تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,533 |
تعداد مقالات | 70,506 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,125,363 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,233,789 |
بخشبندی مصرفکنندگان بر مبنای مدل سبک زندگی مرتبط با تغذیه | ||
مدیریت بازرگانی | ||
مقاله 8، دوره 8، شماره 2، 1395، صفحه 375-394 اصل مقاله (714.82 K) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jibm.2016.58697 | ||
نویسندگان | ||
سید محمد طباطبایی نسب1؛ فرشته پزشکی نجف آبادی* 2 | ||
1استادیار مدیریت بازرگانی، دانشگاه یزد، یزد، ایران | ||
2دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی، دانشگاه یزد، یزد، ایران | ||
چکیده | ||
رقابت اثربخش در بازارهای کنونی، مستلزم شناسایی صحیح بخشهای بازار است. بازار مواد غذایی از جمله بازارهایی است که ضرورت بخشبندی آن بر اساس معیارهای مناسب، ضروری بهنظر میرسد. مدل سبک زندگی مرتبط با تغذیه، یکی از ابزارهای فراگیر بخشبندی بازار مواد غذایی در اروپاست که تا کنون، بهندرت در ایران استفاده شده است. هدف پژوهش حاضر، بخشبندی بازار براساس این مدل است. جامعۀ آماری پژوهش ساکنان شهر شیراز است که 383 نفر بهصورت نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند و به پرسشنامۀ استاندارد پژوهش پاسخ دادند. بهمنظور شناسایی خوشههای مشتریان، ابتدا بر مبنای دادههای گردآوریشده، روایی و پایایی پرسشنامۀ استاندارد سبک زندگی مرتبط با تغذیه بررسی شد؛ سپس، پرسشنامۀ تعدیلشدهای با 19 عامل و 55 پرسش بهدست آمد. در ادامه براساس پرسشنامۀ تعدیلشده، فرایند خوشهبندی در دو مرحله انجام شد که به شناسایی سه خوشۀ سنتگرا، بیاطلاع و منطقی در سطح شهر شیراز انجامید. | ||
کلیدواژهها | ||
بخش بندی؛ سبک زندگی مرتبط با تغذیه؛ تحلیل خوشهای؛ تحلیل عاملی تاییدی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
consumer segmentation on the basis of food-related lifestyles | ||
نویسندگان [English] | ||
Sayyed Mohammad Tabatabaee Nasab1؛ Fereshteh Pezeshki Najafabadi2 | ||
1Yazd University | ||
2Yazd University | ||
چکیده [English] | ||
Effective Competition in today's markets requires correct identification of market segments. The food market is one of markets that need to be segmented on the basis of appropriate criteria. Food-Related Life Styles (FRL) is a comprehensive tool for segmentation of the food market in Europe that has rarely been used in Iran. The aim of this study is segmentation of the food Market based on this model. The study sample is 383 residents of Shiraz selected by cluster sampling and completed the study's questionnaire. In order to identify clusters of customers, the reliability and validity of the standard questionnaire was evaluated based on the data collected and eventually modified questionnaire with 19 dimensions and 55 items was obtained. Then, based on the modified questionnaire clustering process in two steps was done and leads to the identification of three clusters of traditional, Unaware and rational in the city of Shiraz. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Cluster Analysis, Exploratory Factor Analysis, Food-Related lifestyles, segmentation | ||
مراجع | ||
Bruns, K. & Grunert, K. G. (1995). Development and testing of a cross-culturally valid instrument. Food-related lifestyle. Advances in Consumer Research, 22: 475–480.
Bruns, K., Scholderer, J. & Grunert, K. G. (2004). Closing the gap between values and behaviour. A means-end theory of lifestyle. Journal of Business Research, 57(6): 665–670.
De Boer, M., McCarthy, M. & Cowan, C. (2004). Does the reduced food-related lifestyle questionnaire correctly classify new consumers? Journal of Food Products Marketing, 10 (2): 1–24.
Fang, C. H. & Lee, H. J. (2009). Food-related lifestyle segments in Taiwan: Application of the food-related lifestyle instrument. American Journal of Applied Sciences, 6(3): 2036–2042.
Grunert, K.G., Perrea, T., Zhou, Y., Huang, G. & Krystallis, A. (2011). Is food-related lifestyle (FRL) able to reveal food consumption patterns in non-Western cultural environments? Its adaptation and application. in urban China. Appetite, 56(7): 357–367.
Hanifpour, M.A., Hoseynzadegan, M. & Zare, M. (2013). Behavioral styles of consumers of dairy products in order to target market segmentation of Pegah Fars based on FRL. 21st International Congress on Food Technology,Shiraz . (in Persian)
Hawkins, D. & Mothersbaugh, D. (2010). Consumer Behavior: Building Marketing Strategy, McGraw-Hill/Irwin.
Hoseinzade Shahri, M., Karami, M. & Mehrabani, M. (2015). Segmentation of customers based on food related lifestyle scale at chain restaurants (Case Study: Boof fast food chain restaurants in Tehran). Journal of Business Management, 7(1): 83-99. (in Persian)
Kesic, T. & Piri-Rajh, S. (2003). Market segmentation on the basis of food-related lifestyles of Croatian families. British Food Journals, 105(1): 162–174.
Malhotra, N. K. & Birks, D. F. (2007). Marketing Research: An Applied Approach, Boston, Prentice Hall.
Mollahosseini, A., Alimirzaei, Gh. (2011). Segmentation and Identifying the Characteristics of Customers of Irankhodro & Saipa Groups in Kerman city. Journal of Business Management, 2(6): 135-146. (in Persian)
Morovati Sharifabadi, A. (2014). Clustering Bank's Customers Using Artificial Neural Networks. Journal of Business Management, 6(1): 187-206. (in Persian) Nijmeijer, M., Worsley, A. & Astill, B. (2004). An exploration of the relationships between food lifestyle and vegetable consumption. British Food Journal, 106 (7): 520 – 533.
Rahchamani, A., Safaei, M. & Fathollahi, A. (2014). A framework for marketing management. Tehran: Bahmanborna. (in Persian)
Ryan, I., Cowan, C., McCarthy, M. & O’Sullivan, C. (2004). Segmenting Irish food consumers using the food-related lifestyle instrument. Journal of International Food & Agribusiness Marketing, 16(1): 89–114.
Saleh Ardestani, A. & Saadi, M. (2014). Consumer Behavior. Tehran: Aylar. (in Persian) Seyed Javadein, S.R, Esfidani, M.R. (2013). Consumer Behavior. Tehran, University of Tehran press (UTP). (in Persian)
Tabatabaee Nasab, S. M. & Arjmand, Kh. (2014). Consumer Clustering on the Base of Their Shopping Styles and Examination of Its Relationship with Innate Innovativeness and NEO Personality Dimensions. Journal of Business Management, 6(2): 337-358. (in Persian)
Verzeletti, C., Baldassari, D. & Vereecken, C.A. (2010). Food-related family lifestyle associated with fruit and vegetable consumption among young adolescents in Belgium Flanders and the Veneto Region of Italy. Appetite, 54(2): 394–397. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,899 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,659 |