
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,691 |
تعداد مقالات | 72,219 |
تعداد مشاهده مقاله | 129,112,347 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 101,916,547 |
مطالعۀ سیاستهای اقتصادی ایران با رویکرد آمایش سرزمین (مطالعۀ موردی: برنامههای چهارم و پنجم توسعۀ کشور) | ||
مطالعات و تحقیقات اجتماعی در ایران | ||
مقاله 6، دوره 4، شماره 3، مهر 1394، صفحه 501-527 اصل مقاله (771.65 K) | ||
نوع مقاله: مقاله مروری | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jisr.2015.56206 | ||
نویسندگان | ||
حسین ایمانی جاجرمی1؛ حمیده دباغی* 2 | ||
1دانشیار گروه مطالعات توسعة اجتماعی دانشگاه تهران | ||
2دانشجوی دکتری مطالعات توسعة اجتماعی دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
سیاستهای کلان اقتصادی باید در تناسب با نیازهای محلی، قابلیتها و ویژگیهای منطقهای اتخاذ شوند. درغیر اینصورت، زمینۀ توزیع نامناسب جمعیت، امکانات، تسهیلات و فعالیتها، نبود تعادل فضایی، تراکم فعالیتها در یک منطقه، قطببندی فضایی و گسترش نابرابری اجتماعی و اقتصادی را فراهم میآورند و بهعنوان مانعی در مسیر توسعة کشور عمل میکنند. در مقالۀ حاضر، با تمرکز بر دو عنصر «فضا» و «فعالیتهای اقتصادی»، قوانین برنامههای چهارم و پنجم توسعة کشور بهعنوان اسناد فرادستی، بهروش توصیفی- تحلیلی مطالعه شدهاند. نتایج نشان میدهد در برنامة چهارم، به همۀ معیارها و شاخصهای مربوط به بعد جمعیت، توزیع امکانات و فعالیتها و توزیع فضایی توجه شده است؛ حال آنکه تحلیل برنامۀ پنجم توسعه با سنجهای مشابه نشان میدهد که مواد قانونی منطبق با مواردی چون شاخصهای جمعیتی در برنامهریزی، منطقهبندی فضایی (شهر یا روستا) بهعنوان مکان اجرای سیاستهای اقتصادی و منطقهبندی فضایی برحسب شاخص مهاجرت وجود ندارد. همچنین با آنکه به بعد توزیع فضایی در برنامة چهارم توسعه توجه شده، این شاخص در برنامة پنجم توسعه مغفول مانده است. شایان ذکر است که مزیت افزون برنامة چهارم در مقایسه با برنامة پنجم توسعه پس از انقلاب، بهکارگیری رویکرد آمایش سازمانی و اتخاذ راهبرد ادغام عملیاتی است که طی آن، برنامهریزیهای فضایی یا سازوکار آن در تمام سازمانهای یک منطقه ادغام شده است. نمونة مشخص اجرای سیاست مذکور، قطبها و مناطق آزاد کشور است. | ||
کلیدواژهها | ||
آمایش سرزمین؛ برنامة پنجم توسعه؛ برنامة چهارم توسعه؛ سیاستهای اقتصادی؛ مطالعة تطبیقی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Study of Spatial Planning Through Economic Policies In The Case of IRAN | ||
نویسندگان [English] | ||
Hosein Imani1؛ Hamide Dabaghi2 | ||
چکیده [English] | ||
Macro-Economic Policies should be done due to local needs, capabilities and adoption of regional features, land use planning and spatial planning approach and if not, it will lead to improper distribution of population, resources, facilities and activities, spatial imbalances, concentration of activities in a certain area, spatial polarization and social inequality and economic development which acts as an obstacle during the development. This article focuses on two elements of the fourth and fifth development plans: the space" and "economic activities", by using descriptive analysis. The results show that: there is an attention to just a part of all indicators which is related to population, distribution facilities and activities, and spatial distribution. Additionally analysis of the fifth development plan with the same measure indicates that: there are not laws which are related to indicators such as the demographic indicators through planning, providing spatial zoning (city or village) as a place where economic policies are done and zoning space is based by immigration. There is an attention to the spatial distribution aspect of development the fourth development plan which is neglected in fifth development plan. Further there is many advantages in the fourth Development Plan than the fifth which is related to use spatial planning approach and organizational and operational integration strategy | ||
کلیدواژهها [English] | ||
"Spatial planning", "The forth development plan", "The fifth development plan", "The economic policies", "A Comparative Study" | ||
مراجع | ||
جمهوری اسلامی ایران.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,962 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,778 |