
مطالعۀ تطبیقی کسبوکارهای الکترونیکی در ایران در مقایسه با کسبوکارهای برتر در مقیاس جهانی | ||
Journal of Information Technology Management | ||
Article 6, Volume 9, Issue 1, 0, Pages 103-122 PDF (538.64 K) | ||
Document Type: مقاله علمی پژوهشی | ||
DOI: 10.22059/jitm.2017.58687 | ||
Authors | ||
عماد فرازمند* 1; رضا علی بخشی2 | ||
1استادیار گروه کامپیوتر و فناوری اطلاعات، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ماهشهر، ماهشهر، ایران | ||
2دانشجوی کارشناسی ارشد MBA، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
Abstract | ||
امروزه بخشی از درآمد ملی کشورهای پیشرفته را درآمدهای ناشی از کسبوکارهای الکترونیکی تشکیل میدهد؛ از این رو شناسایی این کسبوکارها و شناسایی اولویتهای سیاستگذاری برای رشد کسبوکارهایی که سودمندی بیشتری به همراه دارند، از ضروریتهای سیاستگذاری در این حیطه است. بدیهی است که شناخت وضع موجود کسبوکارهای الکترونیکی داخلی میتواند گام مهمی در سیاستگذاری اثربخشتر باشد. در این تحقیق بهدنبال شناخت هرچه بهتر وضعیت مدلهای کسبوکار وبسایتهای داخلی نسبت به مدلهای کسبوکار وبسایتهای بینالمللی هستیم. به این منظور، ضمن بررسی 100 وبسایت داخلی و خارجی برتر بر اساس رتبهبندی الکسا، مدل کسبوکار آنها تعیین شد؛ سپس فراوانی و میانگین رتبۀ کسبوکارهای الکترونیکی وبسایتهای برتر در هر دسته تعیین شد و نتایج دو دسته با یکدیگر مقایسه شدند. نتایج نشان میدهد در فضای کسبوکارهای الکترونیکی ایرانی به کسبوکارهایی که در مقیاس بینالمللی مقبولیت و مطلوبیت بیشتری دارند، کمتر توجه میشود. | ||
Keywords | ||
تاپسیس; تجارت الکترونیکی; رتبهبندی; مدلهای کسبوکار الکترونیکی | ||
References | ||
Abdollahi, G. & Leimstoll, U. (2011). A Classification for Business Model Types in E-commerce. In AMCIS.
Alt, R. & Zimmermann, H. D. (2001). Preface: introduction to special section–business models. Electronic Markets, 11(1), 3-9.
Applegate, L. M., Austin, R. D. & McFarlan, F. W. (2003). Corporate information strategy and management: text and cases. New York, NY: McGraw-Hill Irwin.
Giesen, E., Berman, S.J., Bell, R. & Blitz, A. (2007). Three ways to successfully innovate your business model. Strategy& Leadership, 35(6), 27-33.
Gordijn, J. & Akkermans, H. (2001). Designing and evaluating e-business models. IEEE intelligent Systems, (4), 11-17.
Lam, L. W. & Harrison-Walker, L. J. (2003). Toward an objective-based typology of e-business models. Business Horizons, 46(6), 17-26.
Laudon, K.C. & Traver, C.G. (2002). E‐commerce: Business, Technology, Society, Addison‐Wesley, Reading, MA.
Laudon, K. & Traver, C. (2004). E‐commerce: Business, Technology and Society, Pearson/Addison. Wesley, London.
Magretta, J. (2002). Why business models matter. Harvard Business Review, 80(5), 92-133.
Mahadevan, B. (2000). Business models for Internet-based e-commerce. California management review, 42(4), 55-69.
Osterwalder, A. & Pigneur, Y. (2002). An eBusiness model ontology for modeling eBusiness. BLED 2002 Proceedings, 2.
Rayport, J. F. & Jaworski, B. J. (2007). Cases in e-commerce. McGraw-Hill Higher Education.
Sarmad, Z., Bazargan, A. & Hajjari, A. (2003). Research Methods in Bihavior Science. 11th Edition. Tehran, Agah Publication. (in Persian)
Shafer, S. M., Smith, H. J. & Linder, J. C. (2005). The power of business models. Business horizons, 48(3), 199-207.
Weil, P. & Vitale, R. (2001). Place to Space. Harvard Business School Publishing Corporation, United state of America. | ||
Statistics Article View: 2,488 PDF Download: 1,451 |