از موضوعات مهم در ادیان توحیدی، سعادت و کمال انسان است. این سعادت در اسلام و مسیحیت، تحول کمالی انسان بهسوی خدای متعال و نزدیک شدن به اوست. حقیقت این تحول از منظر قرآن کریم و عهد جدید، تحولی وجودی و حقیقی و البته تشکیکی و به بیان این دو متن مقدس «حیات و تولد جدید»، «هجرت به جانب خداوند» و «نورانی شدن» است. اما بهرغم این اشتراکات، با توجه به تفاوت بنیادین الهیات و انسانشناسی اسلام و مسیحیتِ مبتنی بر نوشتههای پولس، این موضوع در این دو سنت نقاط افتراق نیز، دارد. در اسلام، همة بحث پیرامون نزدیک شدن به خدای متعال است، اما در مسیحیت، مقصود از نزدیک شدن، همانندی با مسیح، یکی شدن با خدا، حضور در خانواده الهی و فرزند خدا شدن است. در اسلام، قرب بیشتر مبتنی بر ایمان و عمل صالح است، اما در مسیحیت، قرب، همچون ایمان، اعطایی است.
Ontological transformation of human being in the Quran and the New Testament
نویسندگان [English]
Ismail Alikhani
Assistant Professor of the Iranian institute of philosophy
چکیده [English]
One of the important issues in the monotheistic religions is the felicity and perfection of man. This felicity in Islam and Christianity is the felicitous transformation of the person so that one becomes near to God or achieves proximity to Him. From the perspective of the Noble Qur’an and the New Testament, this is a real ontological transformation, although it is gradual. According to these two holy books it is a “new life and new birth”, “Migration to the Lord” and “illumination”. However, in spite of these common points, given the fundamental differences between Christian and Islamic theology and anthropology, especially those Christian teachings based on the writings of Paul, these two traditions also have points of difference. In Islam, the entire discussion centers on the approach to God. However, in Christianity, what is meant by proximity is union with Christ or God, presence in the family of God or becoming a child of God. In Islam, on the other hand, proximity is usually based on faith and good works, while in Christianity the emphasis is on the divine grace through which faith and proximity are given.
کلیدواژهها [English]
Imitation to Christ, Nearness, New life, Ontological Transformation, Sanctification, Son of God, Union with God
مراجع
قرآن کریم
ادی، ولیم، (1973). الکنز الجلیل فی تفسیر الانجیل، چاپ دوم، بیروت، مجمع الکنائس فی الشرق الاردنی.
اسحق ساکا، المطران، (2003). تفسیر القداس، چاپ سوم، بیروت، منشورات دیر مار یعقوب البرادعی.
3. آندرهیل، اولین، (1384). عارفان مسیحی، مترجم: احمدرضا مؤیدی و حمید محمودیان، چاپ اول، قم، مرکز مطالعات و تحقیقات ادیان و مذاهب.
4. انس الامیرکانی، جیمس، (1890). نظام التعلیم فی علم اللاهوت القویم، چاپ اول، جلد دوم، قاهره، مطبعة الامیرکان.
5. انجمن کتاب مقدس ایران، (1996). کتاب مقدس، چاپ اول، تهران، انتشارات ایلام.
باسیم، بولس، (1991). معجم اللاهوت الکتابی، چاپ دوم، بیروت، دار المشرق.
7. بارکلی، ولیم، (1987). تفسیر العهد الجدید، رسالة الرومیة، چاپ اول، قاهره، دار الثقافه.
برانتل، جورج، (۱۳۸۱). آئین کاتولیک، ترجمة حسن قنبری، چاپ اول، قم، مرکز مطالعات و تحقیقات ادیان و مذاهب.