تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,037 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,523,572 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,783,718 |
بررسی عوامل مؤثر بر وفاداری به برند و ارتباط آن با توصیة شفاهی به دیگران (مطالعة موردی گردشگران ورودی شهر اصفهان) | ||
نشریه گردشگری شهری | ||
مقاله 4، دوره 2، شماره 2، تیر 1394، صفحه 153-165 اصل مقاله (788.69 K) | ||
نوع مقاله: علمی - پژوهشی مستقل | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jut.2015.55831 | ||
نویسندگان | ||
مهدیه قاسمی1؛ محمد نجارزاده* 2 | ||
1دانشجوی ارشد مدیریت جهانگردی دانشگاه سمنان | ||
2استادیار و عضو هیئت علمی/ دانشگاه سمنان | ||
چکیده | ||
یکی از موضوعات مهم در علم بازاریابی، مبحث رفتار مصرفکننده است. فرهنگ مصرفکننده در سالهای اخیر بهتدریج به سمت یکی از عناصر قدرتمند و عاملی مؤثر در شکلدهی به افراد و جوامع گسترش پیدا کرده است. از منظر استراتژی بازاریابی، درک الگوهای خرید برندهای مختلف از سوی مصرفکنندگان بسیار مهم است و یکی از اهداف بازاریابان در مطالعة رفتار و یادگیری مصرفکنندگان، تشویق آنها به وفاداربودن به برند است. هدف از تحقیق حاضر، بررسی عوامل ایجادکنندة وفاداریِ رفتاری و وفاداریِ نگرشی در یک مقصد و همچنین سهم این وفاداریها در توصیة شفاهی به دیگران است. تحقیق حاضر توصیفیـ پیمایشی است. جامعة آماری این تحقیق را گردشگران ورودی به شهر اصفهان در اردیبهشت و خرداد 1392 تشکیل میدهند. حجم نمونه با استفاده از فرمول آماری تعداد 152 نفر بهدست آمد. برای این پژوهش، پرسشنامة محققساختهای به گردشگران ورودی شهر اصفهان داده شد و روایی و پایایی آن مورد آزمون قرار گرفت. ضریب آلفای کرونباخ 816/0 بهدست آمد. یافتهها نشان داد که تصویر مقصد، کیفیت ادراکشده و رضایت از جمله عوامل تأثیرگذار بر وفاداری رفتاری و نگرشی گردشگران است و همچنین، وفاداری گردشگران سبب توصیة شفاهی مقصد به دیگران میشود. | ||
کلیدواژهها | ||
تصویر مقصد؛ رضایت؛ کیفیت ادراکشده؛ وفاداری رفتاری به برند؛ وفاداری نگرشی به برند | ||
عنوان مقاله [English] | ||
SURVEY OF INFLUENCING FACTORS ON BRAND LOYALTY AND ITS RELATIONS TO ORAL ADVICE TO OTHERS Case study: Incoming tourists of Isfahan | ||
نویسندگان [English] | ||
Mahdieh Ghasemi1؛ Mohammad Najarzadeh2 | ||
1MS.C Studentm tourism management , Semnan University | ||
2assistant professor of sociology , Semnan University, faculty of Tourism | ||
چکیده [English] | ||
Extended Abstract Brand loyalty is ‘Create a deep commitment to repurchase or promote a product or service of the preferred continually in the future; and repeating the regular purchases contrary to the environmental affect and marketing efforts in which possibly may lead to the behavior change’. In recent years, customer loyalty increasingly has been focused by researchers and nowadays loyalty is a recipe for increasing revenue. Brand loyalty, so called to the degree to which particular trademark that a buyer frequently in recent years has purchased. Brand loyalty can be achieved through higher performance than expected buyer, so the purchasers of that earn worth, feelings of wonder, and specified the values above expectations. In this research, we try to study some type of loyalty: behavior loyalty, attitudinal loyalty. Another important concept has been considered in this paper which is Perceived quality. It is based on Consumers judgments about the higher quality. Oral recommendation to buy is the information provided by the consumer or a person other than the main sponsor's promotion. The aim of this study is to investigate the causes of affective and cognitive brand loyalty in Isfahan and also the share of brand loyalty to oral advice to others. Statistical population of study were 152 tourists who visited Isfahan. Questionnaire has been used as the instrument of the study which its validity and reliability were tested. Cronbach's alpha coefficient (0.816) was obtained. The findings indicate that the destination image, perceived quality and satisfaction factors affect both behavioral and attitudinal loyalty, and tourists would recommend the destination to others verbally. Desired data through sampling, carried out to examine the distribution of features. This research is part of a cross-sectional