تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,479 |
تعداد مقالات | 70,032 |
تعداد مشاهده مقاله | 123,015,120 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 96,249,388 |
جامعهپذیری آموزشی پیش نیاز آفرینش دانش: بحثی در جامعهشناسی آموزش و پرورش | ||
مطالعات جامعه شناختی (نامه علوم اجتماعی سابق) | ||
مقاله 5، دوره 18، شماره 38، شهریور 1390، صفحه 119-143 اصل مقاله (585.64 K) | ||
نوع مقاله: علمی وپزوهشی | ||
نویسنده | ||
حسین دهقان* | ||
پژوهشگر اجتماعی و رئیس انجمن جامعه شناسی آموزش و پرورش | ||
چکیده | ||
این مقاله با بهرهگیری از چارچوب نظری بدیع نویسنده، و شواهد تجربی حاصل از یک پژوهش، چگونگی تاثیر عوامل جامعه بنیاد بر شکلگیری نظام شخصیتی ویژه مولد دانش را در بین دانشآموزان مورد بررسی قرار میدهد. بر پایه این چارچوب، در صورت تعبیه سامانهای از ارزشها، راهبردهای یادگیری و پشتکار آموزشی دانش آفرین در دانشآموزان در فرایند جامعهپذیری آموزشی، امکان بالقوه دانش آفرینی فراهم میآید. فرضیات برگرفته از چارچوب نظری با استفاده از مصاحبه نظاممند، مورد سنجش قرار گر فتهاند. نمونه، از میان دانشآموزان دختر سال سوم دبیرستانهای شهر تهران در سال تحصیلی 1380 به صورت چند مرحلهای در 5 منطقه آموزشی و از 30 دبیرستان عادی و غیر انتفاعی به تعداد 600 دانشآموز و به صورت تصادفی انتخاب شده است. یافتهها نشان می دهند در بین متغیرهای درون سامانهای، ارزش ابرازی تحصیل نقش مهمی در شکلگیری پشتکار آموزشی دارد. در مقابل، ارزش ابزاری نیز تأثیر منفی بر پشتکار را نشان میدهد. درقسمت نتایج این روابط از زاویه متغیرهای بینابینی دیگری مانند راهبردهای دوگانه سطحگرا و ژرفگرای یادگیری با پشتکار آموزشی نشان داده شده است. گفتنی است با تقویت ارزش ابرازی تحصیل در دانشآموزان که خود محصول جامعهپذیری آموزشی ویژهای است که از خانواده و به ویژه مدرسه ناشی میشود، راهبردهای یادگیری بیشتر به سمت ژرفانگری به پیش میرود. با رشد و توسعه ارزشهای ابزاری تحصیل، دانشآموز کمتر راهبردهای ژرفانگر را در یادگیری پیشه کرده و بیشتر به سوی راهبردهای مخالف، یعنی استراتژیهای سطحگرا روی میآورد. محصول این شرایط تقویت نظام شخصیتی واجد پشتکار آموزشی برای دارندگان ارزش ابرازی و فاقد یا کاهش پشتکار آموزشی (با مفهومسازی خاصِ مطرح شده در این مقاله) برای دانشآموزان دارای ارزش ابزاری و راهبرد سطحگرا است. پشتکاری که تصور میشود با مشارکت متغیرهای عمده دیگر مانند ارزشهای آموزشی و راهبردهای یادگیری نوعی سامانه دانش بنیان در نظام شخصیتی افراد را رقم میزند که پیش نیاز تبدیل دانشآموز امروز به دانشآفرین فردا است. | ||
کلیدواژهها | ||
تولید دانش؛ جامعهپذیری آموزشی؛ نظام شخصیتی دانش آفرین؛ ارزشهای ابزاری تحصیل؛ ارزشهای ابرازی تحصیل؛ پشتکار آموزشی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
A study of educational socialization:The prerequisite of knowledge production | ||
نویسندگان [English] | ||
Hossein Dehghan | ||
چکیده [English] | ||
This paper attempts to examine the impact of social factors on the formation of Knowledge Based Personality among high school students. Knowledge Based Personality includes social values, learning strategies and educational perseverance. Theoretically, Knowledge Based Personality, which is influenced by educational perseverance, contributes to the production of knowledge in society. Methodologically, a systematic interview has been conducted among 600 female students from 3 secondary schools in 5 districts in Tehran to test the mentioned theoretical claim. Findings indicate that expressive value affects educational perseverance more positively than the instrumental