تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,502 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,119,290 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,225,658 |
توضیح نظری خاصبودگی: آرمان گریزپای علوم اجتماعی | ||
مطالعات جامعه شناختی (نامه علوم اجتماعی سابق) | ||
مقاله 5، دوره 20، شماره 1، شهریور 1392، صفحه 125-162 اصل مقاله (787.1 K) | ||
نوع مقاله: علمی وپزوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jsr.2013.56211 | ||
نویسندگان | ||
محمد کریمی قهی* 1؛ امیر خراسانی2 | ||
1استادیار دانشگاه علامه طباطبایی | ||
2دانشجوی کارشناسی ارشد علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی | ||
چکیده | ||
مقالهی کنونی نشان میدهد که کمتوانی علوم اجتماعی در توضیح خاصبودگی واقعیت تجربی سبب رویارویی دو رویکرد عامگرایی و بومیسازی در علوم اجتماعی ایران میشود، که هیچیک قادر به توضیح خاصبودگی فردی واقعیت انضمامی نیستند. سپس با مروری بر نظریات اصحاب مکتب تاریخی خواهیم دید که بهرغم تلاش برای توضیح خاصبودگی تاریخی، اصحاب این مکتب هرگز نتوانستند آن را بهلحاظ نظری صورتبندی کنند. گرچه کارهای پژوهشی بسیاری میتوان یافت که در توضیح «فردیت ساختاریِ» پدیدههای اجتماعی کامیاب بودهاند، اما توضیح نظری چنین کاری قرین توفیق نبوده است. در ادامه نشان خواهیم داد که دلیل اصلی ناکامی اصحاب مکتب تاریخی در چنین کاری، «التزام هستیشناختی» معین آنها بوده است. این هستیشناسی که مبتنی بر فهمی نیوتنی- اقلیدوسی از جهان است که در فلسفهی کانت صورتبندی شده، پیوسته فرد تاریخی را در پرتو اینهمانی و وحدت تعریف میکند. در نتیجهی چنین فهمی از هستی، نقطهی عزیمت تحلیلی همواره متضمن تقدم تصور است. در بخش نتیجهگیری خواهیم دید که برای درگذشتن از این هستیشناسی، علوم اجتماعی باید از چارچوبهای تبیینی فلسفههای درونماندگار، یا همان «فلسفههای پساقارهای» و فیزیک و ریاضی جدید بهره ببرد. در این دو منبع میتوان فهمی از هستی یافت که کاملاً با هستیشناسی متعارف تفاوت دارد. در این هستیشناسی فرد دیگر متضمن همگونی، وحدت، همزمانی و تداوم نیست. ازاینروی، توضیح فرد نیز مستلزم تقدم تصور (در مقام عامل وحدتبخش) نمیباشد. | ||
کلیدواژهها | ||
تصور؛ خاصبودگی؛ علوم اجتماعی؛ فرد تاریخی؛ هستیشناسی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Theoretical Explanation of Specificity: the Escaping Ideal of Social Science | ||
نویسندگان [English] | ||
Mohammad Taghi Karami Ghahi1؛ Amir Khorasani2 | ||
چکیده [English] | ||
Explaining the historical individual in its historicity and specificity has been the proclaimed goal of social science. The founding fathers of historical school strove hardly to explain the theoretical conditions of fulfilling this goal. However, they failed to properly preventing universalism from becoming dominant on social science. The present article seeks to show how the theorists of historical school address this issue and why they fail. In this way, two main factors which prevent an explanation from being immanent, namely the priority of presentation and mundane ontology, have been explored. In the final step by invoking to "post-continental philosophy" we try to find a new social ontology which may pave the way for theoretical explanation of historical specificity. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Specificity in Social Science, historicity, Universalism, Post-continental Philosophy | ||
مراجع | ||
کتابنامهی فارسی
http://www.bashgah.net/fa/content/show/709 (دسترسی6/2/1392).
10. گیدنز، آنتونی. (1387). دورکم. ترجمهی یوسف اباذری. تهران: انتشارات خوارزمی. 11. نگری، آنتونیو و هارت، مایکل. (1384). امپراتوری: تبارشناسی جهانی شدن. ترجمهیِ رضا نجفزاده. تهران: نشر قصیدهسرا. 12. وبر، ماکس. (1382). روششناسی علوم اجتماعی. ترجمهی حسن چاوشیان. تهران: نشر مرکز. کتابنامهی لاتین
10. Hodgson, G. M. (2001). How Economics Forgot History: The Problem of Historical specificity in Social Science. London and New York: Routledge.
11. Jones, S. S. (2001). Durkheim Reconsidered. Cambridge: Polity Press.
12. Kellner, D. (1988). “Postmodernism as Social Theory: Some Problems and Challenges”. Theory, Culture & Society. 5: 240-269.
13. Mullarkey, J. (2006). Post-Continental Philosophy: An Outline. London and New York: Continuum.
14. Rickert, H. (1986). The Limits of Concept Formation in Natural Science: A Logical Introduction to the Historical Sciences (G. Oakes, Eds.). Cambridge: Cambridge UP. (Original work published 1929).
15. Said, E. (1982). “Travelling Theories”. The World, the Text, and the Critic (pp. 226-4). Cambridge, MA: Harvard UP.
16. Sawyer, K. R (2002). “Durkheim's Dilemma: Toward a Sociology of Emergence”. Sociological Theory (American Sociological Association). 20 (2): 227-247.
17. Schwartz, B. (1981). Vertical Classification: A Study in Structuralism and the Sociology of Knowledge. Chicago and London: University Of Chicago Press.
18. Simmel, G. (1972). Georg Simmel on Individuality and Social Forms (D. N Levine Eds.). Chicago: University Of Chicago Press.
19. Staiti, A. (2013). “Heinrich Rickert”. The Stanford Encyclopedia of Philosophy, (E.N Zalta Eds.). Retrieved from http://plato.stanford.edu/archives/fall2013/entries/heinrich-rickert/
20. Williams, M. (1999). Science and Social Science: An Introduction. London & New York: Routledge.
21. Zuidervaart, L. (2011). “Theodor W. Adorno”. The Stanford Encyclopedia of Philosophy (Winter 2011 Edition). (E. N Zalta Eds.). Retrieved from
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 954 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 712 |