![سامانه نشر مجلات علمی دانشگاه تهران](./data/logo.png)
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,578 |
تعداد مقالات | 71,072 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,696,536 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,926,773 |
مسئلۀ گذر از اخلاق به دین در ایدهآلیسم آلمانی | ||
مجله علمی " فلسفه دین " | ||
مقاله 2، دوره 12، شماره 3، مهر 1394، صفحه 441-460 اصل مقاله (404.44 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jpht.2015.56348 | ||
نویسندگان | ||
سید محمدعلی دیباجی* 1؛ نادر صمیمی2 | ||
1دانشیار دانشگاه تهران | ||
2کارشناس ارشد فلسفۀ دین دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
رابطۀ اخلاق و دین موضوعی است که میتوان آن را در تمام سیر تاریخ فلسفه و در تمامی دستگاههای فلسفی بررسی کرد. اما با مباحثی که کانت در باب عقل عملی و جدایی آن از عقل نظری عنوان کرد و در پی آن مباحث متافیزیکی و الهیاتی را به حیطۀ عقل عملی کشاند، رابطۀ اخلاق و دین جلوۀ دیگری پیدا کرد. کانت با آنکه تمامی براهین اثبات وجود خدا را رد میکند، اخلاق را متضمن باور به خداوند میداند. پس از کانت حکمای ایدهباور آلمان برای رفع شکاف بین عقل عملی و نظری گام برداشتند و دیدگاههای نوینی را با توجه به دستاوردهای کانت ارائه کردهاند. این روند تا به هگل بهصورت برجسته امکان بررسی دارد. هگل بهعنوان برجستهترین ایدهباور آلمانی مطلق را در برابر جدایی و محدودیتهای سوژه و ابژه مینهد. به عقیدۀ هگل شاید دین نیز در حوزۀ آگاهی یا نظر قرار گیرد و همچنین ذات و صفات خداوند در حوزۀ نظر شناختنی باشد. به اینترتیب در فلسفۀ هگل از یک سو نیاز چندانی به برهان اخلاقی کانت احساس نمیشود و از سوی دیگر مبانی کانت در رسیدن به خدا از طریق عقل عملی، در حوزۀ اخلاق ناکافی بهنظر میرسد. | ||
کلیدواژهها | ||
اخلاق؛ ایدهآلیسم؛ دین؛ کانت؛ هگل | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The transition from ethics to religion in German idealism | ||
نویسندگان [English] | ||
Mohamad ali dibaji1؛ Nader Samimi2 | ||
1Assistant Prpfessor of department of Philosophy,Tehran University | ||
2Master of Philosophy at Tehran University | ||
چکیده [English] | ||
The relationship between ethics and religion, which can be an issue in all the history of philosophy and philosophy in all systems studied. But the discussion of Kant practical reason and its separation as a theoretical sense and Followed by discussion of metaphysical and theological ethics and religion to the realm of practical reason bring about other effects found. Although Kant denies all arguments prove the existence of God, knows morality implies a belief in God. After Kant, German scholars believe ideas try eliminate the gap between practical reason and theoretical reason and they presented new steps with regard to the achievements of Kant. This process has investigated to Hegel Significantly. Hegel as the most prominent German idea posed absolute belief against in the separation of subject and object. According to Hegel, religion can also be considered in the field of knowledge and attributes of God is unknowable theoretical. Thus, for Hegel, Kant's moral argument does not need the one hand and on the other hand Kant's principles come to God through practical reason seems impossible in the realm of ethics. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Idealism, Hegel, Kant, Religion, Ethics | ||
مراجع | ||
13- Couzens، David Hoy،(1989)،HEGEL'S CRITIQUE OF KANTIAN MORALITY، History of Philosophy Quarterly Volume 6، Number 2،، University of Illinois Press and North American Philosophical Publications are collaborating with JSTOR todigitize، preserve and extend access to History of Philosophy Quarterly.
14- Crouter ، Richard ،(1980) Hegel and Schleiermacher at Berlin، Journal of the American Academy of Religion، pp. 19 - 43 Published by Oxford University.
15– 19 - Williams، Marc، (2004)، Kant and Kierkegaard on Faith: In Service to Morality and a Leap for the Absurd،، Columbia University. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,652 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 947 |