تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,502 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,118,547 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,224,595 |
مقایسۀ تأثیر تصویرسازی خاص شناختی و عمومی شناختی بر اجرای مهارتهای فوتبالیستهای 10-7 ساله | ||
رشد و یادگیری حرکتی ورزشی | ||
مقاله 7، دوره 7، شماره 2، مرداد 1394، صفحه 239-251 اصل مقاله (148.03 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی Released under CC BY-NC 4.0 license I Open Access I | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jmlm.2015.55253 | ||
نویسندگان | ||
مهرزاد خارستانی* 1؛ مجتبی اسماعیلی آبدر1؛ احمد قطبی ورزنه2 | ||
1کارشناسارشد رفتار حرکتی دانشکدۀ تربیت بدنی دانشگاه شهید چمران اهواز | ||
2دانشجوی دکتری،گروه رفتار حرکتی، دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
هدف تحقیق حاضر، بررسی تأثیر روشهای گوناگون تصویرسازی بر اجرای مهارتهای فوتبالیستهای 7 تا 10 ساله بود. 45 کودک با میانگین سنی 13/1 ± 44/8 سال و توانایی تصویرسازی یکسان انتخاب شدند و تصادفی در سه گروه 15 نفری قرار گرفتند. پروتکل تمرینی، سه جلسه در هفته به مدت شش هفته صورت گرفت. تجزیهوتحلیل دادهها نشان داد بین گروههای مختلف تصویرسازی در مرحلۀ اکتساب (001/0=P) و یادداری (002/0=P) تفاوت معناداری وجود دارد. نتایج آزمون پیگردی توکی در مرحلۀ اکتساب نشان داد که بین گروه تصویرسازی خاص شناختی و گروه تصویرسازی عمومی شناختی تفاوت معناداری (53/0=P) وجود ندارد، ولی بین گروه تصویرسازی خاص شناختی و تصویرسازی سنتی (006/0=P) و گروه تصویرسازی عمومی شناختی و تصویرسازی سنتی (03/0=P) تفاوت معناداری مشاهده شد. در مرحلۀ یادداری نتایج آزمون پیگردی توکی تفاوت معناداری را بین گروههای تصویرسازی ذهنی خاص شناختی و تصویرسازی ذهنی سنتی (002/0 P=)، گروه تصویرسازی ذهنی خاص شناختی و تصویرسازی ذهنی عمومی شناختی (037/0 P=) و گروه تصویرسازی عمومی شناختی و تصویرسازی سنتی (001/0 P=) نشان داد. با توجه به یافتههای این پژوهش، نقش تصویرسازی خاص شناختی بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است و استفاده از آن به آموزشگران و مربیان فوتبال توصیه میشود. | ||
کلیدواژهها | ||
تصویرسازی خاص؛ تصویرسازی ذهنی؛ تصویرسازی شناختی؛ تصویرسازی عمومی؛ مهارت های فوتبال | ||
عنوان مقاله [English] | ||
A Comparison of the Effect of Cognitive Specific and General Imagery on Skills Performance of 7-10-Year-Old Soccer Players | ||
نویسندگان [English] | ||
Mehrzad Kharestani1؛ Mojtaba Esmaeeli Abdar1؛ Ahmad Ghotbi Varzaneh2 | ||
1M.Sc. of Motor Behavior, Faculty of Physical Education and Sport Sciences, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran | ||
2PhD Student of Motor Behavior, Faculty of Physical Education and Sport Sciences, University of Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The aim of the present study was to examine the effect of different types of imagery on the skills performance of 7-10-year-old soccer players. 45 children (mean age 8.44±1.13 year) with similar imagery abilitywere selected and randomly assigned to three groups (each group 15 subjects). The training protocol was performed three sessions a week for 6 weeks. Data analysis indicated a significant difference between the groups in acquisition (P=0.001) and retention (P=0.002) phases. The results of Tukey post hoc test in the acquisition phase indicated no significant differences between cognitive specific imagery group and cognitive general imagery group (P=0.53) but there were significant differences between cognitive specific imagery group and traditional imagery group (P=0.006) and also between cognitive general imagery group and traditional imagery group (P=0.03). Also, in the retention phase, the results of Tukey post hoc test indicated significant differences between cognitive specific mental imagery group and traditional mental imagery group (P=0.002), between cognitive specific mental imagery group and cognitive general mental imagery group (P=0.037) and between cognitive general imagery group and traditional imagery group (P=0.001). With regard to the findings, the role of the cognitive specific imagery was in the center of attention more than before and soccer instructors and coaches are recommended to use this type of imagery. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
cognitive imagery, general imagery, mental imagery, soccer skills, specific imagery | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,835 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,522 |