تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,037 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,511,609 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,773,999 |
تاثیر سرمایه اجتماعی بر مرحله آگاهی از نیاز برای تغییر: مطالة نقش میانجی تسهیم دانش | ||
مجله علمی "مدیریت سرمایه اجتماعی" | ||
مقاله 5، دوره 3، شماره 3، مهر 1395، صفحه 415-434 اصل مقاله (736.07 K) | ||
نوع مقاله: پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jscm.2016.58169 | ||
نویسندگان | ||
حسین نوروزی1؛ عرفان موحدی فر* 2؛ ابراهیم احمدیه چلانسفلی2 | ||
1استادیار، دانشکده مدیریت وحسابداری ، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران. | ||
2کارشناسارشد، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران | ||
چکیده | ||
سازمانها در طول مدت چرخة عمر خود برای تطبیق با محیط متلاطم و متغیر، نیازمند تغییرند. در صورت ایجادنشدن تغییرات مقتضی بهطور حتم، سرانجام آنها تسریع در نابودی خواهد بود. در این مطالعه تأثیر سرمایة اجتماعی سازمانی بر آگاهی از نیاز به تغییر، با نقش میانجی تسهیم دانش در ادارات آموزشوپرورش بررسی شد. به این منظور، سه پرسشنامة پیوسته برای ارزیابی سطح تسهیم دانش، سرمایة اجتماعی و آگاهی از نیاز برای تغییر، بین 400 نفر از کارکنان اداری آموزشوپرورش تهران توزیع شد که در نهایت، 386 پرسشنامه توسط نرمافزار Warp PLS تحلیل شد. مهمترین یافتههای این مطالعه نشان داد سرمایة اجتماعی بیشترین تأثیر را بر تسهیم دانش و آگاهی از نیاز برای تغییر در فرایند تحول سازمانی میگذارد، تأثیر مثبت سرمایة اجتماعی به عنوان متغیر میانجی باعث افزایش تأثیر تسهیم دانش بر آگاهی از تغییر میشود، ضمن اینکه بعد ساختاری سرمایة اجتماعی بیشترین تأثیر را بر تسهیم دانش و آگاهی از نیاز به تغییر میگذارد. همچنین، دربارة تأثیر ابعاد سرمایة اجتماعی از طریق تسهیم دانش بر آگاهی از نیاز به تغییر، بعد شناختی تأثیر معناداری ندارد و بین بعد رابطهای و ساختاری، بعد ساختاری بیشترین تأثیر را میگذارد. | ||
کلیدواژهها | ||
آگاهی برای تغییر؛ تحول سازمانی؛ تسهیم دانش؛ سرمایة اجتماعی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The role of social capital in awareness stage the process of organizational development: study the role of interface knowledge sharing | ||
نویسندگان [English] | ||
Hossein norouzi1؛ erfan movahedifar2؛ ebrahim ahmadiye2 | ||
1Assistant Professor, Faculty of Management & Accounting, Kharazmi University, Tehran, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
Organizations during its life cycle must be changed to conform to the turbulent environment. In this study, effect of organizational social capital on awareness of the need to change, with the role of intervention knowledge sharing in the education offices investigated. To this end, three integrated questionnaire to evaluate the levels of knowledge sharing, Social capital and awareness of the need for change were distributed among the 400 administrative staff education Tehran, Finally, 386 questionnaires that were analyze by the software WarpPLS. The most important findings of this study revealed that social capital greatest impact on the sharing of knowledge and awareness of the need for change in the process of organizational development, the positive impact of social capital as a mediator to increase the impact of knowledge sharing in awareness of the change. In addition, this conclusion structural dimension of social capital greatest impact on knowledge sharing and awareness of the need to change. As well as on the impact of dimensions of social capital through the sharing of knowledge, the awareness of the need to change the cognitive dimension no significant effect relationship between the structural, the dimension of structural is most effective. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Social capital, Organizational development, Awareness for the Change, knowledge sharing | ||
مراجع | ||
10. نوروزی، حسین؛ نوروزی، داود (1394). تئوریهای مدیریت پیشرفته. تهران: انتشارات فوژان. 11. نیازی، محسن؛ کارکنان نصرآبادی، محمد (1388). توانمندسازی بر اساس راهبرد سرمایة اجتماعی. ماهنامة تدبیر، شمارة 203، صفحات 26-21. 12. Adam, F.; Roncevic, B. (2003). Social Capital: Recent Debates and Research Trends. Social Science Information, 42(2), 155-183.
13. Alavi, M.; Leidner, D.E. (2001). Review: Knowledge management and knowledge management systems: conceptual foundations and research issues. MS Quarterly, 25(1), 107-32.
