تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,036 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,507,243 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,771,046 |
نقد جامعه شناسانۀ سرمایه های زنان در رمان قصه تهمینه محمد محمدعلی بر اساس نظریۀ انواع سرمایۀ پیر بوردیو | ||
جامعه شناسی هنر و ادبیات | ||
مقاله 3، دوره 6، شماره 1، فروردین 1393، صفحه 23-41 اصل مقاله (532.7 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jsal.2014.53607 | ||
نویسندگان | ||
صدف گلمرادی* 1؛ حسین فقیهی2؛ نعمت الله فاضلی3 | ||
1. دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه الزهرا | ||
2اعضو هیئتعلمی گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه الزهرا (س) | ||
3عضو هیئتعلمی پژوهشکدۀ مطالعات اجتماعی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی | ||
چکیده | ||
این مقاله بر نقد جامعهشناسانۀ رمان معاصر تمرکز دارد. راهنمای نظری این پژوهش ایدۀ انواع سرمایۀ پیر بوردیو است. بوردیو بر این باور است که نظریۀ سرمایۀ اقتصادی مارکس مبادلات را به نوع تجاریِ آن تقلیل میدهد؛ در حالی که توضیحدادن ساختار و کارکرد جهان اجتماعی بدون در نظر گرفتن سرمایه در تمام شکلهایش امری محال است. در پرتو این نظریه با بررسی انواع سرمایههای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، و نمادین و قدرتی که از این راه برای زنان حاصل میشود، به بازنمایی جایگاه آنان در رمان قصۀ تهمینه، اثر محمد محمدعلی، میپردازیم و با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی و روایتشناسی به این نتیجه میرسیم که در فضای اجتماعی این رمان هیچ سرمایۀ متقارنی برای زنان وجود ندارد. آنان فقط با تکیه بر یک بُعد از سرمایهشان، در میان خود، به تخاصم آشکار و پنهان میپردازند؛ در همین محیط برای جایگیری در قدرت منازعه میکنند و به فرادست و فرودست تقسیم میشوند. بنابراین، اگرچه در فضاهای خرد زنانه مادرانی با «قدرت پدرانه» میبینیم، در فضای کلان اجتماعی سرمایههای تثبیتشده، کلان، و گسترده متعلق به مردان است و زنان قصه، حتی تهمینه، در جوار آنها حاشیهای بر متن تلقی میشوند. به این ترتیب، متن به نوعی آگاه یا ناخودآگاه در بازتولید فرادستی مردان و فرودستی زنان در عرصهها تجربهای عینی و کلیدی بهدست میدهد. | ||
کلیدواژهها | ||
انواع سرمایۀ پیر بوردیو؛ جامعهشناسی ادبیات؛ زنان؛ قصۀ تهمینه؛ محمد محمدعلی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
A sociological critique of the womens capitals in the story ofTahmineh by Muhammad Muhammad Ali based on " varieties of capitals " idea by Pierre Bourdieu | ||
نویسندگان [English] | ||
Sadaf Golmoradi1؛ Hoseine Faghihi2؛ Nematallah Fazeli3 | ||
چکیده [English] | ||
A sociological critique of the womens capitals in the story ofTahmineh by Muhammad Muhammad Ali based on " varieties of capitals " idea by Pierre Bourdieu The present article is a sociological critique on current novels based on " varieties of capitals " idea by Pierre Bourdieu. Bourdieu believes” economic capital thory” by Marks focusing on economy, reduse of issues to commercial one. whil its impossible to explain the stractuer and function of social word without considering all aspects of capital.The researcher represents the position of women in "the story of Tahmineh" by Muhammad Muhammad Ali on the basis of this idea and by analyzing " varieties of capitals " as: economic, social, cultural and symbolic