تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,500 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,086,032 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,189,525 |
Comparative study of PhD programs of information technology management at the world top rank universities | ||
Journal of Information Technology Management | ||
مقاله 10، دوره 7، شماره 3، آذر 2015، صفحه 635-654 اصل مقاله (847.7 K) | ||
نوع مقاله: Research Paper | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jitm.2015.54749 | ||
نویسندگان | ||
Mehdi Shamizanjani1؛ Narges Farzaneh Kondori* 2 | ||
1Assistant Prof., Faculty of Management, University of Tehran, Tehran, Iran | ||
2Ph.D. Student in Information Technology Management, Faculty of Management University of Tehran, Iran | ||
چکیده | ||
The purpose of this paper is a comparative study of information technology management PhD programmes at the world top universities. So, the top five rankings of universities were identified. Then the top universities in the world generally and information systems/information technology field were identified too. 19 related fields were investigated. The titles of the courses of them were documented and examined. Subsequently, courses were classified according to their most frequently that include the methodology of research in information systems, data management, technical foundations of information systems, information systems development, seminar on information systems, information systems economics, information systems strategy and governance, social aspects of information systems and organization and management. Next, the proposed courses compared with courses of the programme in Iranian universities. | ||
کلیدواژهها | ||
Comparative Study؛ information systems؛ information technology management field of stud؛ PhD program | ||
عنوان مقاله [English] | ||
بررسی تطبیقی عناوین درس های دوره دکتری رشته مدیریت فناوری اطلاعات در دانشگاه های معتبر دنیا | ||
نویسندگان [English] | ||
مهدی شامی زنجانی1؛ نرگس فرزانه کندری2 | ||
1استادیار گروه مدیریت فناوری اطلاعات، دانشکدۀ مدیریت دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
2دانشجوی دکتری مدیریت فناوری اطلاعات، دانشکدۀ مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
چکیده [English] | ||
هدف این مقاله، بررسی تطبیقی عنوان درسهای دورۀ دکتری رشتۀ مدیریت فناوری اطلاعات در دانشگاههای معتبر سراسر دنیا از جمله ایران است. بنابراین محققان با بررسی رتبهبندیهای مطرح در این زمینه، اسامی دانشگاههای معتبر دنیا و نیز دانشگاههای معتبر حوزۀ فناوری اطلاعات و سیستمهای اطلاعاتی را بهدست آوردند و 19 دانشگاه مرتبط با رشتههای مدنظر را شناسایی کردند. سپس با بررسی و طبقهبندی عنوان درسها، بر اساس بیشترین تکرار، نُه درس با عنوانهای روششناسی پژوهش در سیستمهای اطلاعاتی، مدیریت داده، مبانی فنی سیستمهای اطلاعاتی، توسعۀ سیستمهای اطلاعاتی، سمینار در سیستمهای اطلاعاتی، اقتصاد سیستمهای اطلاعاتی، استراتژی و حکمرانی سیستمهای اطلاعاتی، جنبههای اجتماعی سیستمهای اطلاعاتی و سازمان و مدیریت را پیشنهاد دادند. در مرحلۀ بعد، محققان به بررسی درسهایی پرداختند که در حال حاضر در دورۀ دکتری مدیریت فناوری اطلاعات دانشگاههای ایران تدریس میشود و آنها را با درسهای پیشنهاد دادهشده مقایسه کردند. در پایان محققان بر اساس یافتهها پیشنهادهایی ارائه کردند که مهمترین آن افزودن رشتۀ سیستمهای اطلاعاتی بدون گرایش به درسها است. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
بررسی تطبیقی, دورۀ دکتری, رشتۀ مدیریت فناوری اطلاعات, سیستمهای اطلاعاتی | ||
مراجع | ||
Bell, C. C. (2012). Undergraduate Information Systems (IS) Curriculum and Career Track Development in United States Colleges and Universities: Assessment of Adherence to IS 2010 Curriculum Guidelines. All Graduate Theses and Dissertations. Paper 1121. available in: http://digitalcommons.usu.edu/etd /1121.
Berkeley University Program. (2014). Retrieved from http://www.ischool.berkeley. edu/programs/phd.
Boston University Program. (2014). Retrieved from http://management.bu. edu/faculty-research/departments/information systems.
Business School Rnking. (2013). Retrieved from http://www.businessweek. com/bschools/rankings.
Carnegie Mellon University Program, Heinz College Program. (2014). Retrieved from http://www.heinz.cmu.edu/school-of-information-systems-and-management /doctoral-program/phd-ism/index.aspx.
