تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,501 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,098,921 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,206,492 |
بررسی مقایسه تأثیر روش تدریس تفحص گروهی و سخنرانی بر میزان یادگیری دانشجویان (مرکز آموزش علمی کاربردی جهاد کشاورزی خراسان رضوی) | ||
تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران | ||
مقاله 5، دوره 46، شماره 4، اسفند 1394، صفحه 697-706 اصل مقاله (184.19 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/ijaedr.2016.58025 | ||
نویسندگان | ||
حسین روحانی* 1؛ علیرضا فروغی2؛ سعیده نظری3 | ||
1مدرس مرکزآموزش جهادکشاورزی خراسان رضوی | ||
2استادیار مرکزآموزش | ||
3دانشجوی دکترا دانشگاه تربیت مدرس | ||
چکیده | ||
مطالعه حاضر به منظور مقایسه میزان تأثیر روش تدریس تفحص گروهی و سخنرانی برعملکرد آموزشی دانشجویان کارشناسی ناپیوسته پرورش گاو در درس فرآوری خوراک دام در چارچوب پژوهش های شبه آزمایشی با استفاده از پیش آزمون ، پس آزمون با گروه کنترل به انجام رسیده است. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان درس روش های عمل آوری خوراک دام در رشته پرورش گاو در مقطع کارشناسی ناپیوسته مرکز آموزش عالی جهاد کشاورزی خراسان رضوی در نیمسال اول سال تحصیلی 89-88 بود (47 نفر) که بر اساس معدل دوره کاردانی، سهمیه قبولی ،سن، رشته کاردانی ، نمره پیش آزمون و معدل ترم قبل همگن سازی شدند (42 نفر) و به دو گروه آزمایشی و شاهد هرکدام 21 نفر تقسیم گردیدند . ابزار تحقیق شامل فرم اطلاعات دموگرافیک، سوال های آزمون، طرح درس متناسب با روش تدریس تفحص گروهی و فرم نظر خواهی دانشجویان ( فقط در گروه آزمایشی ) بود. نتایج نشان داد که رابطه معنی دار و مثبت بین معدل کاردانی دانشجویان با معدل ترم قبل و با نمره پس آزمون وجود دارد، همچنین رابطه معنی دار و مثبت بین معدل ترم قبل با نمره پس آزمون و نمره پیش آزمون با نمره پس آزمون وجود دارد. نتایج حاصل از مقایسه میانگین ها بین نمره روش در مرحله پیش آزمون و پس آزمون نشان می دهد که میانگین نمرات دانشجویان در روش تفحص گروهی در مرحله پیش آزمون بین دو گروه آزمایشی و شاهد تفاوت معنا داری نداشته ولی در مرحله پس آزمون تفاوت معنی داری داشته است. نتایج نظرخواهی پایانی از دانشجویان گروه های آزمایشی نشان داد که از اجرای این روش در مقایسه با روش معمول سخنرانی رضایت بیشتری داشتهاند. | ||
کلیدواژهها | ||
روش تدریس؛ تفحص گروهی؛ سخنرانی؛ عملکرد دانشجویان | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Investigation on comparison of effects of focus group and lecture teaching methods on learning of students (Higher Education Center for Agriculture in the Khorasan Razavi) | ||
چکیده [English] | ||
The present research was carried out to compare the effects of focus group and lecture teaching method on the educational performance of discontinuous undergraduate students of cattle production course in livestock feed processing methods lesson, in the framework of quasi-experimental study using a pretest-posttest with control group .Statistical population included all students of cattle production course in livestock feed processing methods lesson in Higher Education Center of Jihad-Agriculture of Khorasan Razavi at first semester academic year 89-88, (47student), The students were homogenized based on the average of technician scores, acceptance quota, age, technician field, pre-test scores and previous semester scores average(42 student) and were divided in to two experimental and control groups with 21 student in each group. Survey instruments included demographic information form, test questions, lesson plan related to pattern of focus group teaching and Student Feedback (only in the experimental group). Results showed that there was significant and positive correlation between scores average of technician courses with scores average of previous semester and post-test scores. Also, there was significant and position correlation between scores average of previous semester with post-test scores and pre-test scores with post-test scores. The comparison of means between teaching methods score in pre-test and post-test indicated that there wasn't significant difference between scores mean in focus group pattern in the pre-test between control and experimental groups but there was significant difference in post-test. The results of final survey from experimental groups showed that students had more satisfactory from focus group method than lecture method. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Teaching methods, lecture, Focus Group, Student performance | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,444 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 772 |