تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,523 |
تعداد مقالات | 70,429 |
تعداد مشاهده مقاله | 123,968,178 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,098,389 |
مروری بر اسناد بینالمللی نظام عام تحدید کلی مسئولیت در حقوق دریایی | ||
مطالعات حقوق خصوصی | ||
مقاله 1، دوره 44، شماره 4، دی 1393، صفحه 477-494 اصل مقاله (323.47 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jlq.2014.53335 | ||
نویسندگان | ||
محسن ایزانلو* 1؛ رامین درگاهی2 | ||
1استادیار گروه حقوق خصوصی دانشکدۀ حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران | ||
2دانشجوی کارشناسی ارشد حقوق تجاری اقتصادی بینالمللی دانشکدۀ حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
مفهوم تحدید مسئولیت مالک کشتی در قرن یازدهم میلادی شناسایی شد و تا قرن نوزدهم در حقوق داخلی کشورها توسعه یافت. در قرن نوزدهم، با توجه به اهمیت حملونقل دریایی برای توسعۀ تجارت بینالمللی و تعارض قوانین در حملونقل دریایی بینالمللی، نیاز به یکسانسازی مقررات مربوط به حملونقل دریایی بینالمللی، بهویژه قواعد مربوط به تحدید مسئولیت احساس میشد. اولین گام در جهت یکسانسازی قواعد بینالمللی تحدید مسئولیت با تصویب کنوانسیون 1924 برداشته شد، اما این کنوانسیون با اقبال چندانی روبهرو نشد. برخلاف کنوانسیون 1924، جامعۀ کشتیرانی از کنوانسیونهای 1957 و 1976 در خصوص تحدید مسئولیت مالکان کشتی، استقبال گستردهای کرد. جمهوری اسلامی ایران در تیر 1393 به کنوانسیون 1976 ملحق شده است؛ درحالی که مقررات قانون دریایی در باب تحدید مسئولیت همچنان ملهم از کنوانسیون 1957 است. در این مقاله پس از بررسی روشها و نظامهای تحدید مسئولیت، سعی خواهد شد تا ضمن معرفی اسناد یادشده، مقررات کنوانسیونهای مربوط به نظام عام تحدید مسئولیت در حقوق دریایی (شامل کنوانسیونهای مصوب 1924، 1957 و 1976)، سیر تحول آنها و همچنین وضع حقوق ایران در این زمینه به اجمال بررسی شود. | ||
کلیدواژهها | ||
تحدید مسئولیت؛ تقصیر عمدی و غیرقابل بخشایش؛ دعاوی مشمول تحدید مسئولیت؛ کنوانسیونهای بینالمللی؛ مسئولیت مالک کشتی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
A REVIEW OF INTERNATIONAL CONVENTIONS ABOUT THE GLOBAL LIMITATION OF LIABILITY IN MARITIME LAW | ||
نویسندگان [English] | ||
Mohsen Izanloo1؛ Ramin Dargahi2 | ||
1Assistant Professor, Private and Islamic Law Department, University of Tehran, Iran | ||
2MS. Student, Faculty of Law and Political Science, University of Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The concept of limitation of liability has been recognized in the 11th century and developed in national legislations until 19th century. Considering the importance of maritime transport as the backbone of international trade and great potential for conflict of laws in maritime transport, the need for harmonizing international maritime law, particularly the law on limitation of liability, became visible in the 19th century. The first step towards international unification of the rules on limitation of liability for maritime claims has been taken by adopting 1924 Conventions, but it received little support from the international community. Unlike the 1924 Convention, the 1957 and 1976 Conventions on limitation of liability for maritime received wide international acceptance. Iran has ratified the 1976 convention on 2014 but at the same time the maritime code has preserved the rules of the 1957 convention, yet. In this paper, after exploring the different systems of limitation of liability, we attempt to review the provisions of international conventions on global limitation of liability in maritime law and (including, 1924, 1957 and 1976 conventions) and discuss the status of Iranian law in this regard will be discussed, too. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
claims subject to limitation, conduct barring limitation, liability limits, liability of shipowner | ||
مراجع | ||
منابع و مآخذ الف) فارسی:
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,627 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,868 |