تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,036 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,504,312 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,768,443 |
ارزش شناختی در عکاسی | ||
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای تجسمی | ||
مقاله 5، دوره 21، شماره 2، آذر 1395، صفحه 47-54 اصل مقاله (825.43 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfava.2016.59644 | ||
نویسندگان | ||
هادی آذری ازغندی* 1؛ حسنعلی پورمند2 | ||
1دانشجوی دکترای پژوهش هنر، دانشکدهی هنر و معماری،دانشگاه تربیت مدرس | ||
2استادیار دانشکدهی هنر و معماری، دانشگاه تربیت مدرس، تهران | ||
چکیده | ||
آنچه مقالهی حاضر میکوشد بدان پاسخ دهد، این پرسش است که آیا عکاسی میتواند بهعنوان منبعی برای شناخت محسوب گردد یا خیر؟ اندیشمندان حوزهی عکاسی با استناد بر جنبهی عینی شکلگیری تصویر عکاسی که دیگر اشکال بازنمایی تصویری از آن بیبهرهاند، کوشیدهاند بر رابطهی میان عکاسی، دانش و شناخت صحه بگذارند. در مقابل، عدهای عکاسی را نیز بهمانند دیگر اشکال تصویرسازی، چندان هم فرایندی عینی ندانسته و بر این باورند که ذهنیت عکاس به شیوهها و طرق مختلف (انتخاب نوع لنز، زاویه دید و…) بر روند شکلگیری تصویر عکاسی تاثیر گذارده و در آن دخیل است. علاوه بر این، رواج تصویرهای دستکاریشده در نتیجهی پیشرفت چشمگیر فناوری دیجیتال و تکنیکهای ویرایش عکس، تا حدودی جنبهی واقعگرایانه و اسنادی عکاسی را زیر سوال برده است. با این حال عکسها همچنان از قدرتی مجابکننده برخوردار بوده و با دیدن آنها میتوان باورهایی را در خصوص جهان پیرامون شکل داد، هرچند این باورها برای بدلشدن به شناخت، نیازمند آن هستند که توسط منطق و دیگر باورهای پیشینی ما تائید شوند. علاوه بر این، این مقاله میکوشد تا تمایز میان عکاسی و دیگر اشکال بازنمایی تصویری از جمله واقعگراترین تصویرهای نقاشی (نقاشیهای هایپررئالیستی) که در ثبت جزئیات صحنه شانهبهشانه عکاسی میزنند را نیز توضیح دهد. | ||
کلیدواژهها | ||
عکاسی و شناخت؛ عینیت در عکاسی؛ بازنمایی تصویری؛ ارزش اسنادی عکس | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Photography and Epistemicvalue | ||
نویسندگان [English] | ||
Hadi Azari Azqandi1؛ Hasan Ali Pourmand2 | ||
1Ph.D. Student of Art Studies, Faculty of Arts and Architecture, Tarbait Modares University, Tehran | ||
2Assistant Professor, Faculty of Arts and Architecture, Tarbiat Modares University, Tehran | ||
چکیده [English] | ||
The paper tries to investigate the question whether photography could be considered as a source of knowledge since the medium has expanded our knowledge about the world, enriching our visual unconscious as Benjamin puts it. Highlighting the objective, mechanical formation of photographic image -not being shared by other forms of visual representation including painting and drawing-anumber of photography thinkers and theorists have acknowledged the relation between photography and knowledge. This mechanical process of image-formation in photography is what makes it different form other techniques of producing pictures. Stressing the idea of transparency, for example Walton argues that photographs like mirrors and telescopes expands our vision. Photographs enable us to see the world through them with seeing regarded as a way of finding out about the world we live in. Photographs not only let us see very tiny or distant things but alsoempower us to seethrough history. Being regarded as document, photography could be regarded as source of knowledge since a photograph could not exist without a referent in the real world. However, photography is not regarded such an objective process by a number of theoristssuch as Sontag and Sekulasince photographer’s mentation effects the formation procedure of thephotographic image through different ways (including point of view, framing, choosing lens…). Moreover, the outbreak of manipulated images and staged photographs due to the advent of digital technology has relatively questioned the realistic, documentary as well as the objective aspect of photography since the digital photography –to some extent- has undermined the objective, mechanical process of the way photographs are formed. However, photographs still prove to be convincingwhile it’s being seen as information carriers by scholars such as Cohen and Meskin. According to Meskin and Cohen, what makes photographs so distinct