تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,533 |
تعداد مقالات | 70,506 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,125,917 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,234,093 |
گفتمانکاوی الگوهای ذهنی مشتریان مردد: کاربست روش کیو | ||
مدیریت بازرگانی | ||
مقاله 6، دوره 8، شماره 2، 1395، صفحه 339-354 اصل مقاله (295.96 K) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jibm.2016.58695 | ||
نویسندگان | ||
مرتضی سلطانی1؛ بهزاد محمدیان* 2 | ||
1استادیار مدیریت بازرگانی، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران | ||
2دکتری مدیریت رفتاری، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف شناسایی ذهنیت مشتریان مردد در تصمیمگیری هنگام خرید اجرا شده است. به همین منظور از روش کیو، یکی از روشهای ترکیبی کیفی و کمی، استفاده شده است. تعداد 33 عبارت در ارتباط با نحوۀ تصمیمگیری مشتریان مردد که از مصاحبهها و مرور متون استخراج شده بودند، شکلدهندۀ فضای گفتمان این پژوهش بود. در بخش مصاحبه، 5 نفر از مشتریان هایپراستار بهصورت قضاوتی و در بخش کمی بهمنظور مرتبسازی عبارات نمونهای، 66 نفر به سبک تصادفی انتخاب شدند. دادهها در نرمافزار SPSS به روش تحلیل عاملی کیو تجزیه و تحلیل شدند. پایایی ابزار بر اساس آزمون آلفای کرونباخ 952/0 بهدست آمد و روایی آن را نیز مشارکتکنندگان از طریق پاسخ به سؤال انتهایی پژوهش تأیید کردند. در پایان 9 ذهنیت متفاوت از مشتریان مردد هنگام تصمیم خرید بهدست آمد. توصیهگرایی، کیفیتگرایی، برندگرایی، مدگرایی، لذتگرایی، قیمتگرایی، دانشگرایی، کشورگرایی و عادتگرایی، ذهنیتهای مشتریان مردد در رویارویی با موقعیت تصمیمگیری برای خرید و تردید بین گزینههای تصمیم هستند. | ||
کلیدواژهها | ||
مشتریان مردد؛ تصمیم خرید؛ ذهنیت؛ روش کیو | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Discourse analysis of Hesitant Customers mental models | ||
نویسندگان [English] | ||
Morteza Soltani1؛ Behzad Mohammadian2 | ||
چکیده [English] | ||
This research attained to identify the subjectivity of hesitant customer in circumstance that they want decide to purchase. For this aim they Q-method that is one of qualiquantological approach was used. Thirty three diction that gathered from interview and literature constitute the discourse circumscription. These diction ordering by 66 person and then analyzed by SPSS and Q-factor analyzing. The reliability of instrument tested by Cronbach test and attained by 0.952. The validity of discourse asked from participant at the end of questionnaire with an open question and approved. At last 9 subjectivity about purchase decision identified. Paying attention to recommendation of other persons, quality, brand, mode, pleasure, price, knowledge, country of origin, habit were these subjectivities between hesitant customers when they encountered an acatalepsy in purchase decision making condition. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Hesitant Customer, purchase decision, subjectivity, Q-method | ||
مراجع | ||
Albayrak, T., Aksoy, S. & Caber, M. (2012). The effect of environmental concern and skepticism on green purchase behavior. Marketing Intelligence & Planning, 31(1): 27-39.
Amirshahi, M., Heidarzadeh, K. & Dabestani, F. (2011). The effect of consumer's modernism on purchase decision style. New marketing research quarterly, 1(3): 1-26. (in Persian)
Boros, S. (2006). Q-methodology: Applications and Implications. Invited lecture at the Research Colloquium of the Department of Organizational Studies, Tilburg University.
Dargi, P. & Salari, M. (2011). Customer mental map. Mark Y.P., Tehran: Marketing publisher.
Dehkhoda, A. (2011). Amsal O Hekam, Parmis, Tehran. (in Persian)
Ebrahimi, B.S., Ketabian, H. & Rahimi, H. (2015). Identification of the effective criteria on choosing imitation brand for consumables. Journal of business management, 7(2): 273-294. (in Persian)
Hasangholipour, T., Amiri, M., Fahim, F. & Ghaderi abed, A. (2013). Effects of Consumer Characteristics on their Acceptance of Online Shopping: A Survey in Faculty of Management, University of Tehran, Journal of information technology management, 5(4): 67-84. (in Persian)
Heidarzadeh, K. & Dehghani, N. (2015). A survey of impulse buying behavior in subway’s passengers. Management studies journal, 7(1): 67-82. (in Persian)
Heidarzadeh, K., Alvani, S.M. & Ghalandari, K. (2010). Impact of brand social power on customers purchase intention. Management studies journal, 86: 27-52. (in Persian)
Hersey, P., Belanchard, K. H. & Johnson, D. E. (2007). Management of Organizational Behavior, Pub. Prentice-Hall of India Private Limited; ED; New Delhi.
