تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,501 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,113,624 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,217,385 |
بررسی نقش ویژگیهای شخصیتی در تسهیم دانش (مورد مطالعه: دانشجویان شاغل دانشکدة مدیریت دانشگاه تهران) | ||
مجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی" | ||
مقاله 1، دوره 13، شماره 3، آبان 1394، صفحه 647-665 اصل مقاله (480.38 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jomc.2015.54733 | ||
نویسندگان | ||
مظاهر یوسفی امیری* 1؛ آرین قلی پور2؛ داوود عباسی3؛ محسن قربانلو4 | ||
1دانشجوی دکتری مدیریت سازمانهای دولتی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران | ||
2استاد دانشکدة مدیریت، دانشگاه تهران، ایران | ||
3استادیار مدیریت رفتار سازمانی، دانشگاه زنجان، ایران | ||
4دانشجوی دکتری مدیریت دولتی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
یکی از ضروریات سازمانها در عصر یادگیری، تسهیم دانش بین افراد سازمان است. از این رو، شناسایی عوامل مؤثر بر تسهیم دانش اهمیتی بسیار دارد. در این مطالعه رابطة میان ابعاد مدل پنج عاملی شخصیت (برونگرایی، سازگاری، وظیفهشناسی، روانرنجوری، گشودگی در برابر تجربه) و رفتار تسهیم دانش بررسی میشود تا به مدیران و سازمانها در پیادهسازی مؤثر تسهیم دانش کمک کند. بدین منظور پرسشنامهای برای سنجش این متغیرها طراحی شد و پس از اطمینان از پایایی و روایی با اجرای تحلیل عاملی تأییدی، در میان نمونهای متشکل از 332 نفر از دانشجویان دانشکدة مدیریت توزیع شد. روش تحقیق پیمایشی– همبستگی و به طور مشخص مبتنی بر مدل معادلات ساختاری است. یافتههای تحقیق نشان داد بعد سازگاری بر تسهیم دانش اثر مثبت و معنادار، اما بعد روانرنجوری بر تسهیم دانش اثر منفی و معنادار دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
تسهیم دانش؛ مدل پنجعاملی شخصیت؛ ویژگیهای شخصیتی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Survey the Eeffect of Personality Characteristics on Knowledge Sharing (Case: Tehran University School of Management Students) | ||
نویسندگان [English] | ||
mazaher yousefi amiri1؛ Aryan Gholipour2؛ Davood Abbasi3؛ Mohsen Ghorbanloo4 | ||
1Ph.D. student, Faculty of Management, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran | ||
2Professor, Faculty of Management, University of Tehran, Tehran, Iran | ||
3Assistant Professor in Organizational Behavior Management, University of Zanjan, Zanjan, Iran | ||
4Ph.D. student, Faculty of Management, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
One of organizations requirements is knowledge sharing among organization persons in the era of learning. Hence, the identification of factors affecting the implementation of knowledge sharing is very important. In this study, the relationship between the Five Factor Model personality dimensions (extraversion, adaptation, consciousness, neuroticism, Openness to experience) and knowledge sharing behavior is investigated to help managers and organizations in effective implementation knowledge sharing. For this purpose, questionnaire was designed to measure these variables and after ensuring the reliability and validity by confirmatory factor analysis, this questionnaire was distributed among a sample of 332 students from the School of Management. Research method is Survey- correlation research and it is specifically, based on structural equation modeling. The result showed that the dimension of agreeableness has positive and significant effect on knowledge sharing. But neuroticism has negative and significant effect on knowledge sharing | ||
کلیدواژهها [English] | ||
knowledge sharing, Personality Traits, The five factor model of personality | ||
مراجع | ||
1. خنیفر، حسین؛ مقیمی، محمد؛ جندقی، غلامرضا؛ طاهری، فاطمه؛ سیار، ابولقاسم (1388). «شناخت شخصیت مدیران؛ لازمة مدیریت رفتار سازمانی». مدیریت سلامت، دورة 12، شمارة 37، صفحات 56- 49. 2. قلیپور، آرین (1388). مدیریت رفتار سازمانی [رفتار فردی]. چاپ دوم، تهران، انتشارات سمت. 3. Abdul Manaf, H. (2008). “The Success of Malaysian Local Authorities: The roles of personality and sharing tacit knowledge”. International conference on administrative development toward excellence in public sector performance, Riyaz :November 1-4, 2009.
