![سامانه نشر مجلات علمی دانشگاه تهران](./data/logo.png)
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,578 |
تعداد مقالات | 71,072 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,696,777 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,927,655 |
خدا، تأثرناپذیری و رنج: نقد و بررسی آموزۀ تأثرناپذیری الوهی | ||
مجله علمی " فلسفه دین " | ||
مقاله 7، دوره 12، شماره 3، مهر 1394، صفحه 567-592 اصل مقاله (580.48 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jpht.2015.56362 | ||
نویسندگان | ||
میثم مولایی* 1؛ نادر شکراللهی2؛ ام البنین طاعتی جلیسه3 | ||
1دانش آموختۀ کارشناسی ارشد فلسفۀ دین از دانشگاه تهران (پردیس فارابی) | ||
2عضو هیأت علمی دانشگاه خوارزمی | ||
3دانشجوی دکتری فلسفۀ اخلاق دانشگاه قم | ||
چکیده | ||
در نوشتار حاضر، به این پرسش میپردازیم که «آیا ممکن است خداوند از رنج و درد موجودات، بخصوص انسان، بهواسطۀ شرور در عالم اندوهگین نشود؟». بهنظر میرسد پاسخ مثبت به این پرسش مستلزم ناسازگاری میان کمال اخلاقی و علم مطلق خداوند با تأثرناپذیری او باشد، زیرا علم در اینگونه موارد یعنی فهم حالتهای افراد که در اینجا همان رنج کشیدن بشر از شرور است. بنابراین اگر خدا رنج نمیکشد، چگونه رنج بشر را درک میکند؟ از سوی دیگر کمال اخلاقی خدا مستلزم عشق او به مخلوقاتش است و عشقورزی همدلی میان عاشق و معشوق را منجر میشود. پس چگونه میتوان پذیرفت که معشوق، یعنی انسان، در رنج باشد، اما عاشق از این رنج، هیچ اندوهی به خود راه ندهد؟ اما قائلان به تأثرناپذیری خدا، اشکالهایی را بر فرض تأثرپذیری خدا ایراد کردهاند؛ از جمله اینکه تأثرپذیری خدا با دو مشکل مواجه میشود: اول با تغیرناپذیری در تناقض است و دوم از بهجت کامل خدا میکاهد. در پاسخ به ایرادِ استلزام میان تأثرپذیری و تغییرپذیری میتوان از علم پیشین الهی مدد گرفت و در پاسخ به ایراد «رنج کشیدن و نقص در بهجت خدا» میتوان تبیینی ارائه کرد که بر اساس آن متعلق بهجت الوهی «ذات خدا با تمام کمالات اوست» و اندوه حاصل از رنج دیگری به نقص در کمال ذاتی خدا و در نتیجه کاهش بهجت الوهی منجر نخواهد شد. | ||
کلیدواژهها | ||
ابتهاج ناب خدا؛ تأثرناپذیری؛ تغییرناپذیری؛ خدا؛ رنج و غم؛ شرور اخلاقی؛ علم مطلق؛ محبت و شفقت خدا | ||
عنوان مقاله [English] | ||
God, Impassibility And Suffering : The Doctrine Of Divine Impassibility Review | ||
نویسندگان [English] | ||
meysam molaei1؛ Nader Shokrollahi2؛ Omolbanin Taati jalise3 | ||
1.MA Philosophy of Religion from Tehran University (Campus Farabi) | ||
2Assistant Professor of Kharazmi University | ||
3PhD student of Qom University | ||
چکیده [English] | ||
In this essay, we have addressed the question, "Is it possible that God could not affected by all of beings, particularly human beings through evils in the world?" It seems that the Positive answer to this question involves a conflict between the moral integrity and absolute knowledge of God with his ineffectiveness. In such cases, the knowledge of God interprets as understanding of human beings' states namely suffering by evils. Therefore how it is possible that God who does not affected by suffers apprehends human being's suffering at the same time? In one hand the moral perfection of God implied love to his creatures and lovemaking requires harmonious relations between the lover and the beloved leads. So how can we accept that her lover, the man is in pain but I love the pain, no sorrow to not start? But those who believe that God does not affected by any things posed some drawbacks on the basis of supposition of God's effectiveness including the effectiveness of God encounters with two problems: first effectiveness is incompatible with non-changeability, second reduced God's happiness. In response to first drawbacks we can appeal to prior knowledge of God, to second we need to propose an explanation according to which the object of divine happiness is to God's Essence is along with all its perfections. In other words there is no imperfection in Divine Essence caused by another one's sorrow. All in all there is no reducing in God's happiness. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
impassibility, moral evil, suffering and sadness, absolute knowledge, love and compassion of god, immutability, pure happiness of god | ||
مراجع | ||
19. Helm, Paul ( 2010 ), Goodness, A Companion to Philosophy of Religion, ed. by C. Taliaferro, P. Draper,and P. Quinn, (Oxford : Basil Blackwell ),pp 263 _ 269
20. Leftow,Brian(2011),Immutability,The Stanford Encyclopedia of PhilosophyEdward.N.Zalta(ed.), URL=<http://plato.stanford.edu/archives/sum2011/entries/immutability/>
21. Mackie. J. L ( 2009 ), Evil and Omnipotence, Readings in philosophy of religion, ed by Linda Zagzebski & T. D. Miller, ( Wiley – Blackwell ), pp 342 _ 349
22. Owen, H. P ( 2006 ), Concept of God, Encyclopedia of Philosophy, vol 7, ed. By Donald M. Borchert (Macmillan Reference USA ), pp 107 _ 113
23. Peterson, Michael L ( 1992 ), The Problem of evil : selected readings, ed by M.L.Peterson, (University of Notre Dame PressNotre Dame ), pp 1 _ 19
24. Wainwright, W.J. ( 2010 ), Concepts Of God, Philosophy Of Religion, Vol 1, ed. By W.J. Wainwright, (London and New York : Routledge ), pp 57 _ 71 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,956 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,315 |