تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,533 |
تعداد مقالات | 70,519 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,134,060 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,240,214 |
مترو و زندگی روزمره (مطالعه موردی شهر تهران) | ||
پژوهشهای انسانشناسی ایران | ||
مقاله 5، دوره 5، شماره 2 - شماره پیاپی 10، مهر 1394، صفحه 99-116 اصل مقاله (649.85 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/ijar.2015.59021 | ||
نویسندگان | ||
ستار پروین1؛ عبدالحسین کلانتری2؛ علیرضا مرادی3 | ||
1استادیار دانشگاه علامه طباطبایی | ||
2دانشیار دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران | ||
3دانشجوی دکترای ارتباطات دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
هدف اصلی حملونقل ایجاد امکان جابهجایی و دسترسی برای انسانها و کالاهای ساختهشده توسط آنها و همچنین کالاهای مورد نیاز آنها است؛ حملونقل در جوامع امروزی بیش از اینکه یک مسئله فنی و مهندسی باشد، یک مسئله اجتماعی، اقتصادی و زیستمحیطی محسوب میشود. مطالعه حاضر به بررسی زندگی روزمره شهروندان تهرانی در مترو به عنوان یک فضای اجتماعی میپردازد. روش تحقیق شامل روش اسنادی و روششناسی مردمنگارانه و تأکید نظری بر رویکرد زندگی روزمره و تغییرات مترو در زندگی روزمره افراد استفادهکننده است. واقعیت احداث و ورود مترو به درون یک شهر، چیزی بیش از یک وسیله صرف حملونقل است که میتواند مزایای زیست- محیطی، اقتصادی و روانی زیادی دربرداشته باشد، مترو علاوه بر همه اینها تغییرات اجتماعی بنیادینی در رفتار، کردار و شیوههای انجام کارهای روزمره ما دارد و به شکل بنیادیتری، حتی فضای هندسی شهری و مفاهیمی مانند نزدیک و دور را هم تحت تأثیر قرار میدهد، ارزش مکانها و قیمت املاک را به شدت تحت تأثیر قرار میدهد و حرکت جمعیتهای انسانی در درون شهرها را به شدت متأثر میسازد. نتایج تحقیق نشان میدهد که مترو علاوه بر ابعاد روانی، زیستمحیطی و اقتصادی، دارای بعد اجتماعی و فرهنگی است که در تجربه زیست افراد در زندگی روزمره در کلانشهر تهران نمایان میشود. بر این اساس، مترو سبب تغییراتی در زندگی روزمره افراد شده است از آن جمله میتوان بر کوچک شدن تهران، انتقال تهران به زیرزمین- شکلگیری فضایی برای روابط اجتماعی- و کسب درآمد برای عدهای و همچنین وجود آسیبهای اجتماعی متعدد اشاره کرد. | ||
کلیدواژهها | ||
تهران؛ روششناسی مردمنگارانه؛ زندگی روزمره؛ حملونقل عمومی؛ مترو | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Tehran Subway and Daily Life | ||
نویسندگان [English] | ||
Sattar Parvin1؛ Abdolhosein kalantari2؛ Alireza Moradi3 | ||
چکیده [English] | ||
The aim of this study is to scrutinize the daily lives of citizens of in Tehran subway, considered as a social space. The research method includes both documentary and ethno methodology, with emphasis on a theoretical approach to daily life. The emergence and construction of reality of subway in a city is something more than a mere means of transport that can contain environmental, economic, and psychological advantages. Besides, subway develops fundamental social changes on our behavior and daily routines. And essentially, it even affects urban geometric space, concepts such as near and far, the place value and property prices and subsequently human urban population. The results indicate that the Tehran subway has been the source of changes in people's everyday lives, since it has reduced social distances in positive and negative directions. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
TEHRAN, daily life, ethnomethodology, public transportation, Subway | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 4,000 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,754 |