تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,501 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,110,457 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,214,165 |
بررسی فقهی بند 6 مادۀ 268 قانون مجازات اسلامی | ||
مجله علمی "پژوهشهای فقهی" | ||
مقاله 4، دوره 11، شماره 4، دی 1394، صفحه 737-762 اصل مقاله (451.3 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jorr.2015.57732 | ||
نویسندگان | ||
حسین جاور* 1؛ علیمراد حیدری2؛ محدثه اصولی یامچی3 | ||
1استادیار دانشگاه تهران(پردیس فارابی) | ||
2استادیار دانشگاه حضرت معصومه(س) | ||
3دانشآموختۀ سطح چهار حوزۀ علمیۀ قم | ||
چکیده | ||
بر اساس اجماع فقیهان، مجازات سارق در صورت اجتماع شرایط سرقت حدی، قطع ید است، با اینحال، در صورتی که بین سارق و مالباخته رابطۀ پدر – فرزندی وجود داشته باشد، حد قطع بر پدر اجرا نمیشود. در هر دو قسم اجماع،روایت نبوی «انت و مالک لابیک» و فحوای عدم قصاص پدر بهدلیل قتل فرزند، از جملۀ ادلهای است که در این مقام به آن استناد شده است. علاوه بر مباحثی که در دامنۀ حکمی و مفهومی بحث یادشده ضروری بهنظر می رسد، این سؤال مطرح میشود که حکم عدم قطع ید، در مورد جَدی که ازمال نوهاش سرقت کند نیز جاری است یا خیر؟ بر عدم اجرای حد قطع ید بر جد پدری، بهعلت سرقت از اموال «فرزندزاده» به ادلۀ گوناگونی، از جمله اجماع، صدق اطلاق پدر بر جد پدری، تقدم قول جد بر پدر در عقد همزمان بر دختر و نیز قاعدۀ درء استناد میشود که باید دلالت هر کدام بررسی شود. همچنین رویکرد قانونی نسبت به این قضیه در قوانین سابق و لاحق و میزان تطابق آن با مبانی فقهی نیز شایستۀ توجه است. | ||
کلیدواژهها | ||
احتیاط در دماء؛ اُبوت؛ بُنوت؛ سرقت؛ فحوای دلیل؛ قطع ید | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Legal review clause C of Article 268 of theEslamicPenal Code | ||
نویسندگان [English] | ||
Hossein Javar1؛ Alimorad Heydari2؛ Mohaddeseh osouliyamchi3 | ||
1Associate Professor, College of Farabi, University of Tehran | ||
2Associate Professor, HazrateMasumeh University | ||
3Graduate ofthefourQom HowzehElmih | ||
چکیده [English] | ||
According to Islamic jurist's consensus on punishment of thief, providing presence of all conditions of "Haddi" thievery, is amputation of the hand. Nevertheless, if there's a filiation relationship between thief and loser, even by presence of other conditions, punishment (Had)of cutting hand would not be implemented. Consensus which is claimed on both issues is prophetical tradition of "Anta vamaloka le aback"(you and your property belong to your father), which refers to impossibility of father's retaliation because of putting his offspring to death, is one of the reasoning that is upon relied. After proceeding foresaid discussion and analyzing it's reasoning, this question arises that: If statute of negating hand amputation would be considered for a progenitor who thieves from his grandchild's properties, or not? There are various reasoning on applying punishment(Had)of hand amputation on forefather because of lifting properties of his "grandchild", such as consensus, verity of considering progenitor as a father, priority of progenitor's words or statements over father's words in coincide espousing of the daughter and also "principle of removal of had". Reasonability of each of this issues in late and early statutes and degree of their accordance with jurisprudence principles and their legal effects are analyzed in this treaty too. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Thieves, paternal, filial, hand amputation, scope of reasoning prudence in blood | ||
مراجع | ||
10. الحلی، حسنبن یوسفبن المطهر الاسدی (علامه حلی)( 1419 ق)، قواعد الاحکام فی معرفة الحلال و الحرام، ج 3، قم، مؤسسة النشر الاسلامی، الطبعة الاولی. 11. الحلی، حسنبن یوسفبن المطهر الاسدی (علامه حلی) (1413ق)، مختلف الشیعه فی احکام الشریعة، ج9، قم، مؤسسة النشر الاسلامی.
20. الطوسی، أبوجعفر محمدبن الحسن (شیخ طوسی)( 1387 ق)، المبسوط فی الفقه الإمامیة، ج5،چ2، تهران، الکمتبة المرتضویة لإحیاء الآثار الجعفریة.
23. العاملی، زینالدینبن علیبن احمد الجبعی (الشهید الثانی)( 1413 ق)، مسالک الافهام إلی تنقیح شرایع الاسلام، ج 14و 15 قم، مؤسسة المعارف الإسلامیه.
25. العکبری البغدادی، محمدبن محمدبن النعمان، المعروف بالشیخ المفید (1413 ق)، المقنعه، قم، کنگرۀ جهانی هزارۀ شیخ مفید. 26. حیدری، علی مراد، تحلیل فقهی-حقوقی تأثیر خویشاوندی در قوانین کیفری ایران (1387)، رسالۀ دکتری رشتۀ حقوق جزا و جرمشناسی، قم، دانشگاه تهران (پردیس فارابی).
28. الکریمی الجهرمی، علی (1412 ق)، الدرالمنضود فی احکام الحدود (تقریرات أبحاث السید محمدرضا الگلپایگانی)، ج3، قم، دارالقرآن الکریم.
32. محمدبن علیبن حمزه الطوسی، المعروف بابن الحمزه (1408 ق)، الوسیله إلی نیل الفضیله، قم، مکتبة آیةالله المرعشی النجفی.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,772 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,013 |