تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,468 |
تعداد مقالات | 69,896 |
تعداد مشاهده مقاله | 122,418,189 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 95,662,943 |
تبیین و ارزیابی نظریۀ سزگین دربارۀ شناسایی و بازسازی منابعِ جوامع روایی | ||
پژوهش های قرآن و حدیث | ||
مقاله 8، دوره 47، شماره 2، مهر 1393، صفحه 321-346 اصل مقاله (300.25 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jqst.2014.54284 | ||
نویسنده | ||
نصرت نیل ساز* | ||
استادیار گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه تربیت مدرس | ||
چکیده | ||
براساس نظریۀ فؤاد سزگین، نقل حدیث از همان آغاز مبتنی بر منابع مکتوب بوده است و گرچه مؤلفان آثار خود را بهشکل شفاهی نقل میکردند اما احادیث یکدیگر را از منابع مکتوب برمیگرفتند. او سند احادیث را مشتمل بر نام مؤلفان و راویان مجاز کتابها میداند و براساس تحلیل سندهای جوامع روایی موجود، روشی را برای بازسازی منابع یک اثر و بازسازی آثار از دسترفته ارائه کرده است. پژوهشگران ضمن بهرهگیری از روش او، نقدهایی را بر آن وارد ساختهاند مانند: پیوند دادن وثاقت با مکتوب بودن منابع، عدم تمایز میان درسنوشتهها و کتابهای واقعی، بیتوجهی به تغییر و تحول متون در روند ارائه در مجالس درس و مخالفت عالمان با کتابت صرف. روش سزگین در شناسایی مؤلفان از راویان نیز کاستیهایی دارد و در نهایت بیشتر برای شناسایی منابع یک اثر به کار میآید تا بازسازی یک اثر در شکل اصلی. | ||
کلیدواژهها | ||
بازسازی منابع از دست رفته؛ سزگین؛ منابع جوامع روایی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Sezgin’s Theory about the Sources of the Compilatory Works and the Reconstruction of Lost Sources: A Critical Survey | ||
نویسندگان [English] | ||
Nosrat Nilsaz | ||
Assistant professor in Tarbiat Modares University | ||
چکیده [English] | ||
Sezgin argued that written documents were used from early on and although collectors transmitted their works orally but extracted Hadiths from written sources. According to him the Isnads contain the name of authors and the authoritative transmitters of the books. Also he proposed a method based on Isnad analysis to single out the sources of a collector and to reconstruct the early lost works. Scholars using his method directed some criticisms at it such as: writing hadith did not guarantee the authenticity, he rarely differentiated between lecture notes and actual books, he did not consider that original texts were gone through some changes in lecture courses and that medieval Islamic scholars rated exclusively written transmission as dubious. In addition his method has some shortcoming in distinction between collectors and transmitters. At last it is more applicable for tracing the sources of a given extant work than reconstracting the original of a lost work. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
reconstruction of lost works, Sezgin, the sources of compilatory works | ||
مراجع | ||
[1]. ابن قتیبه، عبدالله بن مسلم (1405ق). الشعر والشعراء. بیروت، دارالکتب العلمیه. [2]. ابن ندیم، محمد(1422ق). الفهرست. بیروت، دارالکتب العلمیه. [3]. حویزی، عبدعلی بن جمعه(1370ش). نورالثقلین. قم، موسسه اسماعیلیان. [4]. سزگین، فواد(1380ش). تاریخ نگارشهای عربی. سرویراستار: احمدرضا رحیمی ریسه. جلد 1. تهران، خانۀ کتاب. [5]. طبری، محمد بن جریر(1420ق). جامع البیان عن تأویل آی القرآن. بیروت، دارالکتب العلمیه. [6]. عیاشی، محمد بن مسعود(1380ق؟) التفسیرالعیاشی. تهران، المکتبه العلمیه الاسلامیه. [7]. فیض کاشانی، ملامحسن(1416ق). تفسیر الصافی. تهران، موسسه الهادی. [8]. قمی، علی بن ابراهیم(1404ق)، تفسیرالقمی، قم، دارالکتاب. [9]. مهدوی راد، محمدعلی؛ نیل ساز، نصرت، (1385ش). «تاریخ گذاری تفسیر منسوب به ابن عباس». تحقیقات علوم قرآن و حدیث دانشگاه الزهرا، تهران، سال سوم، شماره دوم، ص۶۴-۲۷. [10]. نیلساز، نصرت؛ زرین کلاه، الهام(1391ش). «بررسی دیدگاه اشتاوت و لیمهاوس دربارۀ نسخه مستقل تفسیر مجاهد و پیوند آن با روایات مجاهد در تفسیر طبری». قرآن و مستشرقان، قم، نشر المصطفی، ص 367-401. [11]. ----------(1391ش) «ماهیت منابع جوامع روایی اولیه از دیدگاه گرگور شوئلر»، مطالعات اسلامی دانشگاه مشهد، مشهد. شماره 88، بهار و تابستان، ص. 133-164. [12]. ----------(1388ش). «تحلیل انتقادی آرای برخی خاورشناسان دربارۀ اللغات فی القرآن»، مطالعات اسلامی دانشگاه مشهد، مشهد. شماره 82/83، بهار و تابستان، ص۱۹۳-۱۵۹. . ]13[. Azami, M.M (1996). On Schacht's Origins of Muhammadan Jurisprudence. Oxford, Oxford University Press. ]14[. ---------- (1978). Studies in Early Hadith Literature. U.S.A, American Trust Publication. ]15[. Goldfeld, I (1981). “The Tafsir of Abdallah b. Abbas”, Der Islm, 58:125-135. ]16[. Goldziher, I (1907). “Disputes over the Status of Hadith in Islam”, In: Hadith, (ed),Lawrance I. Conrad (2004). Great Britain, Cromwell Press,pp. 55-67. ]17[. ---------- (1890). Muhammedanische Studien, Halle [= Goldziher, I (1971). Muslim Studies. Barber, C. R. and Stern, S. M. (trans)].London. ]18[. Landau-Tasseron, E (2004). “On The Reconstruction of Lost Sources”, Al-Qantara, 25:45-91. ]19[. Leemhuis, F (1981). “1075 Tafsir of the Cairene Dar al-kutub and Mugahid’s Tafsir”. In: Peters, R. (ed.) Proceedings of the Ninth Congress of the Union Europeenne des Arabisants et Islamisants, 169-180. Leiden. ]20[. Motzki, H (2005). “Dating Muslim Traditions: A Survey”, Arabica 52:2, 204-253. ]21[. Rippin, Andrew (1994). “Tafsir Ibn Abbas and criteria for dating early tafsir texts”, Jerusalem Studies in Arabic and Islam 19: 38-83. ]22[.---------- (1981). “Ibn Abbas's AL-Lughat fil-Quran”, Bulletin of the school of oriental and African studies. Xliv:16-25 ]23 .[Schoeler, Gregor (2006). The Oral and the Written in Early Islam. (trans) Uwe Vagelpohl, (ed.) James E. Montgomery. Oxon. ]24[. Sezgin, Fuat. (1967). Geschichte des arabischen Schrifttums, Vol. 1. Leiden, Frankfurt/Main. ]25[. Versteegh, C.H.M (1993). Arabic Grammar and Quranic Exegesis in Early Islam. Leiden. ]26[. Wansbrough, John (1977). Quranic Studies: sources and Methods of Scriptural Interpretation. , Oxford, Oxford University Press. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,955 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,706 |