید، فرد آر (1388). مدیریت استراتژیک، ترجمۀ علی پارسائیان و سید محمد اعرابی، تهران: دفتر پژوهشهای فرهنگی، چ 14. سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح (1369). فرهنگ جغرافیایی آبادیهای کشور جمهوری اسلامی ایران، بخش زنجان، ج ۲۵، تهران، ص ۱۴۸ـ150. سازمان میراث فرهنگی، گردشگری، و صنایعدستی استان زنجان (1390). آمار گردشگران داخلی و خارجی واردشده به شهر سلطانیه، قابل دسترسی از طریق پایگاه میراث فرهنگی و گردشگری سلطانیه. فرجزادهاصل، منوچهر (1384). سیستم اطلاعات جغرافیایی و کاربرد آن در برنامهریزی توریسم، تهران: سمت. گلکار، کورش (1384). «مناسبسازی تکنیک تحلیلی سوآت (SWOT) برای کاربرد در طراحی شهری»، مجلۀ صفه. دورۀ دوم، ش 41، ص 44ـ65. گی، چاک وای (1385). جهانگردی در چشماندازی جامع، ترجمۀ علی پارسائیان و سید محمد اعرابی، تهران: دفتر پژوهشهای فرهنگی. لامسدن، لس (1380). بازاریابی گردشگری، ترجمۀ محمدابراهیم گوهریان، تهران: دفتر پژوهشهای فرهنگی. مخلصی، محمدعلی (1378). جغرافیای تاریخی سلطانیه، چ 3، تهران: نأشر مولف. نوری، جعفر؛ عباسپور، مجید؛ مقصودلو، بیژن (1385). «ارزیابی زیستمحیطی سیاستهای استراتژیک توسعۀ صنعتی ایران با استفاده از رویکرد تحلیل عوامل استراتژیک SWOT»، علوم و تکنولوژی محیط زیست، دورۀ هشتم، ش 2، ص 25ـ38. هریسون، جفری؛ کارون، جان (1382). «مدیریت استراتژیک»، ترجمۀ بهروز قاسمی، تهران: هیئت. Butler, R.W (1980). The concept of tourist area cycle of evolution: Implications for management of resources. Canadian Geographer. 24, pp 5-12.
Cooper, C. (2002). Sustainability and tourism visions. VII Congreso Internacional del CLAD sobre la Reforma del Estado y de la Administración Pública, Lisboa, Portugal.
D’Urso, Pierpaolo & et.al, 2013, Bagged Clustering and its application to tourism market segmentation. Expert Systems with Applications, 40, pp 4944–4956.
Flagestad, A & Hope, C.A. (2001). Strategic success in winter sports destinations: a sustainable value creation perspective. Tourism Management, 22, pp 445-461.
Haywood, K.M. (1986). Can tourist life cycle be made operational? Tourism Management, 7, pp 154-167.
Higham, J. (2004). Sport Tourism Destinations Issues, opportunities and analysis. Elsevier Butterworth-Heinemann publications.
Kahraman, C., & et.al (2007). Prioritization of E-Government Strategies Using a SWOT-AHP Analysis: The Case of Turkey. European Journal of Information Systems, 16, pp 284-298.
Kim, K. (2002). The effects of tourism impacts upon quality of life of residents in the community, Dissertation submitted to the faculty of the Virginia polytechnic instituted and state university in partial fulfillment of the requirements for there degree of doctor of philosophy.
Kotler, Ph & et.al (2005). Marketing for Hospitality and Tourism. Prentice Hall, NewYork
Morison, A., & et.al (2006). Entrepreneurship in the Hospitality, Tourism and Leisure Industries. Butterworth-Heinemann, Oxford.
Plog, S. (2001). Why destination areas rise and fall in popularity: an update of a Cornell Quarterly Classic. Cornell Hotel and Restaurant Administration Quarterly, 42 (3), pp 24-42.
Toh, R.S; Khan, H & Koh, A.J. (2001). A travel balance approach for examining tourism area life cycles: The case of Singapore. Journal of Travel Research, 39, pp 426-432.
Travel Leisure (2013). World's Most-Visited Tourist Attractions. Available at: http://www.travelandleisure.com/articles/worlds-most-visited-tourist-attractions
UNESCO (2013). Soltanieh, Brief Description. Available at: http://whc.unesco.org/en/list/1188/soltaniyeh
UNESCO (2014). Properties inscribed on the World Heritage List (Islamic Republic of Iran). Available at: http://whc.unesco.org/en/statesparties/ir
Wang, K.J., & Hong, W.C. (2011). Competitive advantage analysis and strategy formulation of airport city development - The case of Taiwan. Transport Policy, Vol 18, 1, pp 276-288. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 4,677 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,748 |