تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,032 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,502,116 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,766,093 |
نظریۀ رشد ایمانی فاولر بهعنوان چارچوبی برای تربیت دینی | ||
مجله ادیان و عرفان | ||
مقاله 5، دوره 48، شماره 1، فروردین 1394، صفحه 67-79 اصل مقاله (186.97 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jrm.2015.55569 | ||
نویسندگان | ||
احمد زندوانیان1؛ راضیه طیبی2؛ رویا رسولی* 3 | ||
1استاد یار گروه علوم تربیتی دانشگاه یزد | ||
2دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی دانشگاه خوارزمی | ||
3استادیار دانشکدۀ روانشناسی دانشگاه الزهرا | ||
چکیده | ||
روانشناسان مدلهای خوبی را برای درک رشد شناختی، رفتاری و روانشناختی مطرح کردهاند، اما دکتر جیمز فاولر متخصص الهیات، بر این باور بود که مدلی ویژه برای رشد ایمانی تدوین نشده است. وی نظریۀ رشد ایمانی خود را براساس نظریههای رشدی پیاژه، اریکسون و کلبرگ و مباحثههای دینی در زمینۀ ایمان که تیلیش[1]، نیبوهر[2] و اسمیت[3] بیان کرده بودند، بنا نهاد و آن را مراحل رشد ایمانی[4] نامید. نظریۀ فاولر از طریق گوشدادن به زندگی سیصدوپنجاهوهفت مصاحبهشونده بین سالهای 1972 تا 1981 پدید آمده است. فاولر پس از مصاحبههای متعدد با آزمودنیها، به این نتیجه رسید که رشد ایمان که همان رشد ایجاد معنا است، پدیدهای جهانی و انسانی بوده و تا حدی ذاتی و غریزی است. او همچنین نشان داد که رشد ایمانی، مسیری رشدی، فکری، شناختی و پیشبینیپذیر را دنبال میکند. با اینکه دامنۀ گستردهای از محققان خارجی به این نظریه توجه نشان دادهاند، پیچیدگیهای آن سبب شده چالشهای نظری، اخلاقی و عملی زیادی بههمراه داشته باشد. با توجه به اینکه در ایران این نظریه بسیار مهجور مانده است، در این مقاله کوشش شده درک بهتری از آن فراهم آید. ازاینرو ابتدا تعریف ایمان، و سپس مراحل رشد ایمانی از نگاه فاولر بهتفصیل بررسی شده و درنهایت انتقادهای وارد بر این نظریه بیان میشود. بهنظر میرسد این نظریه که شامل یک پیشمرحله و شش مرحله است، بهعنوان ساختاری برای تدوین نظریۀ رشد دینی- ایمانی مطابق با آموزههای اسلامی- شیعی راهگشا باشد. [1] . Tillich [2] . Neibuhr [3] . Smith [4] . stages Of Faith Development | ||
کلیدواژهها | ||
تربیت دینی؛ جیمز فاولر؛ نظریۀ رشد ایمانی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Introduction to James Fowler’s faith development theory As a frame for Religious education | ||
نویسندگان [English] | ||
Ahmad Zandvanian1؛ Razieh Tayebi2؛ Roya Rasouli3 | ||
چکیده [English] | ||
Although good models exist for understanding the natural progression of cognitive, behavioral, and psychosocial development, Dr. James W. Fowler a theologian noted that there lacked specific models dealing with faith development. He built on the foundations laid by the developmental theorists Jean Piaget, Erik Erikson, and Lawrence Kohlberg plus the theological discussions of faith by Tillich, Niebuhr, and Smith and called his theory as faith development theory. Fowler’s model emerged as he listened to the life stories of 357 individuals interviewed between 1972 to 1981. After several interviewing, fowler concluded that faith development, that is, growth in meaning making, is a universal, human phenomenon. It is somehow innate for us to develop in our meaning making capacities. Fowler demonstrated that faith development follows a predictable cognitive conceptual development trajectory. Although this theory has been considered by many international researchers, the complexity of this theory has led to a lot of theoretical, ethical and practical challenges. Because this theory remains very obsolete in Iran, this review article attempts to provide a better understanding of this theory. At first the definition of faith according to fowler is presented, then the stages of faith development studied in detail and ultimately the criticisms of this theory has been proposed. introducing This theory may be open a way to the use of Fowler's faith development in Iran | ||
کلیدواژهها [English] | ||
"Faith development theory", "James fowler", " Undifferentiated Faith", " Intuitive- Projective Faith", " Mythic- Literal faith", "Synthetic- Conventional Faith" | ||
مراجع | ||
[1] رسولی، رویا و سلطانی گردفرامرز، سمیه (1391). مقایسه و رابطۀ جهتگیری مذهبی و عمل به باورهای دینی با سازگاری زناشویی در طلاب و دانشجویان. فصلنامۀ خانوادهپژوهی، شمارۀ 32، ص427.
