تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,533 |
تعداد مقالات | 70,518 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,133,291 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,239,308 |
رابطۀ فرهنگ رشتهای با انواع فرهنگهای دانشگاهی: مورد مطالعۀ دانشگاه تبریز | ||
بررسی مسائل اجتماعی ایران | ||
مقاله 5، دوره 6، شماره 2، دی 1394، صفحه 281-304 اصل مقاله (883.94 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/ijsp.2015.58562 | ||
نویسندگان | ||
رجب رضایی فرهادآباد* 1؛ یارمحمد قاسمی2؛ فاروق امین مظفری3 | ||
1کارشناس ارشد پژوهش علوم اجتماعی دانشگاه تبریز | ||
2دانشیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه ایلام | ||
3استادیار دانشکدۀ حقوق و علوم اجتماعی دانشگاه تبریز | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطۀ فرهنگ رشتهای با انواع فرهنگهای دانشگاهی بر اساس رویکرد برگ کوئیست است. بدین منظور رابطۀ فرهنگهای دانشگاهی معرفیشده توسط برگ کوئیست با فرهنگ رشتهای در سه بعد 1. ایفای نقش محقق؛ 2. همکاریهای دانشگاهی و 3. جو حمایتی برای فعالیتهای پژوهشی و همچنین با دستهبندی علوم از نظر تونی بچر بررسی شده است. روش تحقیق این مطالعه پیمایشی بوده و از ابزار پرسشنامه استفاده شده است. جامعۀ آماری این مطالعه شامل 690 نفر اعضای هیئت علمی دانشگاه تبریز است. به سبب احتمال تمایل اندک اعضای هیئت علمی در پاسخگویی به پرسشنامهها و برای جلوگیری از افت تعداد نمونه، پرسشنامهها در میان همۀ استادان پخش شد. در نهایت 156 نفر از اعضای هیئت علمی به پرسشنامههای فرهنگهای دانشگاهی (ACI) و فرهنگ رشتهای پاسخ دادند. آزمون تفاوت میانگینها نشان داد که میان فرهنگ دانشگاهی حاکم بر دانشکدههای مختلف دانشگاه تبریز تفاوت معناداری وجود دارد؛ به طوری که دانشکدههای علوم تربیتی و روانشناسی، دامپزشکی، مکانیک، برق، فیزیک و شیمی، همانند فرهنگ حاکم بر کل دانشگاه، فرهنگ مشارکتپذیر؛ دانشکدههای انسانی و علوم اجتماعی، ادبیات و زبانهای خارجی، کشاورزی، عمران و علوم پایه فرهنگ وکالتی و دانشکدۀ ریاضی فرهنگ توسعهای دارند. همچنین مشخص شد که فرهنگ مشارکتپذیر با ویژگیهای بارزی همچون تولید و تفسیر دانش، پژوهشهای مورد حمایت هیئت علمی، آزادی عمل دانشگاهی، امکان مطالعۀ استادان در حوزۀ تخصصی خود، تسلط عقلانیت و استقلال، فرهنگِ حاکم بوده است. تحلیل دادهها با استفاده از رگرسیون گام به گام آشکار ساخت که ضریب تعیین مدل نهایی برای فرهنگ دانشگاهی در دانشگاه تبریز 5/34 درصد بوده است | ||
کلیدواژهها | ||
استقلال؛ فرهنگ دانشگاهی؛ فرهنگ رشتهای؛ فرهنگ مشارکتپذیر؛ عقلانیت | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Exploring the Relationship between Disciplinary Culture and Other Academic Aultures: The Case of Tabriz University | ||
نویسندگان [English] | ||
Rajab RezaieFarhadabad1؛ YarMohammad Ghasemi2؛ Farough Amin Mozafari3 | ||
چکیده [English] | ||
The aim of this study is to explore the relationship between disciplinary culture with other academic cultures. Following Bergquist we divide disciplinary culture into three dimensions of ascertained role, academic cooperation, and the atmosphere of supporting research activities. The research has been conducted by survey method and questionnaire technique. The statistical population of this study is composed of 690 faculty members in Tabriz University. The questionnaires were distributed among all faculty members and a number of 156 of them were returned. The findings indicate that there is a significant difference between the dominant academic cultures among faculties of Tabriz University. The production and interpretation of knowledge, supporting faculty research, academic freedom, a possibility for professors to study in their field of specialization, the dominance of rationality and autonomy, are known to be the main elements of the dominant culture named participative culture. Some other statistical findings are discussed. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
disciplinary culture, academic culture, Bergquist, collegial culture, Rationality, Autonomy | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,819 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 3,749 |