تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,501 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,113,315 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,217,169 |
ارزیابی وضعیت حفاظت و نگهداری جاده در منطقة ارسباران | ||
نشریه جنگل و فرآورده های چوب | ||
مقاله 10، دوره 68، شماره 3، آبان 1394، صفحه 591-613 اصل مقاله (2.65 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfwp.2015.55592 | ||
نویسندگان | ||
منیژه طالبی1؛ باریس مجنونیان2؛ احسان عبدی* 3؛ محمدرضی الهیان4 | ||
1دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی جنگل، دانشکدة منابع طبیعی دانشگاه تهران، کرج، ایران | ||
2استاد گروه جنگلداری و اقتصاد جنگل، دانشکدة منابع طبیعی دانشگاه تهران، کرج، ایران | ||
3دانشیار گروه جنگلداری و اقتصاد جنگل، دانشکدة منابع طبیعی دانشگاه تهران، کرج، ایران | ||
4کارشناس ارشد و کارشناس مسئول ادارة کل منابع طبیعی شهرستان کلیبر، ارسباران، ایران | ||
چکیده | ||
جادههای جنگلی از زیرساختهای پایه برای مدیریت مناطق جنگلی بهشمار میروند و تضمین عملکرد پایدار آنها نیازمند نظارت و نگهداری منظم است.آماربرداری جادهها نخستین گام مهم در شناخت و مدیریت جادههای جنگلی بهشمار میرود و GIS بهمنزلة ابزاری نیرومند بهمنظور کسب، تحلیل، و مدیریت دادهها در این زمینه میتواند بهکار رود. هدف این پژوهش بهدست آوردن اطلاعات مورد نیاز مدیریت جادههای حوضة کلیبرچای منطقة ارسباران، برای ارائة راهحلهای عملی حفاظت و نگهداری و پایش آن است. به این منظور، ابتدا 131 نمونه انتخاب و در هر نمونه دادههای مربوط به اجزای جاده و اشکالات روسازی و ترانشهها برداشت، بررسی و تجزیه و تحلیل شد. طبق نتایج، شیب عرضی نسبت به دیگر اجزا بیشترین درصد تطابق با استاندارد را دارد. حدود 19/25 درصد مسیر جاده بدون اشکالات روسازی است و از بین اشکالات روسازی شیار بیشترین و چاله کمترین فراوانی را دارد. با توجه به اشکالات ترانشهها، ترانشة خاکبرداری نسبت به ترانشة خاکریزی بیشترین میزان اشکال را دارد. درنهایت، به منظور مدیریت سیستم زهکشی جادة مطالعهشده، مکانهای ضروری ایجاد زهکش عرضی پیشنهاد شد. نتایج این پژوهش میتواند در کاربرد GIS برای مدیریت جادههای جنگلی مؤثر باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
آماربرداری جاده؛ جادههای جنگلی؛ مدیریت جاده؛ منطقة ارسباران؛ نگهداری جاده؛ GIS | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Evaluation the Maintenance Situation of Road in Arasbaran Region | ||
نویسندگان [English] | ||
manije talebi1؛ Baris Majnounian2؛ Ehsan Abdi3؛ Mohammad razi Elahian4 | ||
1M.S of Forest Engineering, Faculty of Natural Resources, University of Tehran, Karaj, I.R. Iran | ||
2Professor, Department of Forestry, University of Tehran, Karaj, I.R. Iran | ||
3Associate Professor, Department of Forestry, University of Tehran. Karaj, I.R. Iran | ||
4Senior Expert and Responsible Expert of Department Natural Resources, Kaleibar, Arasbaran, I.R. Iran | ||
چکیده [English] | ||
Forest roads are basic infrastructures for management of forested areas. Sustainable management of roads depends on regular and timely forest road maintenance. Road inventory is as an important tool to recognize the needs of roads and do corresponding correction operations. GIS can be a powerful tool for acquirement, analysis and management of data in road management. The purpose of this study was to obtain the required information for road management in Kaleibarchay watershed, Arasbaran region, to provide practical maintenance and monitoring solutions. To do this, 131 samples were selected and for each sample some data such as road gradient, template, problems of surfacing and slope stability were collected. Then spatial data and corresponding database were developed in ArcGIS and were compared to standard values. According to the results cross-slope has the highest consistency with standard values. 25.19% of the road length was without any sign of surfacing problems. Among surfacing problems rutting has the highest and pothole has the lowest abundance and cut slope had more stability problems than fill slope. In order to better management of drainage system, we suggested some places for new cross drain including culverts and fords. The results of this research showed the potential application GIS for forest roads management. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Road inventory, Forest roads, Road management, Arasbaran region, Road maintenance, GIS | ||
مراجع | ||
[1]. Majnounian, B., Abdi, E., Zobeiri, M., and Puya, K. (2010). Monitoring the conditions of forest road network compared to the standards (case study: Namkhaneh district of Kheyrood forest). Journal of Forest and Wood Product, 63(2): 177-186.
[2]. Nelson, N., Cissel, R., Black, T., and Luce, C. (2011). Textbook of Monitoring Road Decommissioning in the Mann Creek Watershed: Post-storm Report Payette National Forest.
[3]. Anonymous. (2000). Forest roads manual, Forest Engineering Roads Manual, Oregon Department of Forestry.
[4]. Cissel, R., Black, T., Schreuders, K., Luce, C., Prasad, A., Nelson, N., and Tarboton, D. (2011). Textbook of the Geomorphic Road Analysis and Inventory Package (GRAIP) Office Procedure Manual, U.S, Department of Agriculture, Forest Service.
[5]. Hoseinian, S., Abadi, H., and Farnoud, A.F. (2010). Direct integration spatial database management with photogrammetric systems in order to produce a consistent and structured data for GIS. Iranian Journal of Remote Sensing and GIS, 2(1): 65-76.
[6]. Trisurat, Y. (2002). Textbook of Data Collection and Management Guidelines, Bangkok, Thailand.
[7]. Alijanpour, A., Eshaghi Rad, J., and Banj Shafiei, A. (2009). Investigation and comparison of two protected and non-protected forest stands regeneration diversity in Arasbaran. Iranian Journal of Forest, 1(3): 209-217.
[8]. Ghanbari Sharafeh, A., Marvie Mohajer, M.R., and Zobeiri, M. (2010). Natural regeneration of yew in Arasbaran forest. Iranian Journal of Forest and Poplar Research, 18(3): 380-389.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,736 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,348 |