![سامانه نشر مجلات علمی دانشگاه تهران](./data/logo.png)
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,578 |
تعداد مقالات | 71,072 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,683,044 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,912,637 |
بررسی نقوش گیاهی مشترک درآثارمنقوش حسنلو، زیویه، قلایچی، ربط2 و ارتباط آنها با هنر آشور | ||
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای تجسمی | ||
مقاله 2، دوره 21، شماره 2، آذر 1395، صفحه 15-26 اصل مقاله (2.86 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfava.2016.59640 | ||
نویسنده | ||
کژال درویش منش* | ||
کارشناسی ارشد صنایع دستی، گرایش پژوهش هنرهای سنتی، دانشکده هنر، دانشگاه الزهرا، تهران | ||
چکیده | ||
آثار منقوشِ دوران باستان میتوانند سندی برای بررسی افکار و ارتباطات هنری و فرهنگیِ تمدنهای گذشته باشند. مناطق حسنلو، زیویه، قلایچی و ربط 2، متعلق به دوران ماننایی هستند. تعداد زیادی آثار منقوش از این مناطق به دست آمده که در آنها، « نقش» به عنوان عنصری جهت تزیین یا برای نمایش مفاهیمی خاص به کار رفته است. این مناطق با قرارگرفتن در یک ناحیهی همجوار، دارای نقوشی با مضامین مشترک و مشابه هستند که تاثیرات و تبادلات فرهنگی را نشان میدهند. یکی از انواع این نقوش مشترک، نقوش گیاهی هستند. دراین مقاله، مسئلهی تحقیق این است که نقوش مشترک گیاهی درآثارهنری مناطق ماننایی کدام نقشها هستند؟ و آیا این نقوش ارتباطی با هنر آشور دارند؟ بنابراین مقاله درپی آن است با یافتن نقوش گیاهی مشترک در آثار ماننایی و بررسی آنها به صورت تطبیقی - تشابهی، به بررسی همان نقوش در هنرآشور نیز بپردازد. نقوش «لوتوس» و «درخت زندگی»، نقوش مشترک گیاهی در این مناطق هستند. برخی از این نقوش با نمونهی آشوری شباهت دارند و دربرخی نقوش، تغییراتی مشاهده میشود. این پژوهش با استفاده از منابع کتابخانهای و نمونههای موجود در موزهها، با روش توصیفی- تحلیلی به مقایسه و بررسی نقوش پرداخته است. | ||
کلیدواژهها | ||
نقوشگیاهی؛ حسنلو؛ زیویه؛ قلایچی؛ ماننایی؛ آشور | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Review of Common Plant Designs in the Inscribed Monuments of Hasanlu, Ziviyeh, Qlaychy and Rabat 2 and their Relationship with Assyrian Art | ||
نویسندگان [English] | ||
Kazhal Darwish Manesh | ||
Master of arts- handicrafts-traditional arts research, College of Arts, University of Al-Zahra, Tehran | ||
چکیده [English] | ||
The inscribed monument belonged to ancient times can be regarded us a documents to study the thoughts ,ideas ,cultural and communication arts of ancient civilizations Ziwiye, Hasanlu, Qaychi and rabat2 areas belong to Iron age and Mannea era, in wich many inscribed monuments have been obtained. The discovery of many inscribed monuments show the importance of these art works, stencils and were used as both decorative element and inhabitation of the concepts and the ancient man behavior and concepts. These area located in contemporary neighbor geographic area, have inscribes with similar concepts, in wich show the cultural. Communications and impacts of them with each other. the research that has been done before, the role of the regions studied have been studied individually and mutually, Therefore, due to the proximity of the region to coincide in time and belong to the same cultural area and even the same cultural and artistic relationship with Assyria, Is necessary that the common motifs of plants in all four regions studied considering the Assyrian samples are compared. The aim of this paper is to identify common themes and similar designs in the works Mannaeans areas and Assyria and identify the commonalities and similarities and impact of designs of these areas are normal to each other and their relationship with Assyrian art. the main issue in this article is that common patterns of plant works Mannaeans areas which roles are and whether these designs with their Assyrian art? so this research investigates the designs and inscribes with plants common themes in the resulting works from Mannaeans areas, as comparative one. In addition, the neighbor of these areas is effective on the created motifs in the mentioned areas. the plant common inscribed monuments in these areas include lotus,rosette, palm tree and tree of