شیر مادر مهمترین و ارزندهترین غذا برای کودک محسوب میشود و بهدلیل برخورداری از مواد معدنی، آنزیمهای گوارشی و پادتن، عامل مؤثری برای حفظ سلامت و افزایش هوش نوزاد خواهد بود. این امتیازات و بسیاری از امتیازات دیگر که شیر مادر دارد، سبب شده است که عدهای به فکر تأسیس محلی برای جمعآوری شیرهای مادران و در اختیار قراردادن آن برای درمان نوزادان بیمار بیفتند که این محل با عنوان بانک شیر فعالیت میکند. خطری که در این زمینه وجود دارد، جهل به زنانی است که شیر خود را به بانک اعطا میکنند؛ چرا که تشخیص مادر حقیقی غیرممکن است و به اختلاط انساب منجر میشود. بر اساس نظر علمای اهل سنت اعم از شافعی، مالکی، حنبلی و حنفی، چون آنها حتی ریختن به دهان یا بینی کودک را موجب نشر حرمت میدانند، از آنجا که کیفیت اینگونه بانکها هم به این طریق است، شیرهای کاربردی موجب نشر حرمت میشود. ولی با شک در عدد یا فرد شیردهنده میتوان اصل را بر عدم حرمت قرار داد و به صحت چنین بانکهایی حکم کرد. در لسان شیعه چون عملاً شروط رضاع باهم جمع نمیشوند، در نتیجه استفاده از شیرهای این بانکها هیچگونه حرمتی را موجب نمیشود.
A comparative study of in Islamic religious sentence milk bank
نویسندگان [English]
fatemeh fallah tafti
PhD Jurisprudence and Principles of Islamic Law at the University of Qom
چکیده [English]
Breast milk is the most important and most valuable food for children. Breast milk because of minerals, digestive enzymes and antibodies, an important factor for maintaining health and increase infant intelligence. These concessions and many other concessions that breast milk has Caused some people to think establishment of local for the collection of milk and the placing it for treating sick babies that this place is called Bank's of milk. There is a danger in this field, Ignorance about the women who are their milk are granted to banks because it is impossible to distinguish real mother and result in the incorporation of logarithms. According to Sunni scholars, including al-Shafi'i, Maliki, Hanbali and Hanafi because they say, even spilling into the mouth or nose of the child, causing to be forbidden, Since the quality of these banks in this way, so the milk is used to make prohibition. But with a doubt, in the number or person donor, Can put principle that is not forbidden and ordered on the validity of such banks Shia scholars, say the conditions infant not be together as a result, the milk these banks would not be any forbidden.
کلیدواژهها [English]
Bank of milk, Breastfeeding, infancy, sucking
مراجع
آلوسى، سید محمود (1415ق). روحالمعانى فى تفسیر القرآن العظیم، ج 2، بیروت، دارالکتب العلمیه.
ابن أبیجمهور، محمدبن زینالدین (1405 ق). عوالی اللئالی العزیزیة فی الأحادیث الدینیة، محقق/ مصحح: مجتبى عراقى، ج 1، قم، دار سید الشهداء.
ابنبابویه، محمدبن على (1378ق). عیون أخبار الرضا علیهالسلام، مصحح: اجوردى، مهدى، تهران، نشر جهان.
ابنبابویه، محمدبن على (1413ق). من لایحضره الفقیه، ج 2، محقق/ مصحح: على اکبر غفارى، قم، دفتر انتشارات اسلامى.
ابن حزم،علیبن احمدبن سعید (بیتا). ج10، المحلى، بیروت، دارالفکر.
ابنفارس، أحمدبن فارس (1404 ق). معجم مقاییس اللغه، ج 1 و 2، محقق/ مصحح: عبدالسلام محمد هارون، قم: مکتب الاعلام الاسلامی.
ابنمنظور، جمالالدین (1405ق). لسان العرب، ج 10، قم، نشر ادب حوزه.
احمدبن حنبل (بیتا). مسند احمد، ج 6، بیروت، دار صادر.
اسدى حلى، علامه حسنبن یوسفبن مطهر (بیتا). تذکرة الفقهاء، ج 2، منشورات المکتبه المرتضویه لإحیاء الآثار الجعفریه.
اصفهانی (الفاضل الهندی)، شیخ بهاءالدین محمدبن الحسن (1416ق). کشف اللثام عن قواعد الاحکام، ج 7، قم، مؤسسۀ نشر اسلامی.
الألبانی، محمدناصر (1405ق). إرواء الغلیل، ج 7، بیروت، المکتب الإسلامی.
انصاری، شیخ مرتضی (1415ق). کتاب النکاح، قم، المؤتمر العالمی بمناسبة الذکرى المئویة الثانیة لمیلاد الشیخ الأنصاری.
بحرالعلوم، محمدبن محمد تقى (1403 ق). بلغه الفقیه، ج 3، تهران: منشورات مکتبه الصادق، چهارم.
بجنوردی، سید محمدحسن (1419ق). القواعد الفقهیة، ج 4، قم: الهادی.
بحرانی، شیخ یوسف (بیتا). الحدائق الناضرة فی احکام العتره الطاهره، ج 3 ، قم، مؤسسة النشر الإسلامی.
البخاری، محمدبن اسماعیل (1401ق). صحیح البخاری، ج 3، بیروت، دارالفکر.