[2] مهدوی کنی، م ( 1387). دین و سبک زندگی. تهران انتشارات دانشگاه امام صادق. [3] یگانه، طیبه؛ حسین خانزاده، عباسعلی؛ غفاری، طاهره و کاظمی، ملیحه (1391(. رابطۀ دینداری در کار با تعهد سازمانی و خودنظارتی، مجموعه مقالات دومین همایش ملّی دانشجویی روانشناسی، مشاوره و دین صص 782-778.
[4] Fowler, J. W (2004). faith development at 30: naming the challenges of faith in a new millennium. Religious Education, Vol. 99 No. 4.
[5] Parker, S. (2006). Measuring faith development. Journal of Psychology and Theology, 34, 4, 337-
348.
[6] Ervin, T. M. (2001). Encouraging the spiritual development of counseling students and supervisees using fowler’s stages of faith development, Ohio university, from Eric database.
[7] Fowler, J. W., and Dell, M. L. (2004). Stages of faith and identity: Birth to teens. Child and A dolescent Psychiatric Clinics of North America, 13, 17–34.
[8] Stanard, R., and Painter, L. (2004). Using a faith development model in collage counseling. College Student Affairs Journal, 23, 2, 197-207.
[9] Bridges, L. J., and Moore, K. A. (2002). Religion and Spirituality in Childhood and Adolescence. Child trends.
[10] Weiss Ogden, K. R., & Sias, S. M. (2010). An integrative spiritual development model of supervision for counselors-in-training. http:// counseling out fitters.com/ vistas/ vistas10/ Article_44.
[11] Neuman, M. E. (2011). Addressing Children's Beliefs Through Fowler's Stages of Faith. Journal of Pedatric Nursing, 26, 44-50.
[12] Parker, S. (2009). Faith development theory as a context for supervision of spiritual and religious issues. Counselor Education and Supervision, 49, 1, 39-53.
[13] Compton, D. M. (2008). Faith development in young children؛ A qualitative study of gender differences. Doctoral dissertation, university of south Carolina.
[14] Corcoran, Henry A. (2007). A synthesis of narratives: Religious undergraduate students making meaning in the context of secular research university. Doctoral dissertation in philosophy, university of Denver.
[15] Brabley, L. R. (1983). An exploration of the relationship between fowler’s theory of faith development and myers briggs personality type. Doctoral dissertation, ohio state university.
[16] Small, L. J. (2008). College student religious affiliation and spiritual identity: A qualitative study.Doctoral dissertation, University of Michigan.
[17] Parra,A. Manuel, J.C. (2014). Changes Resulting from Paranormal/Spiritual Experiences and their Effects on People’s Wellbeing. Journal for the Study of Spirituality 4, 73-82.
[18] Schramm, D. G., Marshall, J. P., Harrls, V. W., & Lee, T. R. (2012). Religiosity, Homogamy, and marital adjustment: An examination of newlyweds in first marriages and remarriages. Journal of Family Issues,33,8567-1571.
. [19] Nicoline F,B.G . Uwland- Sikkema, Visser.A. (2014). How Spirituality Helps Cancer Patients with the Adjustment to their Disease. Journal of Religion and Health. Online publication date: 19-Apr-2014. [20] Walker,A.G.(2012). The Relationship between the Integration of Faith and Work with Life and Job Outcomes. Journal of Business Ethics, 12(3) 453-461.
[21] Anokhin, S., & Schulze, W. S.(2009). Entrepreneurship, innovation, and corruption. Journal of Business Venturing, 24(5),465-476.
[22] Valerie Michaelson, Peter Robinson, William Pickett. (2014). Participation in Church or Religious Groups and its Association with Health: A National Study of Young Canadians. Journal of Religion and Health53, 1353-1373. Online publication date: 1-Oct-2014. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,852 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,660 |