
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,692 |
تعداد مقالات | 72,232 |
تعداد مشاهده مقاله | 129,196,518 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 102,026,930 |
بررسی زیرساختارهای نوآوری طراحیمحور، مروری بر کاربرد هرمنوتیک در طراحی | ||
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای تجسمی | ||
مقاله 9، دوره 21، شماره 1، فروردین 1395، صفحه 87-95 اصل مقاله (771.78 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfava.2016.57712 | ||
نویسندگان | ||
طوفان شریفی1؛ علیرضا اژدری* 2 | ||
1کارشناس ارشد طراحی صنعتی، دانشگاه هنر اسلامی تبریز، تبریز، ایران | ||
2استادیار دانشکدۀ طراحی صنعتی، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
این مقاله بر این پیشفرض استوار است که برای رسیدن به خلاقیت در طراحی باید به روشهای آفرینش معنا و مفاهیم جدید در علوم انسانی، همانند روشهای خلاقیت از دیدگاه فنی توجه شود. بر همین مبنا، زیرساختارهای نوآوری طراحیمحور برای خوانندۀ فارسیزبان گشوده میشود تا امکان انطباق آن با مفاهیم بومی خود را فراهم آورد. در این راستا، هرمنوتیک چارچوبی نظری برای خلاقیت در طراحی در نظر گرفته میشود. پس از ارائه و معرفی مفهوم هرمنوتیک و بررسی سیر تاریخی کاربردیسازی آن در فرایند طراحی، به بررسی روشها و مدلهای کاربردیسازی این شاخه در طراحی پرداخته میشود و دو مدل استعاره و روایت استخراج میشود. سپس دربارۀ مدل استعاره در قالب چند مثال مشروح، چه از کار طراحان گذشته و چه از یافتههای نگارندگان، بحث میشود. در نهایت، مدل روایت و مدلسازی سایر مفاهیم بهکاررفته در هرمنوتیک، به اجمال بررسی میشود. ارزش این پژوهش برای طراحانی است که میخواهند در عین حفظ نگاه روشمند به طراحی، به امکانسنجی و امکانسازی برای خلاقیت با توجه به محدودیتهای بازار و امکانات بیندیشند و مایلاند خلاقیت در طراحی، قابل مدیریت و پژوهش باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
استعاره در طراحی؛ روایتگویی در طراحی؛ روش طراحی؛ هرمنوتیک؛ نوآوری معنا در طراحی؛ نوآوری طراحیمحور | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Investigation of infra-structures of design driven innovation; a review on application of hermeneutics in design | ||
نویسندگان [English] | ||
Toofan Sharifi1؛ Alireza Ajdari2 | ||
1Master of Industrial Design, Faculty of Islamic Design, University of Islamic Art, Tabriz, Iran | ||
2Assistant Professor, Faculty of Industrial Design, University of Tehran, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
This paper is composed based on the assumption that in order to reach creativity in design, methods of meaning creation and new concepts in humanities should be considered as important as methods of creativity in technical viewpoints. Authors claim that lack of fruitful discussion and dialog between Humanities and technical science in Design had generated a problematic obstacle to creativity in Design. As engineers are trying to understand what should be done, designers are expected to clarify what could be done. There were many attempts in order to generate creativity, especially creativity in design as a logical and predictable process. The problem was that a sort of logic coming from experimental science was imposed on design process and there were much less attempts in order to generate a design logic which would refer to itself and is independent. That was the reason why design process has become so problematic. In this situation, the interaction between humanities and technical science becomes very important. Some design researchers would try to refer to humanities as a source of inspiration. However, new problems emerge while humanities are considered too complex and with lack of practical result, technical studies are considered as too simple, having lack of lasting and effective result in confronting real wicked problems. There were few attempts in confronting such approaches, such as pattern recognition, designing with precedents and metaphor in Design; we believe that, the infrastructures of Design-driven innovation would be opened up for the Persian reader, so that he/she could adapt western hermeneutics concepts with the cultural concepts and elements; although such a comparison would need another procedure. After introducing the concept of hermeneutics and its historical evolution and application in design process, methods and models generated from such an approach would be introduced. From hermeneutical approach, two models of narration and metaphor would be extracted. Model of metaphor would be discussed, whether from the