value. On the other hand, instrumental value has considerable negative impact on the educational perseverance. Furthermore, an increase in the amount of expressive value affects the intensive strategies of learning. By contrast, the growing of instrumental values among female students diminishes their intensive learning strategies and makes these strategies superficial. Therefore, the combination of expressive value, educational strategies of intensive learning and educational perseverance contribute to the formation of Knowledge Based Personality. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Knowledge Based Personality, expressive value, Instrumental value, educational perseverance, intensive learning strategies | ||
مراجع | ||
بانکی، فرزین و کارل رته . بی تا. روشهای تحقیق در تعلیم و تربیت. ترجمه سید حسین میرلوحی و احمد علی حیدری. 1371. تهران: دبیرخانه شورای تحقیقات وزارت آموزش و پرورش. چلبی مسعود. 1375. جامعهشناسی نظم. تهران : نشرنی. رفیع پور، فرامرز. 1372. سنجش گرایش روستائیان نسبت به جهاد سازندگی. تهران: مرکز تحقیقات وبررسی مسائلروستایی، وزارت جهاد سازندگی. سالیز ، ادواد و گری جونز. بی تا. مدیریت دانش. ترجمه محمد رضا آهنچیان و رضوان حسین قلیزاده. 1378. تهران: پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش. سیف، علی اکبر. 1382. روانشناسی پرورشی. تهران: آگاه. شوماخر ، رندال و لومکس، ریچارد. بی تا. مقدمه ای برمدل سازی معادله ساختاری. ترجمه وحید قاسمی. 1388. تهران: انتشارات جامعه شناسان. Alderman M. Kay. 2004. Motivation for Achievement. New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates, Inc. Publishers. Anderman, Eric M. and Martin L. Maehr, 1994. Motivation and Schooling in the Middle Grades. Review of Educational Research , Vol. 64, No2 , PP. 287 - 309. Baker, Therese L. 1988. Doing Social Research. Mc Grow - Hill Book Co., Singapore. Davenport, Thomas H. and Laurence Prusak. 1998. Working knowledge. Boston, MA: Harvard Business school Press. Duric, Ladislav. 1989. Essentials of educational psychology. London: Jessica Kingsley publishers. Hoult, Ford Thomas. 1977. Dictionary of Modern Sociology. New Jersey: Little Field, Adams. Karabel, Jerome and A. H. Halsey. 1977. Power and Ideology in Education. New York: OxfordUniversity Press. Kirby, Mark. 1999. Stratification and Differentiation. London: Mac Millan Press. Miner B., John. 2007. Organizational Behavior: From Theory to Practice. New York: M. E. Sharpe Inc. Nonaka, Ikujiro. 1994. A dynamic theory of organizational knowledge creation. Organization Science, 5(1). Nonaka, Ikujiro and Hirotaka Takeuchi. 1995. The Knowledge - Creation Company. New York: OxfordUniversity Press. Nonaka, Ikujiro and Hirotaka Takeuchi. 2004. Knowledge Creation and Dialectics. In: H. Takeuchi & I . Nonaka (Eds), Hitotsubashi and knowledge management (pp. 1-27). Singapore: Wiley. Piaget, J. 1969. The mechanisms of perception. London: Rutledge & kegan Paul. Slavin, R. E. 1994. Educational Psychology. Boston: Allyn & Bacon. Schwartz S.H. and Gulit S. 2000. Value Consensus and Importance. Journal of Cross cultural Psychology. Vol. 31. Wigfield, Allan and Jacquelynne S. Eccles. 2002. Development of Achievement Motivation. San Diego: Academic Press. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,442 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 855 |