
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,694 |
تعداد مقالات | 72,251 |
تعداد مشاهده مقاله | 129,281,044 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 102,139,235 |
نقد برداشت یونانی از ابن خلدون: نقد برخی مواضع «محسن مهدی» در تفسیر آراء ابن خلدون در کتاب« فلسفهٔ تاریخ ابن خلدون» | ||
فصلنامه علمی نظریههای اجتماعی متفکران مسلمان | ||
مقاله 3، دوره 1، شماره 1، مهر 1390، صفحه 47-71 اصل مقاله (312.16 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jstmt.2011.54315 | ||
نویسندگان | ||
حمید پارسانیا1؛ محمدرضا قائمی نیک* 2 | ||
1گروه جامعه شناسی ، دانشکده جامعه اجتماعی ، دانشگاه تهران | ||
2دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
آراء ابن خلدون در کتاب مقدمه، بالاخص در تشریح علم عمران، با دانشهایى نظیر فلسفه، کلام، فقه، تاریخ و نظایر آن، پیوند دارد؛ این پیوند، زمینهساز تفاسیر متعدد از آن شده است. این مقاله میکوشد به نقد برخى پیشفرضها و مبانى محسن مهدى در کتاب «فلسفۀ تاریخ ابنخلدون» بپردازد. «نظریۀ نبوت»، «ماهیت جامعۀ اسلامى»، «منشاء علوم جامعه»، «نظریۀ کلامى»، «تمایز منطق مدینه و عمران» و «عمران و دولت»، از دیدگاه مهدى، شش موضعى هستند که در این مقاله مورد نقد و بررسى قرار گرفتهاند. مهدى با تأثیر از عقلانیت رایج در فلسفۀ اسلامى، بالاخص مبانى فلسفى ابنرشد و ارسطو به تحلیل مقدمه پرداخته است. از اینرو، نقد مواضع مهدى، بهنحوى نقد فرض حاکمیت این نوع از عقلانیت در تفسیر آراء ابنخلدون بوده و نتیجهگیرى نهایى، حاکى از این است که علم عمران و عقلانیت حاکم بر آراء ابنخلدون، بیش از آنکه به عقلانیت فلسفى مذکور نزدیک باشد، حاکى از نوعى عقلانیت رایج در علوم شرعى-اسلامى بوده است. | ||
کلیدواژهها | ||
ابن خلدون؛ محسن مهدى؛ فلسفه؛ ابن رشد؛ علم عمران | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Criticism of the Greek understanding of Ibn Khaldun: Criticism of some positions of "Mohsin Mahdi" in the interpretation of Ibn Khaldun's views in the book "The Philosophy of History of Ibn Khaldun" | ||
نویسندگان [English] | ||
Hamid Parsania1؛ Mohammadreza Ghaeminik2 | ||
1Department of Sociology, Faculty of Social Affairs, University of Tehran | ||
2university of tehran | ||
چکیده [English] | ||
Ibn Khaldun's ideas in his book "Muqaddimah," particularly in explaining the science of 'umran (civilization), are interconnected with disciplines such as philosophy, theology, jurisprudence, history, and related fields. This interconnection has led to multiple interpretations of his work. This article aims to critique some of the assumptions and foundations presented by Muhsin Mahdi in his book "Ibn Khaldun's Philosophy of History." The article critically examines six key positions from Mahdi's perspective: The theory of prophethood The nature of Islamic society The origin of social sciences Theological theory The distinction between the logic of the city and civilization Civilization and state Mahdi, influenced by the prevailing rationality in Islamic philosophy, particularly the philosophical foundations of Ibn Rushd and Aristotle, analyzes the Muqaddimah. Therefore, critiquing Mahdi's positions is, in a way, a critique of the assumption that this type of rationality dominates the interpretation of Ibn Khaldun's ideas. The final conclusion suggests that the science of 'umran and the rationality governing Ibn Khaldun's ideas are closer to a type of rationality prevalent in Islamic religious sciences rather than the aforementioned philosophical rationality | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Ibn Khaldun, Mohsen Mahdi, Philosophy, Ibn Rushd, Civil Science | ||
مراجع | ||
ابن خلدون، عبدالرحمن (1382). مقدمه ابن خلدون، ترجمه محمدپروین گنابادی، تهران: علمی و فرهنگی. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 848 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 620 |