تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,036 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,506,678 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,770,628 |
بررسی تأثیر سرمایه اجتماعی بر یادگیری سازمانی (مورد مطالعه: اداره کل ورزش و جوانان استان گیلان) | ||
مجله علمی "مدیریت سرمایه اجتماعی" | ||
مقاله 6، دوره 1، شماره 1، مهر 1393، صفحه 101-118 اصل مقاله (469.38 K) | ||
نوع مقاله: پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jscm.2014.53280 | ||
نویسندگان | ||
تورج حسنزاده ثمرین* 1؛ محمدصادق حسنزاده1؛ تورج قلیزاده بیبالانی2 | ||
1استادیار گروه مدیریت دولتی، دانشگاه پیام نور، تهران | ||
2کارشناس ارشد مدیریت دولتی، دانشگاه پیام نور، رشت | ||
چکیده | ||
بیشک دو مقوله سرمایه اجتماعی و یادگیری سازمانی در جوامع امروزی اهمیت بسزایی دارند. هدف این مقاله بررسی تأثیر سرمایه اجتماعی بر یادگیری سازمانی در اداره کل ورزش و جوانان استان گیلان است. این تحقیق از نوع کاربردی است و از نظر روش گردآوری دادهها، توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری تحقیق مدیران ستادی اداره کل ورزش و جوانان استان گیلان، روسا، معاونان و کارکنان ادارات شهرستانهای استان گیلان به تعداد 297 نفر میباشند که به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای، 155 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. همچنین، برای تجزیه و تحلیل دادهها روشهای تحلیل همبستگی و رگرسیون چندگانه گام به گام بهکار گرفته شد. به منظور بررسی وضعیت سرمایه اجتماعی و ابعاد آن شامل (هنجار، اعتماد و شبکه) و یادگیری سازمانی آزمون تی استیودنت بهکار گرفته شد. نتایج این تحقیق نشان داد سرمایه اجتماعی و ابعاد آن (اعتماد، شبکه و هنجار) بر یادگیری سازمانی کارکنان اداره کل ورزش و جوانان استان گیلان تأثیر مثبت و معنادار دارد. ضمن اینکه وضعیت سرمایه اجتماعی، اعتماد، هنجار، شبکه و یادگیری سازمانی نیز متوسط متمایل به خوب ارزیابی شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
اعتماد؛ سرمایه اجتماعی؛ شبکه؛ کدها و حکایات مشترک؛ یادگیری سازمانی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Effect of Social Capital on Organizational learning )The case of the Guilan Department Youth and sport( | ||
نویسندگان [English] | ||
Tooraj Hassanzadeh Samarin1؛ Mohammad Sadegh Hassanzadeh1؛ Tooraj Gholizadeh Bibalani2 | ||
1Assistant Professor, Faculty of Public Administration, Ppayam Noor University, Tehran, Iran | ||
2MSc. of Public Administration, Payam Noor University, Rasht | ||
چکیده [English] | ||
Doubtlessly, the two categories of social capital and organizational learning have significance importance in today’s societies.The subject of this research involves the evaluation of the effects of social capital on organizational learning in Guilan Department of Youth and sport learning in this research. This research is an applied one and its statistical society includes the headquarters’ managers of Guilan Department Youth and sport, the presidents, the deputies and the stuff of Youth and sport offices of the cities of Guilan 297 people. According to the formula, the considered sample volume is 155 people.In inferential statistics method, a step by step multiple regression and correlation with the aid of the software “SPSS16” also was used.The social average statistical hypothesis test or namely one-sample test is used for recognizing the social capital status and its dimensions (including norm, trust and network). The obtained result of this research showed that the social capital and also its dimensions (including norm, trust and network) have a positive and meaningful effect on the organizational learning of the staff of Guilan Department Youth and sport. Meanwhile, the social capital status, trust, network and organizational learning were also evaluated at the average level to a desired level | ||
کلیدواژهها [English] | ||
organizational learning, network, Social capital, trust | ||
مراجع | ||
11. Huber, G.P. (1991).”Organizational learning “The contributing processes and the literatures”, Organization Science, 2(1), 88-115.
12. Inkpen, A. C.; Tsang, E. W. K. (2005), “Social capital, networks, and knowledge transfer”, Academy of Management Review, 30(1), 146–165.
13. Nahapit, J.; S.Ghoshal (1998), “Social capital, intellectual capital and the organizational Advantage, Advantage”, Academy of Management Review, 23(2), 242-266.
14. Neefe (2001), Comparing Levels of Organizational Learning Maturity of Colleges and University Participating in Traditional and Non-Traditional (academic quality improvement project) accreditation processes.
15. Newberry, D.B. (2008), Organizational learning, leadership & culture”a study of program managers in hee department of defense, PhD dissertation in Capella university.
16. Putnam, R.D.; K.A.Goss (2002), Introduction, in Putnam, democracies in flux, The Evolution of Social Capital in Contemporary Society, Oxford Univer.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,274 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,759 |