تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,032 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,502,154 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,766,118 |
تأملاتی بر چرایی پیدایش عکاسی و سرآغاز آن | ||
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای تجسمی | ||
مقاله 4، دوره 21، شماره 2، آذر 1395، صفحه 39-46 اصل مقاله (1.15 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfava.2016.59643 | ||
نویسندگان | ||
زانیار بلوری* 1؛ محمد ستاری2 | ||
1کارشناس ارشد عکاسی، دانشکده هنرهای تجسمی، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران | ||
2دانشیار گروه آموزشی عکاسی و ارتباط تصویری، دانشکده هنرهای تجسمی، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
عکاسی در سال 1839 میلادی اعلام رسمی شد اما بذر آن را قرنها پیش کاشته بودند. شواهد نشان میدهد که پدیدن آمدن عکاسی، حاصل نبوغ یک یا چند نفر نبوده، بلکه به علت خواستِ اجتماعیِ مردمی به وجود آمده است که در یک جغرافیای خاص با دغدغههایی خاص میزیستند. در مقالهی پیشرو، با بررسی شواهد و نظریات متنوع که در منابع مختلف آمده است، به کمک سه فرآیند وصف، ارزیابی و تحلیل، بسترهای لازم برای به وجود آمدن عکاسی و رشد و گسترش آن مورد بررسی قرار خواهند گرفت. این بررسی نشان میدهد که در دوران رنسانس، انسان غربی سودای این را داشت تا به تصویری عینی از جهان پیرامون دست یابد و در این راه، قواعد پرسپکتیو را علمی کرد و اتاقتاریک را به کار بست. عکاسی با دو بیان هنری و علمی از دل سنتِ تصویریِ اتاقتاریک برآمد. از سویی خواست طبقهی متوسط برای هویتیابی و ثبت خود و از سویی دیگر تجاری شدن عکاسی، به گسترش بیش از پیش آن یاری رساند. در واقع بذرِ خواست عکاسی در بستر مدرنیته جوانه زد و محصول آن در سدهای به بار نشست که تغییرات بنیادین در ساختارهای اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی جوامع غربی به وجود آمده بود. | ||
کلیدواژهها | ||
عکاسی؛ مدرنیته؛ پرسپکتیو؛ اتاقتاریک | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Considerations on Photography Invention and Its Beginning | ||
نویسندگان [English] | ||
Zanyar Boloury1؛ Mohammad Sattari2 | ||
1Master of Photography, School of Visual Arts, College of Fine Arts, University of Tehran, Tehran | ||
2Associate Professor, Department of Photography and Visual Communication, School of Visual Arts, College of Fine Arts, University of Tehran, | ||
چکیده [English] | ||
Presented to the world in French Academy of Science on 1839, photography foundations were laid centuries ago. As documents suggest, the invention of photography was not the outcome of creativity and efforts of an individual or a group of people, but the result of a need by the people living in a specific geographical territory, sharing the same concerns. In fact, the foundations of photography were laid in the 15th century and during the Renaissance. Man in that era tried to put himself in the place of a god-like observer (to see through an omniscient point of view) meanwhile using mathematical and geometrical rules to achieve the objective look. The quests culminated in the dark room (camera obscura) as a response to that demand, leading to fundamental changes in western visual culture. With the photographic image being formed in the dark room, the idea of camera did not seem too far; just one more step needed to be taken for the birth of photography. Painting and drawing- in absence of photography- took the opportunity to secure their place as forms of representation, leading to a competition in early years after the invention of photography. Photography, an amalgam of artistic and scientific expressions, was rooted in the visual tradition of the dark room. Photography became a means of documentation to diverse scientific and research intentions, and challenged painting as a new form of art. A demand by the new-born and developing middle-class for identification and capturing its own image on one hand, and the commercialization of photography in the age of industrial revolution and capitalist economy on the other hand, contributed to the growth and expansion of photography. In fact, a period between 15th to 20th centuries, named modernity, was an era in which fundamental changes in human intellectual basis took place, leading to deep evolutions in social structures. Photography was seeded during this era with increasing numbers of people demanding and yearning for such a medium. Mankind sought to mechanize the image formation and photography as mechanical process of image formation was the proper answer. Photography was born and flourished quickly in a society that longed for it. Photography was everywhere and was received warmly wherever it reached. The 19th-century man thought of photography as a way of conquering the world. Photography was invented to democratize and publicize the image; photography was meant to make the nature reproduce itself and thus fulfill the scientific ideal of positivism; photography aimed to challenge all forms of art. Being everywhere, photography turned to be one of the most profitable businesses of the century. In fact, photography blossomed in the ground of modernism and fruited in a century that brought fundamental changes to social, economic and cultural structures of western societies. Tracing these changes and evolutions and their causes help us in investigating the context in which photography began to develop and flourish. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Photography, Modernity, Perspective, Camera Obscura | ||
مراجع | ||
ادواردز، استیو (1390)، عکاسی، ترجمه مهران مهاجر، چاپ اول، نشر ماهی، تهران. برجر، جان (1388)، شیوههای نگریستن، ترجمه غلامحسین فتحالهنوری، چاپ اول، انتشارات ویژه نگار، تهران. بودلر، شارل (1386)، مقالات شارل بودلر، ترجمه روبرت صافاریان، چاپ اول، نشر حرفه نویسنده، تهران. سکولا، آلن (1388)، بایگانی و تن، دو جستار در جامعهشناسی تاریخی عکاسی، ترجمه مهران مهاجر، چاپ اول، نشر آگه، تهران. شارف، آرون (1371)، هنر و عکاسی، ترجمه حسن زاهدی، چاپ اول، انتشارات سینمای جوانان ایران، تهران. Batchen, Geoffrey (1999), Burning With Desire: The Conception of Photography, MIT Press, Massachusetts.
Bergin, Victor (1982), Thinking photography, Macmillan, London.
Galassi, Peter (1981), Before photography: painting and the invention of photography, Museum of Modern Art, New York.
Freund, Gisele (1982), Photography & Society, David R. Godine, Boston.
Szarkowski, John (1989), Photography until Now, Museum of Modern Art, New York.
Tagg, John (1988), The Burden of Repesantation: Eassays on Photographies and Histories, Macmillan, London.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,143 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,073 |