as well as the power that women gain in this way .By using content analysis quality and narration, we will see from which capitals women have taken advantages of, what strategies used to produce and maintain them and how they benefit them after being changed and reproduced .And finally under what condition they face "structural gaps" and "social traps"in order to both meet goals and be in power. In “The Story Of Tahmine” although the mood seems to be monopolarized, a little attention shows the opposite manly pole. So social common sense of the story is often pure feminine &masculine sometimes. There is an obvious & hidden challenge between these two sources of power in womanly social fields. Circular sequence of change & exchange in their properties limited to their womanly common sense i.e. woman competing in this social market based on only one dimension of their properties: a tailor whose all properties -sewing- her incarnated & objective art change & exchange , she is a self-employer running her own life & social existence ,then receives a symbolic property. Mrs.Afkhami whose family’s nobility belongs to superior classes ,it leads to protect & reproduce her different kinds of properties, nevertheless the harms to her originate in these woman social fields. This social movement is not seen in women’s life except Tahnine whose production & reproduction of her properties in womanly field is due to arts such as sewing & Sermeduzy, a kind of sewing. Her opportunity in attending art fields exclusively occupied by men as cinema, writing, critics, just after her migration to Tehran discriminates her from other women in the story. The relationship between the other women in this story& symbolic arts based on cultural consumption restricted to the framework of their discrimination and personifying , so they no role in the production market. Is short, we see mothers with paternal power in womanly fields, though; this is true till men’s absences. Their violence & domination occurs in this level so they were classified into upper & lower hand. In this social womanly fields, they don’t receive a worldwide property, but where men appear in this challenging mood, they were introduced by confirmed, wide & huge properties, Men occupying positions as workers, poets, and businessmen that women in this story even Tahmine with all her effort & ambition never reach. In this way, in “The Story Of Tahmine” , we see men’s seniority in reproduction ,but woman’s inferiority in production, reproduction ,protection & exchange in different kinds of properties. Key words: literature sociology, "capitals variety" idea by Pierre Bourdieu, womens, Muhammad Muhammad Ali, the story of Tahmineh | ||
کلیدواژهها [English] | ||
literature sociology, "capitals variety" idea by Pierre Bourdieu, womens, Muhammad Muhammad Ali, the story of Tahmineh | ||
مراجع | ||