in regard to epistemic value, is their ability to provide visual information without offering spatial information.Looking at photographs -even digitally produced one-one should note that we still form beliefs about the world we live in, albeit these beliefs need to be confirmed by our common sense,logic and prior beliefs so that they could be turned into knowledge. Additionally,the survey tries to investigate the difference between photography and other forms of visual representationand image-formation such as painting and drawing especially the most realistic ones known as hyper realistic paintings, keeping pace with photography concerning the ability to capture the finest details.Although the most realistic image-formation techniques such as hyper realistic paintings might represent something in the realworld, they are directly affected by the painter’s mentation and subjectivity.On contrary, photographic images are made in a more objective way with the photographer’s mentation affecting the image indirectly. In addition, hyper realistic images are normally categorized as paintings, not being considered an objective process of image formation by the public audience.Finally, the paper concludes that photography owes its epistemic value to its objective, mechanical process of image formation rather that to its intrinsic realism, though it has always been called a supremely realistic medium. The paper uses analytical-descriptive method with the information gathered using library sources. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Epistemic Value of Photography, Photography and Objectivity, Realism, Visual Representation, Photography as Document | ||
مراجع | ||
بارت، رولن (1389)، پیام عکس، راز گلستانیفرد، چاپ اول، نشر مرکز، تهران. بازن، آندره (1382)، سینما چیست؟، محمد شهبا، چاپ دوم، انتشارات هرمس، تهران. بنیامین، والتر (1383)، اثر هنری در عصر تکثیر مکانیکی، در پیام یزدانجو، اکران اندیشه: فصلهایی در فلسفهی سینما، صص 35-85، چاپ اول، نشر مرکز، تهران. پاکباز، روئین (1386)، دایرهالمعارف هنر، چاپ ششم، فرهنگ معاصر، تهران. پرایس، دریک و ولز، لیز (1390)، اندیشیدن در باب عکاسی در عکاسی: درآمدی انتقادی، گروه مترجمان، چاپ اول، انتشارات مینوی خرد، تهران. سونتاگ، سوزان (1390)، دربارهی عکاسی، نگین شیدوَش، چاپ اول، انتشارات حرفه:نویسنده، تهران. کردستانی، فائقه (1389)، بررسی آراء و نظریات منتقدین و متفکرین برجسته (قرن بیستم) در باب نظریهی انتقادی عکاسی، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه هنر. وابرتون، نایجل (1385)، عکاسی خبری اخلاقی در عصر تاریکخانههای الکترونیک، رسانه، شماره 66 ، صص 223-248.
هرست هاوس، رزالین (1388)، مجموعه مقالات زیباییشناسی و فلسفه هنر: بازنمایی و صدق، امیر نصیری، چاپ دوم، فرهنگستان هنر، تهران. یانگ، جیمز (1388)، هنر و شناخت، هاشم بناپور و دیگران، چاپ اول، فرهنگستان هنر، تهران.
Cohen, Jonathan and Meskin, Aaron (2004), On the Epistemic Value of Photography, the Journal of Aesthetics and Art Criticism, Vol.62, No.2, pp.197–210.
Cohen, Jonathan and Meskin, Aaron (2008), Photographs as Evidence in Walden, Scott, Photography and Philosophy: Essays on Pencil of Nature, pp.70-91, Blackwell Publishing, MA.
Eisner, Elliot (2008), Art and Knowledge in Knowles, J. Gary, Cole, Ardra L., Handbook of the Arts in Qualitative Research, pp.3-12, SAGE Publications, London.
Mouriki-Zervou, Alexadra (2011), the Cognitive Dimension of Art: Aesthetics and Educational Value, The International Journal of Learning, Vol.18, No.1, pp. 1-12.
Pettersson, Mikel (2011), Seeing What Is Not There: Pictorial Experience, Imagination and Non-localization, British Journal of Aesthetics, Vol.51, No.3, pp.279-294.Walden, Scott (2008), Truth in Photography in Walden, Scott, Photography and Philosophy: Essays on Pencil of Nature, pp.91-111, Blackwell Publishing, MA.
Walden, Scott (2012), Photography and Knowledge, The Journal of Aesthetics and Art Criticism, Vol. 70, No.1, pp.139-149.
Walton, Kendall L (2008), Transparent Pictures: On the Nature of Photographic Realism in Walden, Scott, Photography and Philosophy: Essays on Pencil of Nature, pp.14-50,Blackwell Publishing, MA.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,319 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,459 |