تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,500 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,089,054 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,192,157 |
تأثیر تمرینات ژیمناستیک بر ویژگیهای عصبروانشناختی کودکان دچار اختلال هماهنگی رشدی | ||
رشد و یادگیری حرکتی ورزشی | ||
مقاله 6، دوره 7، شماره 2، مرداد 1394، صفحه 217-238 اصل مقاله (247.55 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی Released under CC BY-NC 4.0 license I Open Access I | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jmlm.2015.55252 | ||
نویسندگان | ||
حجت الله امینی* 1؛ علی اکبر جابری مقدم2 | ||
1دانشجوی دورة دکتری، گروه رفتار حرکتی، دانشکدة تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
2استادیار، گروه رفتار حرکتی، دانشکدة تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تهران، تهران | ||
چکیده | ||
هدف از تحقیق حاضر بررسی تأثیرات احتمالی تمرینات ژیمناستیک بر برخی ویژگیهای عصبروانشناختی در کودکان پسر 8 تا 10 سالۀ دچار اختلال هماهنگی رشدی شهر تهران بود. 34 کودک 10-8 سالة دچار اختلال هماهنگی رشدی که در سال 1392 به کلینیکهای کاردرمانی و توانبخشی شهر تهران مراجعه کرده بودند، بهصورت در دسترس و هدفمند انتخاب شدند و بهطور تصادفی در دو گروه آزمایش (19 نفر) و کنترل (15 نفر) قرار گرفتند. بهمنظور غربالگری، از پرسشنامۀ اختلال هماهنگی رشدی و آزمون هوش ریون استفاده شد. همچنین بهمنظور ارزیابی متغیرهای وابسته از پرسشنامۀ عصبروانشناختی کانرز استفاده شد. گروه آزمایش برنامۀ حرکتی مداخلهای ژیمناستیک را به مدت هشت هفته (سه جلسه در هفته، هر جلسه 45 دقیقه) دریافت کردند. تجزیهوتحلیل آماری با استفاده از تحلیل کواریانس چندمتغیره در سطح معناداری 05/0≤P با کمک نرمافزار SPSS16 انجام گرفت. یافتههای تحقیق نشان داد که بین دو گروه آزمایش و کنترل تفاوت معناداری در تمامی متغیرهای کارکردهای اجرایی (001/0P≤، a492.454F=) و حسی – حرکتی (001/0P≤، a285.693F=) مشاهده شد. بر این اساس میتوان نتیجه گرفت که برنامۀ تمرینی ژیمناستیک میتواند بر بهبود بر ویژگیهای عصبروانشناختی کودکان دچار اختلال هماهنگی رشدی مؤثر باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
اختلال هماهنگی؛ ژیمناستیک؛ عصبروانشناختی؛ کارکرد اجرایی؛ کارکرد حسی- حرکتی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Effect of Gymnastics Training on Neuropsychological Functioning of Children with Developmental Coordination Disorder | ||
نویسندگان [English] | ||
Hojat Amini1؛ Ali Akbar Jaberi Mogadam2 | ||
1PhD Student of Motor Behavior, Faculty of Physical Education and Sports Sciences, University of Tehran, Tehran, Iran | ||
2Assistant Professor, Department of Motor Behavior, Faculty of Physical Education and Sport Sciences, University of Tehran, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The aim of this study was to investigate the possible effects of gymnastics training on some neuropsychological functioning in male children with developmental coordination disorder aged between 8 and 10 in Tehran city. 34 children with developmental coordination disorder who aged between 8 and 10 and had referred to the clinics of occupational therapy and rehabilitation in Tehran in 2013 were selected using convenience and purposive sampling method and were randomly divided into experimental (n=19) and control (n=15) groups. For screening, Developmental Coordination Disorder Questionnaire and Raven's progressive matrices test were used. The dependent variables were assessed by Neuropsychological Conner Questionnaire. The experimental group received an 8-week (3 sessions per week, each session 45 min.) locomotor intervention of gymnastics protocol. Statistical analysis was performed using multivariate covariance analysis at P≥0.05 with SPSS16 software. The findings showed significant differences between control and experimental groups in all variables of executive functions (P≤0.001, F= 492.454a) and sensory – motor function (P≤0.001, F=285.693a). Accordingly, it can be concluded that gymnastics training can improve neuropsychological functioning in children with developmental coordination disorder. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Developmental Coordination Disorder, executive function, gymnastics, neuropsychological, sensory-motor function | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,732 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,160 |