4. Barrick, M. R.; Mount, M. K. (1993). “Autonomy as a moderator of the relationship between the Big Five personality dimensions and job performance”. Journal of Applied Psychology, 78(1), 111-118.
5. Chonga, C.W.; Tehb, B .C.; Tanc, B. C. (2014). “Knowledge sharing among Malaysian universities’ students: do personality traits, class room and technological factors matter?” . Educational Studies, 40(1), 1–25. 6. Cho, N.; Li, G. Z.; Su, C. J. (2007). “An empirical study on the effect of individual factors on knowledge sharing by knowledge type”. Journal of global business and technology, 3(2), 1- 15.
7. Cummings, J. N. (2004). “Work groups, structural diversity, and knowledge sharing in a global organization”. Management Science, 50(3), 352−364.
8. Fang, C. L.; Liu, W. C. (2004). The effects of personality on willingness and behavior of knowledge sharing.
9. Fen Lin, H. (2007). “Knowledge sharing and firm innovation capability: an empirical study”. International Journal of Manpower, 28(3/4), 315-332.
10. Gupta, B. (2008). “Role of Personality in Knowledge Sharing and Knowledge Acquisition Behavior”. Journal of the Indian Academy of Applied Psychology, 34(1), 143-149.
11. Hsu, B. F.; Wu, W. L.; Yeh, R. S. (2007). “Personality composition, affective tie and knowledge sharing: A team level analysis”. PICMET 2007 Proceedings, August, 2583- 2592.
12. Ipe, M. (2003). “Knowledge Sharing in Organizations: A Conceptual Framework”. Human Resource Development Review, 2(4), 337-359.
13. Lindner, F.; Wald, A. (2011). “Success factors of knowledge management in temporary organizations”. International Journal of Project Management, 29(7), 877–888
14. Matzler, K.; Mueller, J. (2011). “Antecedents of knowledge sharing – Examining the influence of learning”. Journal of Economic Psychology, 32(3), 317–329.
15. Matzler, K.; Renzl, B.; Mooradian, T.; Krogh, G. V.; Mueller, J. (2011). “Personality traits, affective commitment, documentation of knowledge, and knowledge sharing”. The International Journal of Human Resource Management, 22(2), 296-310.
16. Matzler, K.; Renzl, B.; Mueller, J.; Herting, S.; Mooradian, T. (2008). “Personality traits and knowledge sharing”. Journal of Economic Psychology, 29(3), 301–313.
17. Michailova, S.; Husted, K. (2003). “Knowledge sharing hostility in Russian firms”. California Management Review, .45 (3) 59-77.
18. Parks, L.; Guay, R. P. (2007). “Personality, values, and motivation”. Personality and Individual Differences, 47(7), 675–684.
19. Robbins, S. P.; Judge, T. A. (2009). Organizational Behavior (13ed.). New Jersey: Pearson. P139.
20. Wang, C. C.; Yang, Y. J. (2007). “Personality and intention to share knowledge: An empirical study of scientists in an R&D laboratory”. Social Behavior and Personality‘ 35(10), 1427-1436.
21. Wang, S.; Noe, R. A. (2010). “Knowledge sharing: A review and directions for future research”. Human Resource Management Review, 20(2), 115–13
22. Yang, J. T. (2007). “Individual attitudes and organizational knowledge sharing”. Tourism Management, 29(2), 345–353. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,258 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,607 |