work of previous designers or from findings of authors. Finally, the model of narration, narrative structures and previous models of discussion would be discussed generally. The value of this research is for the designers who want to think and create regarding the limitations of the market, while they tend to keep their creativity and wish to generate a manageable and researchable model for design creativity. However, there is also an infrastructural value for such research. The underlying assumption is that if human knowledge could be divided into epistemology and technology; technology is considered to have three independent cultures of approaching: Engineering, Architecture and Design. While there have been considerable attempts to identify design as an independent culture of interaction with technology, the scientific and theoretical framework of considering design as an autonomous culture of technical interaction has still a long way to be developed. Terms such as design thinking and infrastructural approaches such as hermeneutics applied in design would be quite helpful to absorb the independent scientific basis of Design knowledge. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Hermeneutics, design semantics, metaphor in design, Narrative, design method, design driven innovation | ||
مراجع | ||
احمدی، بابک (1370)، ساختار و تأویل متن، نشر مرکز، تهران. احمدی، بابک (1374)، حقیقت و زیبایی، نشر مرکز، تهران. بلایشر، جوزف (1389)، گزیدۀهرمنوتیکمعاصر، ترجمۀ سعید جهانگیری، نشر پرسش، آبادان. پالمر، ریچارد ای (1377)، علم هرمنوتیک: نظریۀ تأویل در فلسفۀ شلایرماخر، دیلتای، هایدگر، گادامر، ترجمۀ محمدسعید حنایی کاشانی، نشر هرمس،تهران. توران، امداد (1389)، تاریخمندیفهمدرهرمنوتیکگادامر،جستاریدر“حقیقتوروش»، ترجمۀ امداد توران، نشر بصیرت، تهران. رجبی نژاد،پروانه؛ حسامی، منصور(1393)، بررسی هرمنوتیک پل ریکوروتاویل مخاطب از اثر هنری با تکیه بر عنوان، نشریۀ هنرهای زیبا- هنرهای تجسمی، دورۀ 19، شمارۀ 3 ، صص26-19. ریکور، پل؛ نیچه، فردریش و دیگران (1389)، هرمنوتیک مدرن گزیدۀ جستارها، ترجمۀ بابک احمدی، مهران مهاجر، محمد نبوی، نشر مرکز، تهران. ریکور،پل (1381)، استعاره و مسئله اصلی هرمنوتیک ،ترجمۀ حمید بهرامی راد، نشریۀ زیباشناخت، شمارۀ 7، صص 85-98. ریکور،پل وگادامر، هانس گئورگ (1388)، هنروزبان، چهار مقاله، یک ریکور، پل (1383)، زمان و حکایت، کتاب اول:پیرنگ و حکایت تاریخی، ترجمۀ مهشید نونهالی، چاپ اول، انتشارات گام نو، تهران ساروخانی، باقر (1376)، دایرهالمعارفعلوماجتماعى، نشر کیهان، تهران. Lester, Richard K & Michael J. piore (2006), innovation, the missing dimention, Harvard University press, Boston. Snoddgrass, A; Coyne, R (2006), Interpretation in Architecture: Design as a way of thinking, Oxon, Routledge Press, United Kingdom. Palmer, Richard E (1969), Hermeneutic: interpretation theory in Schleiermacher, Dielthey, Heidegger and Gadamer, Illinois: Evanston University press, Evanston. Ricoeur, P(1991), From Text to Action: Essays in Hermeneutics II, Illinois: Evanston Northwestern University Press, Evanston. Marcus, Jahnke (2013), Meaning in the Making: Introducing a hermeneutic perspective on the contribution of design practice to innovation, ArtMonitor Gotehenburg, University of Gothenburg Konstnrliga fakultetskansliet, Sweden. Verganti, Roberto (2009),. Design Driven Innovation, Changing the Rules of Competition by Radically Innovating What Things Mean,Harvard Business Press, Boston. Krippendorff, K(1989), On the Essential Contexts of Artifacts” or On the Proposition that “Design is Making Sense (of Things)”, Design Issues, 5(2), 9-39. Krippendorff, Klaus (2006), The Semantic Turn; A New Foundation for Design.Boca Raton, Taylor&Francis, CRC Press, London, New York. Norman, Donald A and Roberto Verganti (2012), Incremental and Radical Innovation: Design research versus technology and meaning change, Design Issues, 30.1 (2014): 78-96. Oberg, Asa (2012), Innovation Driven by Meaning. (Licentiate), Malardalen University, Vasteras, Sweden. Jahnke, Marcus (2012), Revisiting Design as a Hermeneutic Practice: An Investigation of Paul Ricoeur’s critical hermeneutics”, Design Issues, 28(2), 30-40. Verganti, Roberto and Oberg, Asa (2013), Interpreting and envisioning — A hermeneutic framework to look at radical innovation of meanings, Industrial Marketing Management, 42(1), 86-95. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,870 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,757 |