survey which has been done. Since the purpose of this study was to investigate the antecedents of behavioral loyalty and attitudinal loyalty to a destination and also share the loyalty of oral advice to others, analysis of the questionnaires were used for statistical analysis. To determine the validity of research, 30 questionnaires initially were distributed among tourists. Reliability or credibility of the question answers the questions about measuring instrument and how much it can assay desired properties. One of the methods to determine the validity is content validity. To determine the validity, the questionnaire was given to university professor's expert in the field of marketing management to comment on Integrity and transparency of questionnaire, therefore ultimately they confirmed this questionnaire. Some of the result confirmed our Assumptions. Of the total respondents 46/1 percent were men and 53/7 percent were women. Also 9.3 % were under 20 years old, 3/55 of 20 to 30 years, 25.7% of 30 to 40 years and 1.15 percent for 40 years and up. The findings of the study illustrate that Brand loyalty play a significant role in creating long-term benefits, because companies need some little activities for attract of loyal customers than others. They would gladly pay more for benefits and the quality of their favorite brands. On the other hand, a larger share of the market by helping organizations can be achieved by brand loyalty, because Loyal customers are frequently purchased and stand up to the organization and the position of competitors marketing efforts. The findings of this study suggest that enhancing the perceived quality; will increase brand loyalty's behavior. Another finding of the study is that the destination image has a direct relationship with the dimensions of behavioral and attitudinal brand loyalty. These findings also have confirmed some of the former findings. One of the subjects that verified in this study is the impact of brand loyalty on destination image. Based on the finding of the study, when a tourist become loyal to a particular destination, he/she will suggest it others, therefore due to this type of marketing it can be called oral marketing which is one of the most effective marketing in researcher opinion and may be more successful in attracting destination of tourists. This study recommends that destinations should try to make tourist satisfy and loyal through increased quality, satisfaction and improve their destination image. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Destination image, Satisfaction, Perceived Quality, cognitive brand loyalty, affective brand loyalty | ||
مراجع | ||
باجلان، اصغر؛ منصوری، مجتبی؛ شعبانی، رضا (1393). «بررسی رابطة اعتماد و اطمینان مصرفکننده بر پذیرش برندهای خردهفروشی (مطالعة موردی: هاکوپیان)»، مجلة مدیریت بازاریابی، ش 23، ص1ـ17. حسینی، میرزاحسن؛ رضایی، مهدی (1390). «بررسی عوامل مؤثر بر وفاداری به برند در بازار فرآوردههای لبنی»، چشمانداز مدیریتبازرگانی، ش 38، ص 57ـ79. حمیدیزاده، محمدرضا؛ غمخواری، سیده معصومه (1387). «تعیین سطح وفاداریهای مشتریان با استفاده از مدل سازمانهای پاسخگوی سریع»، پژوهشهای مدیریت، ش2، ص61-82. دعایی، حبیبالله؛ فرزانه حسنزاده، ژاله (1389). مقایسة تطبیقی نگرش مشتریان به برندهای جهانی پوشاک (مطالعة مقایسهای برندهای محلی ایران، کره و ژاپن)، بررسیهای بازرگانی، ش42، ص26ـ40. دهدشتی شاهرخ؛ تقویفرد، زهره و دیگران (1389). مدلی برای سنجش تأثیر قابلیت اعتماد برند بانکها بر تعهد وفاداری مشتریان، فصلنامة علوم مدیریت ایران، ش20، ص69-88. رحیمنیا، فریبرز؛ فاطمی، سیده زهرا (1390). ارائة مدل مبتنی بر کیفیت رابطه و تصویر برند، مجموعه مقالات ششمین کنفرانس بینالمللی برند. ص162-176. رنجبریان، بهرام؛ زاهدی، محمد (1386). «بررسی اثرات تکرار سفر به اصفهان بر میزان رضایت گردشگران خارجی»، مجلة جغرافیا و توسعة ناحیهای، ش9، ص65-78. سیدجوادین، سید رضا؛ شمس، راحیل (1386). «عوامل تعیینکنندة ارزش ویژة برند کفش ورزشی در میان گروه سنی جوانان»، پژوهشنامةعلوم انسانی و اجتماعی مدیریت، ش25، ص 73-96. سیدجوادین، سیدرضا؛ امینی، علیرضا؛ امینی، زهرا (1389). «ارزیابی تأثیر برند بر وفاداری مشتریان صنعتی»، چشمانداز مدیریت