تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,037 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,519,661 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,778,871 |
دیدگاه شهید ثانی در باب چیستی ایمان (بر اساس کتاب حقائقالایمان) | ||
مجله علمی " فلسفه دین " | ||
مقاله 4، دوره 12، شماره 2، مرداد 1394، صفحه 291-316 اصل مقاله (401.71 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jpht.2015.55258 | ||
نویسندگان | ||
امیر دیوانی1؛ مجتبی قربانی* 2 | ||
1دانشیار گروه فلسفه، دانشگاه مفید | ||
2کارشناس ارشد فلسفه و کلام اسلامی، دانشگاه مفید | ||
چکیده | ||
مؤلف کتاب حقائقالایمان معتقد است که ایمان، تصدیق منطقی یا یقین ثابت جازم نسبت به متعلقات ایمان است. البته این تصدیق زمانی بهعنوان ایمان پذیرفته میشود که با انکار معارف ایمانی همراه نباشد. ایشان اختیار در ایمان را به اختیار در حدوث یا اختیار در بقای ایمان مربوط میداند. از نظر وی تعریف لغوی ایمان عبارت است از تصدیق منطقی که تعریف شرعی اخص از معنای لغوی آن است. در نقد و بررسی نظریۀ مذکور، به این نتیجه میرسیم که حقیقت ایمان، چه در معنای لغوی و چه در معنای شرعی آن عبارت از نوعی پذیرش و تسلیم غیرعلمی و مبتنی بر اطمینان یا یقین عرفی است. همچنین ایمان مقلد، ایمان پذیرفتهشده است. | ||
کلیدواژهها | ||
اسلام؛ ایمان؛ ایمان مقلد؛ عمل؛ یقین | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The ShahidSani` view about nature of faith(according to "HaghaeghAl`iman" book) | ||
نویسندگان [English] | ||
amir divani1؛ mojtaba ghorbani2 | ||
1Associate professor of philosophy department in Mofiduniversity | ||
2M.A Student of philosophy and Islamic theology in Mofid university | ||
چکیده [English] | ||
The respected author believes that true faith is actually a logical assertion of faith [within] or entrenched certainty towards the objects of faith. Naturally this logical assertion can only be considered as faith while it doesn’t accompany denial of the objects of faith. He believes that the freedom to choose faith is related to the freedom to choose when faith first comes about and whether it lasts. In his view the lexical definition of faith is the logical assertion that the religious definition of faith is more specific than its lexical definition. After analyzing and critiquing this theory we arrive at the conclusion that the reality of faith, whether it be its lexical definition or its religious definition, is a kind of nonscientific acceptance or submission that is predicated upon confidence or `urfi certainty. Also, the faith of one who follows others qualifies as faith. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Faith, faith of follower, Islam, action, assurance | ||
مراجع | ||
قرآن کریم
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,817 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 949 |