تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,572 |
تعداد مقالات | 71,028 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,499,177 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,761,584 |
Investigation the effect of Information technology competency on knowledge processes in ARAK’s justice | ||
Journal of Information Technology Management | ||
مقاله 3، دوره 7، شماره 3، آذر 2015، صفحه 493-510 اصل مقاله (623.87 K) | ||
نوع مقاله: Research Paper | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jitm.2015.54269 | ||
نویسندگان | ||
Rahele Esfandani* 1؛ Mostafa Ali Miri2 | ||
1MSc. Financial Management, Management University of Arak, Iran | ||
2Assistant Prof., of governmental management group,Azad University, Arak, Iran | ||
چکیده | ||
Study of information technology within organizations has flourished over the past decade. Although some studies have found a significant relationship between information technology competency and knowledge processes, others studies have not found such a relationship. The purpose of this study is to examine the effect merit IT on knowledge processes in ARAK’s justice. The descriptive- survey research is management type. The sample included 102 employees of Arak Justice who answered a questionnaire. Its validity and reliability were checked. The research hypothesis was tested using SEM. According to the results, IT knowledge and IT operations has a direct significant, positive effect on acquisition and transfer of knowledge. Also, IT infrastructure has a direct significant, positive effect on the acquisition of knowledge. In the end, the proposals are discussed for future researchs. | ||
کلیدواژهها | ||
Information Technology؛ Knowledge؛ knowledge processes؛ SEM | ||
عنوان مقاله [English] | ||
بررسی تاثیر شایستگی فناوری اطلاعات بر فرایندهای دانش در دادگستری شهر اراک | ||
نویسندگان [English] | ||
راحله اسفندانی1؛ مصطفی علی میری2 | ||
1کارشناسارشد مدیریت مالی، دانشکدۀ مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایران | ||
2استادیار گروه مدیریت، دانشکدۀ مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایران | ||
چکیده [English] | ||
مطالعۀ فناوری اطلاعات درون سازمانها طی دهۀ اخیر شکوفا شده است. اگرچه دستهای از مطالعات رابطۀ معناداری میان شایستگی فناوری اطلاعات و فرایندهای دانش یافتند، دستهای دیگر نیز نتوانستند به چنین رابطهای دست یابند. هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر شایستگی فناوری اطلاعات بر فرایندهای دانش در دادگستری شهر اراک است. روش پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی ـ همبستگی است. اعضای نمونة آماری این پژوهش را 102 نفر از کارمندان دادگستری شکل دادهاند. دادههای پژوهش بهکمک پرسشنامهای که قبل از توزیع روایی و پایایی آن به تأیید رسید، گردآوری شد. فرضیههای پژوهش نیز با بهرهمندی از روش معادلات ساختاری بررسی شد. بر اساس نتایج بهدستآمده، دانش فناوری اطلاعات و عملیات فناوری اطلاعات تأثیر مستقیم، مثبت و معناداری بر کسب و انتقال دانش دارد و زیرساخت فناوری اطلاعات نیز بهطور مستقیم، مثبت و معنادار بر کسب دانش اثرگذار است. در پایان پژوهش پیشنهادهایی برای اجرای پژوهشهای بعدی مطرح شده است. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
دانش, فرایندهای دانش, فناوری اطلاعات, مدل معادلات ساختاری | ||
مراجع | ||
Al-Hawamdeh, S. (2002). Knowledge management: re-thinking informationmanagement and facing the challenge of managing tacit knowledge. Information Research, 8(1): 143-144.
Bhatt, G.D. & Grover, V.) 2005). Types of information technology capabilities and their role in competitive advantage: an empirical study. Journal of Management Information Systems, 22 ( 2): 253-261.
Chen, C. J. & Huang, J. W. (2007). How organizational climate and structure affect knowledge management- social interaction perspective. international journal of information management, 27 (2): 104-118.
Choi, S.Y. & Lee, H. & Yoo, Y. (2010). The impact of information technology and transactive memory systems on knowledge sharing, application and team performance: a field study. MIS Quarterly, 34 (4): 870-855.
Crawford, J. & Leonard, L.N.K. & Jones, K. (2011). The human resource’s influence in shaping IT competence. Industrial Management & Data Systems, 111 (2): 164-183.
Goudarzi, M. & Abutorabi, M. & Dasti Gardi, M. & Dasti Gardi, k. (2009).The relationship between organizational culture and knowledge management managers of project manager in Physical Education Organization. Journal of Sport Management, (2): 201-214. (in Persian)
Hawajreh, K.M. & Sharabati, A. (2012). The Impact of Information Technology on Knowledge Management Practices. International Journal of Business, Humanities and Technology, 2 (7): 32-46.
Ho, C.T. (2009). The relationship between knowledge management enablers performance. Industrial Management & Data Systems, 109(1): 98-117.
Hsiao, Y.C., Chen, C.J. & Chang, S.C. (2011).Knowledge management capacity and organizational performance:the social interaction view. International Journal of Manpower, 32 ( 5/6): 645-660.
Janz, B. D. & Prasarnphanich, P. (2003). Understanding the antecedents of effective knowledge management: the importance of a knowledge-centered culture. Decision Sciences, 34(2): 351-384.
King, W.R. (2005). Communication and information processing as a critical success factor in the effective knowledge organization. International Journal of Business Information Systems, 1 (1/2): 31-52.
Koenig, M.E. & Srikantaiah, T. (2007). KM: lesson learned, American Society for Information Science and Technology. Second printing. USA: information today inc.
Merat, A. & Bo. D. (2012). Strategic analysis of knowledge firms: the links between knowledge management and leadership. Journal of Knowlrdge Management, 17 (1): 3-15.
Migdadi, M. (2008. (Knowledge management enablers and outcomes in the smalland-medium sized enterprises. ndustrial Management & Data Systems, 109(6): 58-840.
Mostafapour, M., Kashef, S.M. & Mohammadi, S. (2012). The Relationship between Knowledge Management and Applying Information Technology in the Departments of Sports and Youth in West Azerbaijan. Iran, International Journal of Sport Studies, 2 (9): 465- 471. (in Persian)
Patrakosol, B. & Lee, S.M. )2009). IT capabilities, inter firm performance, and the state of economic development. Industrial Management & Data Systems,109 (9): 1231-1247.
Pérez López, S., Peón, J.M. & Ordás, C.J. (2009). Information Technology as an Enabler of Knowledge Management: An Empirical Analysis, Knowledge Management and Organizational Learning. Annals of Information Systems, 4:111-129.
Pérez-López, S. & Alegre, J. (2012). Information technology competency, knowledge processes and firm performance. Industrial Management & Data Systems, 112 (4): 644 – 662.
Rastogi, P. (2000). Knowledge management and intellectual capital the new virtuous reality. Human System Management, 19(1): 39-49.
Sobhani, Y., Honari, H., Shahlayi, J. & Ahmadi, A. (2013). The relationship between information technology and knowledge management in sport federations, sport management, Journal of Sport Management, 17: 73-55. (in Persian) Tian, J., Nakamon, Y. R. & Wierzbicky, A. (2009). Knowledge management and knowledge creation in academia: A study based on surveys in a japanes research university. journal of knowledge management, 13(2): 76-92.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,327 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,926 |