![سامانه نشر مجلات علمی دانشگاه تهران](./data/logo.png)
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,578 |
تعداد مقالات | 71,072 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,696,701 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,927,579 |
بررسی تطبیقی نظریۀ ملاصدرا در باب فضایل معرفتی عقلی با نظریۀ زگزبسکی و پلانتینگا (با تأکید بر کارکرد قوۀ معرفتی کسب باورهای دینی) | ||
مجله علمی " فلسفه دین " | ||
مقاله 4، دوره 12، شماره 3، مهر 1394، صفحه 483-514 اصل مقاله (657.89 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jpht.2015.56355 | ||
نویسندگان | ||
اکرم عسکرزاده مزرعه* 1؛ سید علی علم الهدی2؛ جلال پی کانی2 | ||
1دانشجوی دکتری دانشگاه پیام نور ، ایران، تهران | ||
2دانشیار دانشگاه پیام نور، ایران، تهران، گروه فلسفه | ||
چکیده | ||
از مقایسة نظریۀ معرفتشناختی ملاصدرا با نظریۀ معرفتشناختی فضیلتگرایانة معرفتشناسانی مانند زگزبسکی و پلانتینگا، میتوان استنباط کرد که نظریة ملاصدرا جزو نظریههای معرفتشناختی مبتنی بر فضیلت قرار میگیرد. پلانتینگا به فضیلتمندی قوای مولد باور و زگزبسکی علاوه بر آن به تأثیر کارکرد قوای اخلاقی (فضایل اخلاقی) بر کارکرد قوای عقلانی در تولید معرفت توجه کرده است. در واقع هر یک از ایشان به وجهی از مؤلفههای مؤثر بر ایجاد و شکلگیری باور توجه کردهاند و از اینرو نظریۀ کامل و بدون اشکالی نیستند. اما ملاصدرا در نظریۀ معرفتشناختی خویش به فضیلتمندی قوای مولد باور، تأثیر عملکرد قوای اخلاقی بر قوای عقلانی، کارکرد متناظر آنها در تولید باور و فرایند مؤدی به صدق باور توجه کرده است. پلانتینگا اعتقاد دارد فقط قوای مولد باور موجب تولید باور هستند، زگزبسکی و ملاصدرا نیز تولید و ایجاد باور را به قوای مولد باور نسبت میدهند، اما معتقدند قوای اخلاقی، بستر و زمینة مناسب شکلگیری باور صادق را مهیا می کنند. ملاصدرا علاوه بر قوای مولد باور و قوای بسترساز، دو فرایند اعتمادپذیر و مؤدی به صدق وحی و الهام (که باورهای صادق و معتبر تولید میکنند) را پیش مینهد. | ||
کلیدواژهها | ||
باور؛ پلانتینگا؛ زگزبسکی؛ فضایل عقلانی و اخلاقی؛ معرفتشناسی مبتنی بر فضیلت؛ ملاصدرا | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Intellectual Virtues (by Focusing On Epistemic Function Of Religius Belief Acquiring Ability | ||
نویسندگان [English] | ||
Akram Askarzade Mazrae1؛ Seyyed ali Alamolhoda2؛ Jalal Paykani2 | ||
چکیده [English] | ||
Comparison of Mula Sadra’s epistemology theory and virtual epistemology theories of Zagzebski and Platinga infers that the former’s theory can be categorized as a virtual epistemology. Platinga believes in virtue of forming faculties and Zagzebski believes in function of intellectual power in forming episteme. In fact, both of them believe is some aspects of the elements effective in formation and development of belief so that none of the theories are free of objection. Mula Sadra, on the other hand, believes in virtue of belief forming faculties, effect of moral faculties function on intellectual faculties, and their interactive function in forming belief and truth conductivity process. Plantinga argues that only belief forming faculties may form beliefs, while Zagzebski and Mula Sadra argue that moral faculties prepare the ground form formation of true beliefs and that belief formation is an attribute of belief forming faculties. In addition to belief forming and ground preparing faculties, Mula Sadra proposes reliability and truth conductivity processes of revelation and inspiration as two other processes that form reliable and true beliefs. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
belief, virtue based epistemology, intellectual and moral virtues, Zشدagzebski, Plantinga, Mula Sadra | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,016 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,014 |