طاهری, حبیب الله, حکیم, محمد. (1395). واکاوی ملاک اعتبار در پذیرش نظر اهل خبره از دیدگاه فقه امامیه. , 12(2), 313-342. doi: 10.22059/jorr.2016.58987
حبیب الله طاهری; محمد حکیم. "واکاوی ملاک اعتبار در پذیرش نظر اهل خبره از دیدگاه فقه امامیه". , 12, 2, 1395, 313-342. doi: 10.22059/jorr.2016.58987
طاهری, حبیب الله, حکیم, محمد. (1395). 'واکاوی ملاک اعتبار در پذیرش نظر اهل خبره از دیدگاه فقه امامیه', , 12(2), pp. 313-342. doi: 10.22059/jorr.2016.58987
طاهری, حبیب الله, حکیم, محمد. واکاوی ملاک اعتبار در پذیرش نظر اهل خبره از دیدگاه فقه امامیه. , 1395; 12(2): 313-342. doi: 10.22059/jorr.2016.58987
واکاوی ملاک اعتبار در پذیرش نظر اهل خبره از دیدگاه فقه امامیه
1دانشیار دانشکدۀ الهیات، پردیس فارابی دانشگاه تهران
2کارشناس ارشد فقه و مبانی حقوق اسلامی، پردیس فارابی دانشگاه تهران
چکیده
گستردگی و تأثیر فراوان دیدگاه کارشناسیِ اهل خبره در ابواب متعدد فقهی و بهویژه تأمل در تأثیر روزافزونِ سرعت تخصصی شدنِ علوم و فنون در استنباط فقهی و حقوقی، نشاندهندۀ اهمیت نظریۀ کارشناسی است. در مصادر فقهی و اصولی امامیه، حجیت شرعیِ نظر اهل خبره، بر مبنای سیرۀ عقلاییّۀ مورد امضای شارع استوار است و گزارههای متعددی مانند: خبرویت محضه؛ حکم عقل؛ حصول اطمینان و در نتیجه، الغای احتمال خلاف و همچنین الغای خصوصیت و کشف اعتبار کلی؛ بهعنوان مناط و ملاکِ عُقلا در جریان این سیره مطرح شدهاند. در مقالۀ حاضر، با تبیین و بررسی مناطات مطرحشده، الغای احتمال خلاف و حصول وثوق و اطمینان نفس را بهعنوان ملاک اصلی سیره، پذیرفتهایم و پس از واکاویِ شرایطی همچون عدالت و تعدد؛ تحصیل وثوق؛ استنباط و استنتاج از مقدمات حدسیه؛ اعلمیت؛ حیات و ... بهعنوان شرط اعتبار نظر اهل خبره، مناط فوق را تنها ملاکِ دخیل در اعتبار نظریۀ کارشناسی میدانیم. بر این اساس، با تبیینِ ملاک سیرۀ عُقلا در عمل به نظریة کارشناسی و بیان تفاوت بین شهادت و نظریۀ کارشناسی، حصول وثوق و اطمینان (بهاستثنای مواردِ خارج شده با دلیلِ خاص) بهعنوانِ تنها شرط اعتبار پذیرفته میشود.
The study of criterion in accepting the view of the expert in Imamate jurisprudence
نویسندگان [English]
Habibollah Taheri1؛ mohammad hakim2
1Associate professor of Tehran university
2M.A in jurisprudence and principals of the Islamic Law, the university of Tehran
چکیده [English]
Expanding and much influence of expert viewpointof specialists in different directions of jurisprudence and especially thinking in increasingthe influence of specialization speed of sciences and skills in jurisprudential and legal inference are representative of importance of expert view. In the jurisprudential and essential authorities of Imamate; the legal reason of viewpoint of expert is firm on the basis of reasonable nature of confirming legislator. Different matters such as mere expertise; reason order;confidence and cancellation of violation possibility and also cancellation of quality and discovery of general validity have been expressed as criterion and standard of the wise in the course of this conduct. The present essay through the study and expression of mentioned criteria has accepted the cancellation of error possibility and validity acquisition and self-confidence as the principal criterion of nature. And after researching some conditions like justice and plurality; validity acquisition; inference and deduction from preliminaries of guess; most learned and life and… as the condition of validity of expert view, the criterion selected is regarded in authenticity of expert viewpoint. On this basis; by expressing the reasonable nature and essential difference of witness and expert view, validity acquisition and confidence - with the exception of cases mentioned with special reason - is introduced as the mere condition of validity.
کلیدواژهها [English]
Experts, expert view, reasonable nature, validity and confidence, Witness
مراجع
آشتیانی، محمد حسن (1403). بحرالفوائد فی شرح الفرائد، قم: کتابخانۀ آیتالله مرعشی نجفی.
آملی، هاشم (1395). مجمع الأفکار و مطرح الأنظار، مقرّر: محمد علی اسماعیلپور، قم: چاپخانۀ علمیه.
اصفهانی، سید ابوالحسن (1422). وسیله الوصول الی حقائق الاصول، مقرّر: حسن سیادتی سبزواری، قم: مؤسسۀ انتشارات اسلامی (جامعۀ مدرسین حوزۀ علمیۀ قم).
امام خمینی، سید روحالله (1383). تهذیب الاصول، مقرّر: جعفر سبحانی، قم: اسماعیلیان.