تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,533 |
تعداد مقالات | 70,506 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,126,522 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,234,485 |
مطالعه تطبیقی نشانه های بصری در آینه کاری ایرانی و هنر فتوکلاژ* (مورد مطالعاتی فتوکلاژهای دیوید هاکنی) | ||
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای تجسمی | ||
مقاله 8، دوره 19، شماره 4، دی 1393، صفحه 81-95 اصل مقاله (7.37 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfava.2014.55423 | ||
نویسندگان | ||
رضا پورزرین* 1؛ اصغر جوانی* 2 | ||
1عضو هیأت علمی گروه هنرهای کاربردی، دانشگاه هنر شیراز، شیراز، ایران. | ||
2استادیار دانشکده هنرهای تجسمی و کاربردی، دانشگاه هنر اصفهان، اصفهان، ایران. | ||
چکیده | ||
آینه کاری ایرانی گونهای دیوارنگاری به شمار میآید ولی به اعتبار ویژگیهای بینشی، مضمونی و ساختاری، با انواع دیگر دیوارنگاری در جهان متفاوت است؛ در حقیقت ما در آینهکاری شاهد زبان تصویری ویژهای هستیم که از تعامل میان قطعات خرد شده آینه با نقوش هندسی شکل گرفته است؛ محتوای شکلی این عناصر را فرمهای کوچک هندسی، سه گوشهای منظم و فرمهای ساده شده طبیعی تشکیل دادهاند؛ از جهت ظرافت دید، این روش نتایج درخشانی دربرداشته و سبب بوجود آمدن شیوه نوینی از اجرا گردیده که معادل تصویری آن را میتوان در اشکال گوناگون هنر نوین بویژه هنر فتوکلاژ مشاهده کرد؛ این مقاله تلاشی است برای پاسخگویی به این مسئله که آیا تشابهی میان نشانههای زیباییشناختی در آینهکاری ایرانی و فتوکلاژهای دیوید هاکنی وجود دارد؟ از این رو با بهره جستن از روش توصیفی- تحلیلی و با جمعآوری اطلاعات کتابخانهای و میدانی، به مطالعه پارهای از وجوه اشتراک نمونههای موردنظر میپردازیم. حاصل تطبیق و نتیجه بررسیها نشان میدهد که نشانههای بصری بکار رفته در آینهکاری ایرانی و فتوکلاژهای دیوید هاکنی فارغ از مجموع شرایط زمانی و مکانی به صورت مشابه بکار رفته است. | ||
کلیدواژهها | ||
آینه کاری ایرانی؛ هنر نوین؛ فتوکلاژ؛ دیوید هاکنی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
A Comparative Study of the Visual Signs of Persian Mirror Work and the Photo Collage Art* | ||
نویسندگان [English] | ||
Reza Pourzarrin1؛ Asghar Javani2 | ||
1Faculty Member, Department of Applied Arts‚ Shiraz University of Art‚ Shiraz‚ Iran. | ||
2Assistant Professor‚ Faculty of Visual Arts‚ Isfahan University of Art‚ Isfahan‚ Iran. | ||
چکیده [English] | ||
One of the important elements of Islamic architecture is mirror and mirror work. The art of mirror work is a Persian traditional art which is usually used in the interior decoration of historical buildings, particular religious buildings. Mirror work is considered as a kind of mural painting, but it is different from other types of mural paintings all around the world regarding its conceptual, thematic and structural features. In fact, mirror work consists of a special kind of visual language which is based on the interaction of pieces of broken mirror with geometric patterns. These elements consist of small geometrical forms, regular triangles and natural simplified forms. Geometrical methodology which is used for adjusting the structural elements has a history in Persian art. Therefore, the mirror work artist does this work with preciseness and clarity. In this context, Geometry, can be defined as a collection of simplified triangles, squares and circles which show their most abstract characteristics. The construction of geometrical shapes starts by dividing the circle in to equal parts. The rhythmic basis of this network can be equilateral, square, pentagon and the multiple of these shapes will be hexagonal, two combined triangle or octagon. The construction of the geometrical designs and girih tiles is accompanied with mystical debates. Actually the artist makes uses of each situation to emphasize on the divinity of her work by combining the broken pieces of mirror with geometrical designs. The mirror work artist makes uses of a coherent aesthetics system which is based on geometrical designs. The mirror work artist does not attempt to represent the landscape but actually he/she is trying to illustrate the natural essence of the entities. Thus, time and place is not specified in his or her works. Such a qualified work is constructed by the application of irregular colors and lines and also by the use of geometrical methodologies that are used in construction as well as rules for the construction of circular and spiral compositions. The use of this methodology for presenting the space has resulted in a novel methodology; the visual designs of which can be seen in photo collages of David Hackney This study attempts to find an answer to the following question: Is there a similarity between the aesthetics designs of Persian mirror work and photo collages of David Hackney? Therefore, this study aims to study the common characteristics of specified samples by making use of descriptive and analytical methodology as well as field and library data collection methodology. The results of the study showed that: 1- the Persian mirror work has discovered an organization what is exactly, computed of the ordered and visual scales from space relations. Then exhibits it with dialectical path by the mirror pieces.2- the applied visual signs in the Persian mirror work and photo collages by David Hackney are used similarly. 3-the visual signs like: form analysis, visual synchrony, and motion dynamism, have manifested in the art of Persian mirror work before to be appearance in the modern painting aesthetic system. | ||
مراجع | ||
آرناسون، یورواردور هاروارد (1367)، تاریخ هنر نوین(نقاشی، پیکره تراشی و معماری)، ترجمه محمد تقی فرامرزی، نشر زرین/نگاه، تهران. برگر، جان (1364)، شکست و پیروزی پیکاسو، ترجمه محمد رمضانی، نشر شباهنگ، تهران.
بکولا، ساندرو (1387)، هنر مدرنیسم، ترجمه رویین پاکباز، نشر فرهنگ معاصر، تهران.
بلخاری قهی، حسن (1384)، مبانی عرفانی و معماری اسلامی، دفتر دوم، نشر سوره مهر، تهران.
پاکباز، رویین (1385)، دایرة المعارف هنر، نشر فرهنگ معاصر، تهران.
پاکباز، رویین (1381)، درجستجوی زبان نو، تحلیلی از سیر تحول هنر نقاشی در عصر جدید، نشر نگاه، تهران.
جئورگی، کپس (1392)، زبان تصویر، نشر سروش، تهران.
حکمی، شیرین (1377)، دیوید هاکنی و عکاسی شهودی، فصلنامه هنر، شماره36، صص 104-119.
صویرهاارنست هولتسر -رحمتی، انشاءالله (1390)، هنر و معنویت، فرهنگستان هنر، تهران.
کیانی، محمد یوسف (1376)، تزیینات وابسته به معماری دوران اسلامی، سازمان میراث فرهنگی کشور، تهران.
گاردنر، هلن (1378)، هنر درگذر زمان، ترجمه محمد تقی فرامرزی، نشر آگاه، تهران.
لینتن، نوربرت (1382)، هنر مدرن، ترجمه علی رامین، نشر نی، تهران.
لوسی-اسمیت، ادوارد (1380)، مفاهیم، رویکردها در آخرین جنبش های هنری قرن بیستم، ترجمه علیرضا سمیع آذر، مؤسسه فرهنگی پژوهشی چاپ و نشر نظر، تهران.
مؤتمن، على (1348)، راهنما یا تاریخ آستان قدس رضوی، نشر آستان قدس، تهران.
Livingstone, Marco & Kay Hemmer(2003), Hackneys portraits and people, Thames & Hudson, London. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,836 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 5,727 |