life. Regarded as holy and holiness aspect in the beliefs of ancient time area. these two motifs had application and impact in all the studied area. Some inscribed monuments have similarity with Assyrian ones and some inscribed monuments have been applied with some change in design. this result was obtained in samples, that adjacent and synchronization with the Assyr during the wars between Mannaeans and Assyrian and their political and cultural communication together , caused to create the common themes and similar designs motifs in the regions studied. Assyrian art has a different impact on different sample designs. for example Lotus flower and bud of the example of the side view of Ziviyeh ornamentsare influenced by the role on a piece of ivory from the Assyrian period. In some cases, such as sacred trees Ziviyeh on ivory plaques, the overall design motifs, influenced by the Assyrian. this research aim is to recognize the subscribes with common and similar themes in Mannaeans areas and Assyr to clarify the common themes, similarities, the impacts of subscribes on each other. In this research, by means of library resource and also the existed samples in the museum by analytical- descriptive method, these subscribes monuments is compared. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Plant Subscribes, Hasanlu, Ziwieh, Qalaychi, Mannaeans, Assyrian art | ||
مراجع | ||
احسانی، محمدتقی(1382)، هفت هزار سال هنر فلزکاری در ایران، چاپ دوم، شرکت انتشارات علمی وفرهنگی، تهران. افروغ، محمد(1393)، نماد ونشانه شناسی در فرش ایران، انتشارات میردشتی،تهران. پرادا، ایدت (1383)، هنر ایران باستان، ترجمهی یوسف مجیدزاده، انتشارات دانشگاه تهران، تهران. حسن زاده، سعید(1390)، آجرهای لعابدار قلایچی از دیدگاه تجسمی، نشریه نقشمایه، سال چهارم، شمارهی هفتم، صص80-71. حسنزاده، یوسف(1385)، تحلیل آماری بقایای معماری محوطهی ماننایی قلایچی، پژوهشهای باستانشناسی و مطالعات میان رشتهای،شمارهی3، بهارو تابستان1385،صص56-48. حیدری، رضا( 1387)، گزارش مقدماتی سومین فصل کاوش تپهی ربط 2 شهرستان سردشت، آذربایجان غربی، آرشیو میراث فرهنگی و گردشگری صنایع دستی آذربایجان غربی. حیدری،رضا (1386)، نتایج دومین فصل پژوهشهای باستانشناختی درمحوطهی باستانی ربط سردشت آبان ودی در سال 1385،گزارشهای باستانشناسی7،جلد اول، مجموعه مقالات نهمین گردهمایی سالانهی باستانشناسی ایران پژوهشکدهی باستانشناسی، صص230-210. دیاکونوف، ایگور میخائیلوویچ(1377)، تاریخ ماد، ترجمهی کریم کشاورز، شرکت انتشارات علمی و فرهنگی،تهران. ساعدموچشی، امیر(1388)، ارزیابی مجدد گاهنگاری آثار زیویه، مطالعات باستانشناسی، دورهی 1، شماره دو، صص141-121. سجادی، امیر(1390)، جغرافیای تاریخی زیویه با تاکید بر دورهی ماد، کتاب ماه تاریخ و جغرافیا، شمارهی 163، صص48-44. سخن پرداز،کامران و محسن مراثی (1388)، بازتاب هنر ایران باستان در تزئینات وابسته به معماری خانه امام جمعه و خانه منسوب به امیر کبیر، فصلنامهی نگره، شماره 13، صص68-53. کارگر، بهمن(1384)،گزارش مقدماتی نخستین فصل کاوش تپه ربط2، شهرستان سردشت، آرشیو میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی. کوپر، جین(1379)، فرهنگ مصور نمادهای سنتی، ترجمهی ملیحه کرباسیان، نشرفرشاد، تهران. گرین، ویلفرد و دیگران(1376)، مبانی نقدادبی، ترجمهی فرزانه طاهری، نشرنیلوفر، تهران. ملازاده،کاظم(1391)، معرفی، مطالعه و تاریخگذاری پایه ستون تزیینی مکشوفه ازمنطقهی بوکان، پژوهشهای ایرانشناسی، سال دوم، شمارهی 2، صص88-73. هال، جیمز(1383)، فرهنگ نگارهای نمادها در هنر شرق و غرب، ترجمهی رقیه بهزادی، نشر فرهنگمعاصر، چاپدوم، تهران. هژبری نوبری، علیرضا و ریحانه عفیفی(1388)، مطالعه و توصیف آجرهای لعابدار مکشوفه از سه فصل کاوش محوطهی ربط2، نشریه پیام باستانشناس، سال ششم، شمارهی یازدهم، صص68-47. واندنبرگ، لوئی(1379)، باستانشناسی ایران باستان،ترجمهی عیسی بهنام، موسسهی انتشارات و چاپ دانشگاه تهران، تهران.
Black, Jeremy. and Green, Anthony(1992). Gods, Demons and Symbols of Ancient Mesopotamia an Illustrated Dictionary, University of Texas Press, Texas.
http://www.metmuseum.org/collection/the-collection-online/search
https://www.britishmuseum.org/research/collection-online.aspx
http://etc.usf.edu/clipart/keyword/assyrian-architecture
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,197 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 4,075 |