تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,504 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,122,756 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,230,953 |
مدرسه: از تشکیل امور تربیتی تا جداسازی | ||
مطالعات جامعه شناختی (نامه علوم اجتماعی سابق) | ||
مقاله 11، دوره 20، شماره 2، اسفند 1392، صفحه 291-311 اصل مقاله (404.04 K) | ||
نوع مقاله: علمی وپزوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jsr.2014.56282 | ||
نویسندگان | ||
یوسف اباذری* 1؛ محرم محمدی2 | ||
1دانشیار گروه جامعهشناسی دانشگاه تهران | ||
2دانشجوی کارشناسی ارشد پژوهشگری علوم اجتماعی | ||
چکیده | ||
پس از انقلاب با تشکیل امور تربیتی در مدارس افتراقی میان «آموزش» و «پرورش» شکل گرفت. از یک سو امور تربیتی ایجاد شد که مذهب و تربیت مذهبی ملاک اعتبار آن بود و نظام نیز از آن حمایت میکرد، از سوی دیگر آموزش «دانش» گسترش یافت که همزاد آموزش و پرورش مدرن بود. آموزش دانش در مدارس، منطق نقادانهای بههمراه آورد که لاجرم با آموزش علوم مذهبی دچار اصطکاک شد. درواقع آموزههای مذهبی-تربیتی در معرض منطق نقادانهی علمی قرار گرفت. این فرایند با گذار از دوران اولیهی انقلاب، بوروکراتیزه شدن آموزش و پرورش، جنگ و ضرورتهای توسعهی پس از آن و اهمیت یافتن ارزشهایی چون موفقیت و بهرهوری بهتدریج مرجعیت مذهبی را کمرنگتر ساخت و اهمیت دستیابی به «دانش» و «فناوری» را بیشتر کرد، تا آنجا که به غلبهی نگاه فنسالار بر آموزش و پرورش منتهی شد. محصول این نگرش فنسالارانه روندهای جداسازی در آموزش و پرورش است که عبارتند از: جداسازی دانشآموزان تیزهوش، تفوق یافتن رشتههای فنی و اعطای امکانات جداگانه به آنها، جداسازی برحسب میزان پرداخت شهریه و نظام گزینش براساس کنکور. | ||
کلیدواژهها | ||
امور تربیتی؛ منطق نقادی علمی؛ فنسالاری؛ جداسازی؛ مرجعیت علمی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Education and Edification in Iranian Schooling system | ||
نویسندگان [English] | ||
yosef Abazari1؛ Moharam mohammadi2 | ||
چکیده [English] | ||
Iranian schooling system after the Revolution was based on the separation of “edification” from “education”. “Education” was believed to be a scientific and technical matter, in the service of training scientists, doctors and engineers. “Edification” on the other hand was inspired by religious teachings, the task of which was to train students and future scientists who were committed to religious and national ideals. Such an attitude of separating the two caused a gap between education and edification which was never overcome. In later years, due to the problems of the imposed war and also the requirements of reconstructing the war-ridden country, edification faded away and what was left in the Iranian educational system was a technocratic, elitistic attitude towards education. The result has been a variety of discriminating processes in the educational system, working on the basis of wealth, smartness, etc., tending to segregate the wealthy or smart students from the rest. Another result has been prioritizing technical disciplines of exact sciences over humanities and arts. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Edification, Education, technocracy, Segregation, Logic of Scientific Criticism, Scientific Authority | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,599 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,182 |