1دانشیار گروه علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران
2استادیار گروه روابط بینالملل دانشگاه آزاد اسلامی واحد ملارد
چکیده
گسترش کمی نظام آموزشی مدرن و علاقۀ وافر ایرانیان به تحصیل در علوم جدید و حمایت گستردۀ حکومتها طی یک قرن اخیر از نظام آموزشی مدرن و صرف هزینههای زیاد برای گسترش و بهبود کیفیت آن بههیچوجه به معنای ورود علم و نگرش علمی به مناسبات زیستی ایرانیان نیست. نظام تولید اقتصادی و مناسبات اجتماعی و ساختار سیاسی مستقل از سازۀ دانایی مدرن و با اتکا به مناسبات سنتی پیشامدرن در ایران به حیات خود ادامه میدهد. پیوند دانش مدرن با زندگی روزمره در زیستجهان اروپایی به علم و دانش مدرن نقش انکارناپذیر در زندگی مدرن داد که زیستجهان ایرانی هرگز آن را تجربه نکرد.
MODERN KNOWLEDGE STRUCTURES AND REFUSING REPRODUCTION OF MODERNITY IN IRANIAN LIFE WORLD
نویسندگان [English]
Majid Tavassoli Roknabadi1؛ Mohammad Nezhadiran2
1Associate Professor; Department of Political Sciences, Islamic Azad University, Sciences and Research Branch, Tehran, Iran
2Assistant Professor; Department of International Relations, Islamic Azad University, Malard Branch, Malard, Iran
چکیده [English]
Development of the modern education system and Iranian high interest in studying the new science and broad government support government over the last century of the modern educational system, and high costs to expand and improve its quality by no means imply the entrance of science and scientific attitude to Iranian relations. System of economic production and social relations and political structure of modern knowledge continues to exist independently with reliance on traditional ties with. Iran. The modern science bond with everyday life in European Life World gave an undeniable role to modern science in modern life which Iranian Life World never experienced.
کلیدواژهها [English]
everyday life, Iranian life world, modern knowledge, Modernity, modern education system