Carnegie Mellon University, the Tepper School of Business Program. (2014). Retrieved from http://tepper.cmu.edu/prospective-students/phd/program/ business-technologies.
Cornell University Program. (2014). Retrieved from http://www.gradschool. cornell.edu/academics/fields-of-study/subject/information-cience/information -science-phd-ithaca.
Curriculum for Ph.D of information technology management. (2009). Ministry of Science, Research & Technology, 12-48. (in Persian)
Georgia Institute of Technology Program. (2014). Retrieved from http://scheller. gatech.edu/degree-programs/phd/phd-concentrations/phd-itm.html.
Georgia State University Program. (2014).Retrieved from http://cis.robinson. gsu.edu/academic-programs/phd.
Hidding, G. J. (2012). Information Systems as a Professional Discipline: Focus on the Management of Information Technology. Journal of Organizational Computing and Electronic Commerce, 22 (4): 347-360.
Hong Kong University Program. (2014). Retrieved from http://www.fbe.hku. hk/academic-programmes/postgraduate/phd-and-mphil/ field-of-study.
Longenecker, H.E., Feinstein, D. & Clark, J.D. (2012). Information Systems Curricula: A Fifty Year Journey. Proceedings of the Information Systems Educators Conference, New Orleans Louisiana, USA.
Manual of Ph.D. test. (2014). Sanjesh organization, Retrieved from http://unr.ir/ download/download%20file/phd/Doctora93_2.pdf. (in Persian)
National Taiwan University program. (2014). Retrieved from http://exp. management.ntu.edu.tw/en/IM/%E8%AA%B2%E7%A8%8B%E7%89%B9% E8%89%B2/%E5%8D%9A%E5%A3%AB%E7%8F%AD#1.
National University of Singapore Program. (2014). Retrieved from http://www. comp.nus.edu.sg/is/ug-bcomp-is.html#pagetop.
NYU Stern University Program. (2014). Retrieved from http://www.stern.nyu. Edu /experience-stern/about/departments-centers-initiatives/academic-departments/ ioms-dept/academic-programs-courses/phd-programs/phd-information-systems #IS-Overview.
O’Donovan, B. & Roode, D. (2002). A framework for understanding the emerging discipline of information systems. Information Technology & People, 15 (1): 26 – 41.
Purdue University Program. (2014). Retrieved from http://krannert.purdue.edu /academics/MIS/phd/home.asp.
QS Stars Ranking. (2013). Retrieved from http://www.topuniversities.com/ university-rankings.
Shanghai Ranking. (2013). Retrieved from http://www.shanghairanking.com /ARWU2013.html.
Sidorova, A., Evangelopoulos, N., Valacich, J. S. & Ramakrishnan, T. (2008). UncoveringThe Intellectual Core of the Information Systems Discipline. MIS Quarterly, 32 (3): 467-482.
The Hong Kong University of Science and Technology Program. (2014).Retrieved from http://www.bm.ust.hk/isom/programs/phd_is/index.htm.
Times Higher Education Ranking. (2013). Retrieved from http://www.usnews. com/education/best-global-universities/rankings.
Topi, H., Valacich, J. S., Wright, R. T., Kaiser, K. M., Nunamaker, Jr. J.F., Sipior, J.C., de Vreede, G.J. (2010). IS 2010: Curriculum Guidelines for Undergraduate Degree Programs in Information Systems. Association for Computing Machinery and Association for Information Systems.
University of Arizona Program. (2014). Retrieved from http://mis.eller.arizona. edu/doctoral/courses.asp.
University of Georgia Program. (2104). Retrieved from http://www.terry. uga.edu/phd/concentrations/management-information-systems.
University of Illinois at Urbana-Champaign Program (2014). Retrieved from https://business.illinois.edu/ba/programs/phd/areas/infosys/.
University of Maryland Program. (2014). Retrieved from http://www.rhsmith. umd. edu/programs/phd-program/academics/fields-study/information-systems.
University of Minnesota Program. (2014). Retrieved from http://carlsonschool. umn.edu/degrees/phd/areas-concentration/information-and-decision-sciences.
University of Texas at Austin Program. (2014). Retrieved from http://www. mccombs.utexas.edu/Departments/IROM/Degree-Programs/PhD/IS.
University of Toronto Program. (2014).Retrieved fromhttp://www.ischool. utoronto.ca/phd.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,883 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,757 |