14. Carroll, M.C.; Stanfield, J.R. (2003). Social Capital, Karl Polanyi, and American Social and Institutional Economics. Journal of Economic Issues, 37(2), 397-404.
15. Claridge, T. (2004). Social capital and natural resource management: an important role for social capital?. A thesis submitted in partial fulfillment of the requirement for the Degree of Master of Natural Resource Studies, School of Natural and Rural Systems Management, University of Queensland.
16. Dixon, N.M. (2000). Common knowledge: How companies thrive by sharing what they know. Harvard Business Press.
17. Grootaert, C.; Van Bastelaer, T. (2001). Understanding and measuring social capital: A synthesis of finding and recommendations from the social capital initiative. Washington, DC: The World Bank.
19. Hicks, R.; Dattero, R.; Galup, S. (2007). A metaphor for knowledge management: explicit islands in a tacit sea. Journal of Knowledge Management, 11(1), 5-16.
20. Hoffman, J.; Hoelscher, M.L.; Sherif, K. (2005). Social capital, knowledge management and sustained superior performance. Journal of Knowledge Management, 9(3), 93-100.
21. Humg, F. (2003). Social Trust, cooperation and human capital, Singapore Management University; Electronic copy available at: http://repec.org/esFEAM04/up.25996.1080554679.pdf.
22. Kock, N. (2013). Advanced mediating effects tests, multi-group analyses, and measurement model assessments in PLS-based SEM. Laredo, TX: Script Warp Systems.
23. Lee, H.; Choi, B. (2003). Knowledge management enabler process and organizational performance: an integrative view and empirical examination. Journal of Management Information System, 2(1), 179-228.
24. Lee, J.N. (2001). The impact of knowledge sharing: Organizational capability and partnership quality on is outsourcing success. Information and Management, 38(5), 5323-35.
25. Matzler, K.; Rier, M.; Hinterhuber, H.H.; Renzl, B.; Stadler, C. (2005). Methods and concepts in management: Significance, satisfaction and suggestions for further research – Perspective from Germany, Austria and Switzerland. Strategic Change, 14, 1–13.
26. McDermott, R.; O'Dell, C. (2001). Overcoming culture barriers to sharing knowledge. Journal of Knowledge Management, 1(1), 76-85.
27. Meng-Lei, M.; Horng, J.; Christine S. (2009). Hospitality teams: Knowledge sharing and service innovation performance. Tourism Management, 30(1), 41-50.
28. Nahapiet, J.; Ghoshal, S. (1998). Social capital, intellectual capital, and organizational advantage. The Academy of Management Review, 23(2), 242-266.
29. Nunnally, J.C. (1978). Psychometric theory. New York: McGraw Hill.
30. Putnam, R.D. (1996). Bowling alone: America’s declining social capital. Journal of Democracy, 6(1), 65-78.
31. Renzel, B. (2008). Trust in management and knowledge sharing: The meditating effect of fear and knowledge documentation. Omega, 36(1), 206-220.
32. Rhodes, J.; Lok, P.; Hung, R.Y.Y.; Fang, S.C. (2008). An integrative model of organizational learning and social capital on effective knowledge transfer and perceived organizational performance. Journal of Workplace Learning, 20(4), 245 – 258.
33. Riege, A. (2005). Three-dozen knowledge-sharing barriers managers must consider. Journal of Knowledge Management, 9(1), 18 – 35.
34. Roldán, J.L.; Sánchez-Franco, M.J. (2012). Variance-based structural equation modeling: Guidelines for using partial least squares in information systems research. In M. Mora, O. Gelman, A. Steenkamp & M. Raisinghani (Eds.), Research methodologies, innovations and philosophies in software systems engineering and information systems (pp. 193–221). Hershey PA: Information Science Reference.
35. Sánchez, A.V.; Ligero, F.R. (2010). An institutional approach to the environmental management systems of golf courses in Andalusia. European Journal of Tourism, Hospitality and Recreation, 1(1), 24-38.
36. Senge, P.M. (2006). The fifth discipline: The art and practice of the learning organization. New York: Currency.
37. Szreter, S. (2000). Social capital, the economy, and education in historical perspective. pp. 56-77 in Social capital: Critical perspectives, edited by Tom Schuller. Oxford: Oxford University Press.
38. Tung-Moe, Y.; Terrence, A. (2011). Information-sharing in public organizations: A literature review of interpersonal, intra-organizational and inter-organizational success factors. Government Information Quarterly, 28(2), 164-175.
39. Verona, G.; Prandelli, E.; Sawhney, M. (2006). Innovation and virtual environments: Toward virtual knowledge brokers. Organization Studies, 27(6), 765–788. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,231 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,329 |