تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,504 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,123,000 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,231,134 |
مفهوم انسان در نهجالبلاغه | ||
پژوهش های قرآن و حدیث | ||
مقاله 6، دوره 49، شماره 1، فروردین 1395، صفحه 91-116 اصل مقاله (256.28 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jqst.2016.58718 | ||
نویسندگان | ||
معصومه فتحی* 1؛ اسماعیل سلیمانی2 | ||
1مربی گروه علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان | ||
2مدرس گروه ادیان و عرفان دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
متون مقدس ادیان مختلف تا حدودی تصویری گوناگون از ماهیت واقعی انسان ارائه میدهند. با توجه به گستردگی موضوع، این مقاله به بررسی مفهوم و ماهیت انسان از دیدگاه امام علی (ع) پرداخته است. در انجام این کار، مهمترین منبع، یعنی نهجالبلاغه مورد مطالعه قرار گرفته است. نتایج بررسی بیانگر آن است که به نظر امام، انسان برترین مخلوق و محور و خلاصه آفرینش الهی است. او غایت و میوه خلقت است. در میان تمام مخلوقات در آسمان و زمین، تنها او دارای بسیاری از ویژگیهای ممتاز است. انسان دو بعد دارد. همراه با بعد مادی دارای بعد الهی است. برتری انسان نسبت به سایر موجودات به همین بعد الهی برمیگردد. طبیعت و فطرت خدایی انسان مانند بذرهای بالقوهایی است که آغاز خلقت در او به ودیعت گذاشته شده است که باید شکوفا گردد. انسان باید در قبال همه فعالیتهای خود احساس مسئولیت نماید. هر انسانی پاک از گناه بدنیا میآید و از حق آزادی برخوردار است مشروط بر اینکه آزادی او حق دیگران را نقض نکند. همه افراد بشر برادران نوعی یک دیگر هستند. برتری یک فرد بر دیگری تنها بر اساس تقوا و وظیفه شناسی است. | ||
کلیدواژهها | ||
قرآنکریم؛ امام علی (ع)؛ نهج البلاغه؛ مفهوم انسان؛ وضعیت انسان | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The concept of man in Nahj al Balagha | ||
نویسندگان [English] | ||
Masoumeh Fathi1؛ Esmaeil Soleimani2 | ||
چکیده [English] | ||
The concept of man in the different religious scriptures gives somewhat a diverse understanding towards what is the true nature of man. Due to the vastness of the topic, this paper would like to limit the paper in discussing what human nature is all about from Imam Ali’s perspective. In doing so, it will refer to the most important source, namely the Nahj al-Balagha. According to the teachings of Nahj al Balagha man is the highest creature and the center of the visible universe. Man is the epitome of creation. He comes at the end of creation. Among all creations in the heaven and earth, only man has been bestowed with many distinctive qualities. Human being has two dimensions. Along with the material he has a divine dimension as well. Excellence of human being to other creatures returns to the same dimension. Man’s God-given nature and colour are like seeds and potentials which are hidden in him at the beginning of creation and will flourish when man follows the right path. The great position of human being is to take the responsibility in all major and minor works, overt and covert activities. Every human being is born free from subjugation, sin, inherited inferiority, and ancestral hindrance. His right of freedom is sacred as long as he does not deliberately violate the law of God or desecrate the right of others. All human beings are brothers to one another. The superiority of one individual over another is only on the basis of his piety and dutifulness to Him. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Holy Quran, Imam ‘Alí, Nahj al Balagha, concept of man, Status of Man | ||
مراجع | ||
[1]. Holy Qur’an [2]. Imam Ali ibn Abi Talib, 1990, Nahjul Balagha (Peak of Eloquence) Tr. Syed Ali Reza, Islamic Foundation Press, Mullapuram, Kerala, India. [3]. Imam Ali ibn Abi Talib, 1379 sh., Nahjul Balagha (Peak of Eloquence) Tr. Mohammad Dashti, Mashhur Pub., Qom, Iran [4]. Nahjul balagha: sermons, letters, and sayings of Hazrath Ali, 1961, Translated by Syed Mohammed Askari Jafery, Karachi: Associated Printers [5]. Nahjul-Balagha and inter-religious understanding, (1997), ed. By S. Ali Muhammad Naqvi, Prof. S.M. Waseem, Renaissance Pub. House; Delhi [6]. Abdul Razak, Mohd Abbas (2006), Human Nature: A Comparative Study between Western and Islamic Psychology, (Kuala Lumpur). [7]. Albayrak, Ahmet, 2006, Insan/ Nas, The Qur’an: an Encyclopedia, Edited by Oliver Leaman, First published by Routledge pp.300-303 [8]. Javadi Amuli, ‘Abdullah 1386/2007. Manzilat-e ‘aql dar hindiseh-ye ma‘rifat-e dini. Qom: Isra’. [9]. Motahari, mortaza, (1373 H.Sh.), Insan dar Qura’n pp.7-17, Sadra Publication, Qom [10]. Motahari, M (2004). Browse Nahjolbalaghe. Tehran: Sadra. [11]. Motahari, M (2005). Fitrat, Tehran: Sadra. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,841 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,140 |