Hurtt, R.K. (2010), Development of a scale to measure professional skepticism. A Journal of Practice & Theory, American Accounting Association, 29 (1): 173-205.
Khoshgouianfard, A. (2007). Q methodology, research center of broadcasting, Tehran. (in Persian)
Kotler, P. & Armstrong, G. (2011). Principles of Marketing. 14th Edition. London: Pearson.
Kwan, C. W., Yeung, K. W. & Au, K. F. (2008). Relationships between consumer decision-making styles and lifestyle characteristics: Young fashion consumers in China. Journal of the Textile Institute, 99(3): 193-209.
Lee, M. & Youn, S. (2009). Electronic word of mouth. International journal of advertising, 28(3): 473-499.
Leo, C., Bennett, R. & Härtel, C. (2005). Cross-Cultural Differences in Consumer Decision Making Styles. Cross Cultural Management Journal, 12 (3): 32-51.
Mahmoodi, M. (2013). Effect of Social, psychological and product features on customer impulse buying. Journal of business management, 11(10) 117-136. (in Persian)
McKeown, B.F. & Thomas B.D. (1988). Q-methodology. Newbury Park, CA: Sage Publications.
Mohsenin, Sh., Esfidani, M.R., Karami, M. & Khaje Dehghani, A. (2013). Survey of Consumer Decision Making Styles for Home Appliance Store Buyers (Case Study: Tehran’s Customers). Journal of business management, 5(2): 149-168. (in Persian)
Mokhlis, S. & Salleh, H. S. (2009). Consumer Decision Making Styles in Malaysia: an Exploratory Study of Gender Differences. European Journal of Social Sciences, 10 (4): 574-84.
Mortazavi, S., Pour, S., Sadatyar, F., Bitaraf, F. & Rezaeerad, M. (2012). Cultural orientation effect on patriotism and its effect on purchase intention and behavior. General management studies, 5(15): 5-26. (in Persian)
Mowen, J. C. & Minor, M. S. (2001). Consumer Behavior: A Framework. Prentice Hall: New Jersey.
Obermiller, C., Spangenberg, E.R. & Maclachlan, D.L. (2005). Ad skepticism: the consequences of disbelief. Journal of Advertising, 34(3): 7-17.
Park, J. E., Yu, J. & Zhou, J. X. (2010). Consumer innovativeness and shopping styles. Journal of Consumer Marketing, 27(5): 437-446.
Paul, F.N., Joshua, B., Ivy, L. & Olivier, S. (2013). Converting the nonstop customer into a loyal customer. Strategy & Leadership, 41(5): 48 – 53.
Pirsch, J., Gupta, S. & Grau, S.L. (2006). A framework for understanding corporate social responsibility programs as a continuum: an exploratory study. Journal of Business Ethics, 70(2): 125-140.
Sarokhani, B. (1992). Introduction to the Encyclopedia of the Social Sciences. Tehran: Keihan.
Seyedjavadein, S.R. & Esfidani, M.R. (2012). Consumer behavior. Tehran: University of Tehran publisher,. (in Persian)
Tabatabaeinasab, S.M. & Mohamadnabi, Z. (2015). Examination of the impact of brand elements on consumers’ attitude & behavior toward extended brand (Case study: Kaleh meat and dairy products company). Journal of business management, 7(2): 485-500. (in Persian)
Theofilou, A. & Jerofejeva, A. (2011). Measuring levels of skepticism towards corporate social responsibility (CSR) activities. Proceedings of the Corporate Responsibility Research Conference, 12-14 October 2016, Istanbul University, Turkey.
Yasin, N., Noor, M. & Mohamad, O. (2007). Does image of country-of-origin matter to brand equity. Journal of Product & Brand Management, 16(1): 38 - 48.
Yesilada, F. & Kavas, A. (2008). Understanding the Female Consumer’s Decision Making Styles. İşletme Fakültesi Dergisi, 9(2): 167-185. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,587 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,126 |