آریانپور، امیرحسین (1348). ایبسن آشوبگرای (کاوشی در زمینۀ جامعهشناسی هنر)، تهران: سپهر. آزاد ارمکی، تقی ؛ پرستش، شهرام (1383). «ادبیات داستانی و سرنوشت جامعهشناسی در ایران». نامۀ علوم اجتماعی، شماره 23، خرداد 1383، صص 91-69. بوردیو، پی یر (1389). «شکلهای سرمایه». ترجمه افشین خاکباز و حسن پویان، به کوشش کیان تاجبخش در سرمایۀ اجتماعی (اعتماد، دموکراسی وتوسعه)، چاپ سوم، تهران: تیراژه. بوردیو، پی یر (1390). تمایز،ترجمه حسن چاووشیان، چاپ اول، تهران: ثالث. بون ویتز، پاتریس (1391). درسهایی از جامعهشناسی پی یر بوردیو، ترجمه جهانگیر جهانگیری و حسن پورسفیر، چاپ اول، تهران: آگه پاتنام، رابرت (1389). «مصاحبه با پروفسور پاتنام». ترجمه افشین خاکباز و حسن پویان، به کوشش کیان تاجبخش در سرمایۀ اجتماعی (اعتماد، دموکراسی وتوسعه)، چاپ سوم، تهران: تیراژه. پورتس،آلهاندرو (1389). «سرمایه اجتماعی: خاستگاهها و کاربردهایش در جامعهشناسی مدرن». ترجمه افشین خاکباز و حسن پویان، به کوشش کیان تاجبخش در سرمایۀ اجتماعی (اعتماد، دموکراسی وتوسعه)، چاپ سوم، تهران: تیراژه. تبریزی،بهروز (1351). در شناخت ادبیات و اجتماع، تهران: کتاب نمونه. حسینی، مریم ؛ جهانبخش، فرانک (1389). «سیمای زن در رمانهای محمد محمدعلی با تأکید بر نقد ادبی فمنیستی»، زن در فرهنگ و هنر (پژوهش زنان)، شمارهی 3، بهار 1389، 98-79. دی والت،مارجری ال (1382). چندگانگی قرائت رمان: سازمان اجتماعی تفسیر، ترجمه حسن چاوشیان، در ارغنون 10/9، دربارهی رمان (مجموعه مقالات)، تهران: سازمان چاپ وانتشارات. ذکایی، محمدسعید؛ فرزانه حمیده ( 1387). «زنان و فرهنگ بدن»، فصلنامه انجمن ایرانی، مطالعات فرهنگی و ارتباطات، سال چهارم، شماره 11. راسل، برتراند(1386). قدرت، ترجمۀ نجف دریابندری، تهران: خوارزمی. راودراد، اعظم (1382). نظریههای جامعهشناسی هنر و ادبیات، تهران: انتشارات دانشگاه تهران. زرافا،میشل(1386).جامعه شناسی ادبیات داستانی (رمان و واقعیت اجتماعی)،ترجمه ی نسرین پروینی، چاپ اول، تهران: سخن. سپانلو، محمدعلی (1349). بازآفرینی واقعیت، تهران: نگاه. شامپاین ، پاتریک (1391). پیربوردیو، ترجمه ناهید موید حکمت، چاپ اول، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگی مردم شناسی و فلسفه شریعتی، سارا ؛ مدرس صادقی، مریم (1390). «بازنمایی زن در آثار زنان نقاش معاصر ایران». (با تأکید بر نگاه جنسی به زن). جامعهشناسی هنر و ادبیات، شمارهی دوم، پاییز و زمستان1390، صص 54-35. شمیسا، سیروس (1388). نقد ادبی، چاپ دوم، تهران: میترا. شویره،کریستی ین و اولیویه فونتن (1385). واژگان بوردیو، زیر نظر ژان-پی یر زرده، ترجمه مرتضی کتبی، تهران: نی. عصام، معصومه (1353). جامعهشناسی در ادبیات، تهران: انجمن دانشجویان دانشگاه تهران. فاضلی، نعمت الله(1391).مردم نگاری هنر، چاپ اول، تهران: فخراکیا. فاضلی، نعمتالله (1374). «درآمدی بر جامعهشناسی هنر و ادبیات». فصلنامۀ علوم اجتماعی، شمارهی 7 و8، پاییز و زمستان 1374. فکوهی، ناصر (1384). تاریخ نظریههای انسان شناختی، چاپ اول، تهران: نی. فیلد،جان(1386). سرمایه اجتماعی ، ترجمه غلامرضا غفاری و حسین رمضانی، چاپ اول، تهران: کویر. کوثری، مسعود (1387). نقاب نقد چیستی نقدادبی در ایران در گفت وگو با کریستف بالایی ودیگران ، به کوشش شاهرخ تندر و صالح، چاپ اول، تهران: چشمه. گرنفل،مایکل(1389). مفاهیم کلیدی بوردیو،ترجمه محمد مهدی لبیبی،چاپ اول، تهران: افکار. محمدعلی، محمد(1389). قصه تهمینه، تهران: تندیس. مکوئیلان، مارتین. (1388). گزیده مقالات روایت. ترجمه فتاح محمدی، چاپ اول، تهران: مینوی خرد. ولت، ژپ لینت (1390). رسالهای در باب گونهشناسی روایت نقطۀ دید، ترجمۀ علی عباسی و نصرت حجازی، چاپ اول، تهران: علمی و فرهنگی. هیدنس، باری( 1380). گفتارهای قدرت از هابز تافوکو، باری هیندس، ترجمه مصطفی یونسی، چاپ اول، تهران: تیراژ.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,866 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,616 |