تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,502 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,118,594 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,224,651 |
بررسی امکان جاودانگی فردی از منظر ویلیام جیمز با تکیه بر آرای یوجین فونتینل | ||
مجله علمی " فلسفه دین " | ||
مقاله 3، دوره 12، شماره 1، خرداد 1394، صفحه 61-86 اصل مقاله (431.02 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jpht.2015.53963 | ||
نویسندگان | ||
عبدالرسول کشفی1؛ ثریا کرمی* 2 | ||
1دانشیار دانشکدۀ الهیات دانشگاه تهران | ||
2کارشناس ارشد فلسفۀ دین دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
در این مقاله به بررسی دیدگاه یوجین فونتینل در زمینۀ جاودانگی فردی میپردازیم. او با استفاده از روش تجربی و پراگماتیستی ویلیام جیمز و پروردن نظریۀ میدانی او و ایدههای روانشناسانهاش دربارۀ "خود"، دیدگاه خاصی برای امکان وجود زندگی پس از مرگ ارائه کرده است. از نظر ایشان با استفاده از آرای جیمز، درون جهانی که پوینده و دارای رابطه محسوب میشود، میتوان فناناپذیری را تصور کرد. اعتقاد به جاودانگی موضوعی جدا از زندگی ما در این جهان نیست، بلکه از زندگی اینجهانی ما نیرو میگیرد. منظور فونتینل، ارائۀ نظریهای معقول دربارة جاودانگی فردی است که منطقاً ناسازگار نباشد. بنابراین نظریۀ فونتینل در زمینۀ جاودانگی از این جنبه اهمیت دارد که بدون داشتن دیدگاهی دوگانهانگارانه و بدون اینکه پای از دایرة تجربه بیرون نهد، زندگی پس از مرگ را توجیه و به اینترتیب دیدگاه تجربهگرایان را در مخالفت با جاودانگی فردی متزلزل کرده است. | ||
کلیدواژهها | ||
جاودانگی فردی؛ خود؛ نظریۀ میدانی؛ هویت فردی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Study of William James Views on the Possibility of Personal Immortality Based on Eugene Fontinell’s points of view | ||
نویسندگان [English] | ||
Abdorrasool Kashfi1؛ soraya karami2 | ||
1Associate Professor of Faculty of Theology and Islamic Studies – Tehran University | ||
2M.A. in Philosophy of Religion- Tehran University | ||
چکیده [English] | ||
This article is concerned with Eugene Fontinell’s idea about personal immortality. Fontinell has offered a specific view about the possibility of afterlife, through employing the experimental method, William James’s pragmatic method, and also developing William James’s Field Theory and his psychological ideas about the “Self”. Fontinell believes that it is possible to imagine immortality in a processive and relational world, according to William James’s views. Believing in immortality is not detached from our existence in this world, but it is being supported by our mundane lives. Fontinell is trying to offer a reasonable theory about personal immortality, without logical contradictions. Thus, Fontinell’s theory about immortality is important because it has explained and justified the afterlife without being dualistic, and without ignoring the experiences; by doing so, he has weakened the experimentalists’ view against personal immortality | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Personal Immortality, self, Field Theory, Personal Identity | ||
مراجع | ||
Fontinell, Eugene (2000), Self, God and Immortality: a Jamesian Investigation, New York, Fordham University Press.
Fontinell, Eugene (1999), “James: Religion and Individuality,” in Classical American Pragmatism: Its Contemporary Vitality. edited by Sandra B. Rosenthal, Carl R. Hausman, Douglas R. Anderson, Urbana: University of Illinois Press.
Fontinell, Eugene (Winter 1996-97), Spirituality in a world of “Fields within Fields Within Fields…”, Cross Currents, Vol.46 ,Issue 4.
Hamilton Susan (2001), “Indian Philosophy: A very short Introduction”, New York, Oxford University Press. P.90
James,William (1902). The Varieties of Religous Experience, Retrieved September 28, 2013, from http://www.sacred-texts.com /etc/vre/
James,William (1909). A Pluralistic Universe, Retrieved October 30, 2013, from http://www.fullbooks.com/A-Pluralistic-Universe.html
James,William (1952), The Principles of Psychology, The University of Chicago.
James,William (1898), Human Immortality, Retrieved August 23 2014, from http://www. religion-online.org/showchapter.asp?title=541&C=624 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,638 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 793 |