بازرگانی، ش36،ص57-73. شاهحسینی، محمدعلی؛ اخلاصی، امیر؛ رحمانی، کمال (1390). «ارزش ویژة برند خدمات و رفتار خرید مشتریان»، دوفصلنامة علمیـ پژوهشی تحقیقات بازاریابی نوین، ش3، ص63-78. شیعه، اسماعیل؛ علیپوراشلیکی، سجاد (1389). «تحلیل عوامل کیفیتبخش محیط گردشگری ساحلی با توجه به معیارهای گردشگری پایدار، مطالعة موردی سواحل شهر رامسر»، دوفصلنامة آرمانشهر، ش5، ص155-167. قربانی قویدل، سهیل؛ شبگومنصف، سیدمحمود (1393). «تأثیر اعتبار برند بر وفاداری مشتریان از دیدگاه خریداران لوازم خانگی»، مجلة مدیریت بازاریابی، ش 23، ص59-78. کاتلر، فیلیپ؛ آرمسترانگ، گری (1388). اصول بازاریابی، ترجمة علی پارسیان، تهران: دبستان. گیلانینیا، شهرام؛ موسویان، جواد (1389). «تأثیر وفاداری به برند بر ارزش ویژة برند بانک از دیدگاه مشتریان کارت الکترونیکی»، فصلنامة مدیریت صنعتی دانشکدة علوم انسانی دانشگاه آزاد واحد سنندج، ش14، ص69-88. موجودی، امین؛ درزیان عزیزی، عبدالهادی؛ قاسمی، پریا (1393). «بررسی مسئولیتپذیری اجتماعی سازمان به وفاداری مشتریان بانک پاسارگاد اهواز»، مجلة مدیریت بازاریابی، ش22، ص 99-116. مرادی، هادی؛ زارعی، عظیم (1390). «تصویر ذهنی منشور مبدأ و شکلگیری ارزش ویژة برند محصولات الکترونیکی»، دوفصلنامة علمیـ پژوهشی تحقیقات بازاریابی نوین، ش3، ص109-128. نادی، محمدعلی؛ قهرمانی، نسرین (1389). «مدلیابی معادلات ساختاری روابط انجام رابطه، ارزش علامت تجاری صلاحیت تأمینکننده در بین خریداران محصولات شرکت بینالمللی ارگ طلایی: موردپژوهی هفت کشور»، فصلنامة مدیریت صنعتی دانشکدة علوم انسانیدانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج، ش5، ص55-70. ونوس، داور؛ ظهوری، بهاره (1390). «بررسی تأثیر ابعاد ارزشی بازاریابی رابطهمند بر وفاداری مشتری به برند گوشیهای تلفن همراه»، مدیریت بازرگانی، ش8، ص149ـ172. Akhter, W., Abbasi, A. S., Ali, I., & Afzal, H ,2011, Factors affecting customer loyalty in Pakistan. African Journal of Business Management, 5(4), 1167-1174.
Alizadeh, A., & Saghafi, G. An Examination of Antecedents of Loyalty Intention to Travel: The Case of Malaysia. Proceedings of the First Middle East Conference on Global Business, Economics, Finance and Banking (ME14 DUBAI Conference) Dubai, 10-12 October 2014
Anisimova, T. A, 2001, The effects of corporate brand attributes on attitudinal and behavioural consumer loyalty. Journal of consumer marketing, 24(7), 395-405.
Bajelan, A. Mansouri, M & Shabani, R , 2014 , Study on the relationship of trust and confidence consumer acceptance retail brands (Case study: Hacoupian). Marketing management Journal. No. 23 , Pp. 1- 17.
Barnes, S.J., Mattsson, J. and Sorensen, F ,2014, Destination brand experience and visitor behavior: Testing a scale in the tourism context, Annals of Tourism Research, 48, 121-139.
Bianchi, C., Pike, S., & Lings, I, 2014, Investigating attitudes towards three South American destinations in an emerging long haul market using a model of consumer-based brand equity (CBBE), Tourism Management, 42, 215-223.
Blain, C., Levy, S. E., & Ritchie, J. B, 2005, Destination branding: Insights and practices from destination management organizations. Journal of travel research, 43(4), 328-338.
CHI, C. G.-Q. & QU, H, 2008, Examining the structural relationships of destination image, tourist satisfaction and destination loyalty: An integrated approach Tourism management, 29, 624-636.
Clottey, T. A., Collier, D. A., & Stodnick, M, 2011, Drivers of customer loyalty in a retail store environment, Journal of Service Science (JSS), 1(1), 35-48.
Dehdashtie shahrokh, Z. Taghavi fard, M & Rostami, N, 2010, A model for assessing the reliability of their impact on the banks' commitment to customer loyalty, Journal of Management Sciences, No. 20, Pp. 69-88.
Doaei, H & Farzaneh hasanzadeh, Zh, 2010, Customers comparative approach to global apparel brands (comparative study of local brands, Korea and Japan), Business survey Journal, No. 42 , Pp. 26-40.
Ganguli, S. & Kumar Roy, S, 2011, Generic technology–based service quality dimensions in banking, International Journal of Bank Marketing, 29 (2), pp. 168-189.
Ghorbani ghavidel, S & Shabgu monsef, M, 2014, Brand Reputation impact on customer loyalty perspective buyers of home appliances, Marketing management, No. 23, Pp. 59-78.
