تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,037 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,516,445 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,777,549 |
بررسی تأثیر جنبههای منفی شبکههای اجتماعی و روابط آنلاین بر دانشآموزان نوجوان با تأکید بر زورگویی سایبری | ||
مطالعات و تحقیقات اجتماعی در ایران | ||
مقاله 4، دوره 3، شماره 4، بهمن 1393، صفحه 585-601 اصل مقاله (407.49 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jisr.2015.54351 | ||
نویسنده | ||
اسماعیل سعدی پور* | ||
اسماعیل سعدی پور، دانشیار دانشگاه علامه طباطبایی | ||
چکیده | ||
زورگویی گونهای از پرخاشگری همسالان است که اغلب در مدارس رخ میدهد و به نظر میرسد پدیدهای جهانی است که تقریباً در همۀ کلاسهای درس مدارس، دیده میشود. از زمان گسترش استفاده از فنّاوریهای اطلاعاتی و ارتباطی، نگرانیهای اجتماعی مرتبط با آثار منفی این شبکهها بهویژه بر نوجوانان وجود داشته است. در این پژوهش که با روش اَسنادی و مراجعه به پژوهشهای پیشین انجام شده است درپی بررسی و پاسخگویی به این پرسشها بودهایم که عبارتند از: زورگویی سایبری چیست؟ چه تفاوتها و شباهتهایی با زورگیر آفلاین یا سنتی دارد؟ پیامدهای زورگویی برای قربانیان آن چیست؟ ویژگیهای شخصیتی افراد زورگو و قربانی چیست؟ چه اندازه زورگویی سایبری رواج دارد و پیامدهای آن چیست؟ براساس نتایج در زورگویی سایبری برخلاف زورگویی سنتی جدایی فیزیکی متجاوز و قربانی امکانپذیر است؛ سوءاستفادهکننده در فضای مجازی اینترنت، احساس گمنامی دارد و اغلب بر این باور است که خطر ناچیزی برای ردیابی بدرفتاری او وجود دارد. اقدام به خودکشی، اختلال تغذیه، فرار از خانه، افسردگی، اخراج از مدرسه و رفتارهای پرخاشگرانه در بزرگسالی از جمله پیامدهای قربانیان زورگویی است. بنابراین زورگویی و زورگویی سایبری ارتباط نزدیکی با هم دارند و در بسیاری موارد با زورگویی در مدرسه یا محله آغاز میشود و در فضای مجازی گسترش مییابد. | ||
کلیدواژهها | ||
روابط آنلاین؛ زورگویی سایبری؛ زورگویی سنتی و نوجوانان؛ شبکههای اجتماعی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Negative aspects of social networks and online relations in adolescent students with emphasis in cyber bulling | ||
نویسندگان [English] | ||
Esmaeil Sadipoor | ||
چکیده [English] | ||
Bullying is a kind of peers’ altercation which usually occurs in schools. It seems to be a universal phenomenon that can be observed almost in all classrooms. Since the expansion of information and communication technologies, there have been social concerns related to negative effects of these networks, especially in adolescents. In this paper which documentary methodology by referring to executed researches is used, we investigate to find answers to the following questions. What is cyber bullying? What are its differences and resemblances with offline or traditional bullying? What are the consequences for its victims? What are the characteristics of bullies and victims? How common is the cyber bulling and what are its consequences? Results reveal that in cyber bullying despite traditional bullying, there are possibilities to physically separate bully and victim. By misusing internet, they stay anonymous and believe there is a little chance to be traced. Committing suicide, eating disorders, escaping from home, depression, expelling from school and aggressive behaviors in adulthood are some consequences of being bulled. In conclusion traditional and cyber bulling have close relation and in many cases bullying is started in school or community and expanded in virtual spaces. Keywords: social networks, online relation, cyber bulling | ||
کلیدواژهها [English] | ||
On-line relations, Off-line relations, Social communications, youth, bulling | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 4,189 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,456 |