Gilaninia, Sh & Musavian, 2010, Impact of brand loyalty on brand equity, from the perspective of e-cards customers, Journal of Industrial Management, Faculty of Humanities, University of Sanandaj, No. 14, Pp. 69-88.
Han, H., & Hyun, S. S ,2015, Customer retention in the medical tourism industry: Impact of quality, satisfaction, trust, and price reasonableness.Tourism Management, 46, 20-29.
Hamidizadeh, M & Ghamkhari , M, 2008, Determining the level of customer loyalty using the quick responding organizations, Managment surveys, No. 2, Pp 61-82.
Hoseini, M & rezaei, M, 2011, Factors influencing brand loyalty in the dairy market, Outlook Business Administration, No, 38, Pp. 57-79.
Howkins, D, Best, R & Kani, k, 2006, Consumer behavior, Translators: Ahmad roosta & atie Batoohaei, Tehran, Sargol Publication.
Imani hoshkhoo,M & ayubi yazdi, H , 2010 , Factors affecting tourism destination brand equity in Yazd, tourism studies Jpurnal .No. 13, Pp. 113- 137.
Johansson, J, 2007, Working with Events to build a Destination Brand Identity-the DMOPerspective.Tourism Management thesis.Goteborg University.
Kotler, Ph, Armestrang, G, 2009, Principles of Marketing, translator: Ali parsian: Dabestan publication.
Kozak, M., & Rimmington, M, 2000, Tourist satisfaction with Mallorca, Spain, as an off-season holiday destination. Journal of Travel Research, 38(3), 260–269.
Lorenzini, E., Calzati, V., & Giudici, P ,2011, Territorial brands for tourism development: A statistical analysis on the Marche Region. Annals of Tourism Research, 38(2), 540-560.
Mittal, V., & Kamakura, W. A, 2001, Satisfaction, repurchase intent, and repurchase behavior: investigating the moderating effect of customer characteristics. Journal of marketing research, 131-142.
Mojudian, A, Darzian aziz, A & Ghasemi, P, 2014, Examine the social responsibility of the customer loyalty of Pasargad bank, Marketing Management, No. 22, Pp. 99-116.
Mooradian, A. & Swan, K, 2006, Personality-and- culture: The case of national extraversion and word-of-mouth, Journal of Business Research, 59 (6), pp. 1-18.
Moradi, H & zarei, A. 2011, Image of country of origin and formation of brand equity electronic products, The Journal of Modern Marketing Research, No. 3, Pp.109-128.
Nadi, M & Ghahramani, N, 2011, Structural equation modeling relationships relationship, competent supplier of brand value in the Golden Castle International buyers: case studies of seven countries, Journal of Industrial Management, No. 5, Pp. 55-70.
Parasuraman, A., Zeithaml, V. A. & Malhotra, A, 2005, E-S-QUAL: A multiple-item scale forassessing electronic service quality, Journal of Service Research, 7 (3), pp. 213-33.
Rahimnia, F & Fatemi, Z, 2011, Model based on the relationship quality and brand image, Proceedings of the Sixth International Conference on Brand, Pp. 162-176.
Ranjbarian, B & Zahedi, M, 2007, Effects of repeated trips to the satisfaction of foreign tourists, Journal of Geography and Regional Development, No. 9, Pp. 65-78.
Schneider, B, 2004, Service quality: Research perspectives (Vol. 107). Sage.
Seyedjavadin, R & Shams, R, 2007, Determinants of sneakers brand equity among young people, Journal of Humanities and Social Sciences Management. No. 25, Pp. 73-96.
SeyedJavadin, R, Amini, A & Amini, Z ,2010, Assessment the impact of brand on industrial customer loyalty, Outlook Business Administration, No. 36, Pp. 57-73.
Shahhosseini, M. Ekhlasi, A & Rahmani, K, 2011, Service brand equity and customer buying behavior, The New Marketing Research, No. 3. Pp. 63-78.
Shia, E & alipoor ashliki, S, 2010, Analysis of the environmental quality of coastal tourism, according to the criteria of sustainable tourism, case study Ramsar coast, Armanshahr Journal, No. 5, Pp. 155-167.
Sirchuk, J, 2012, Building Brand Loyalty Through Youth Consumers and the Use of Grass Roots Consumer Marketing (Doctoral dissertation, California Polytechnic State University, San Luis Obispo). Venus, D & zohuri, B, 2011, The effect of relationship marketing on customer loyalty and brand value mobile phones, No. 8 , Pp. 149-172.
Yoo, B, 2009, Cross-national invariance of the effect of personal collectivistic orientation on brand loyalty and equity: The United States versus South Korean consumers. Asia Pacific Journal of Marketing and Logistics, 21(1), 41-57. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,956 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,476 |