تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,037 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,519,905 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,779,191 |
آموزش کلگرا رویکردی نوین، همسو با برخی مولفههای آموزش سنتی هنر ایرانی اسلامی | ||
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای تجسمی | ||
مقاله 2، دوره 21، شماره 3، آذر 1395، صفحه 11-20 اصل مقاله (482.95 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfava.2016.59651 | ||
نویسندگان | ||
ندا سیفی* 1؛ حسن بلخاری قهی2؛ مهدی محمدزاده3 | ||
1دانشجوی دکتری هنر اسلامی، دانشگاه هنر اسلامی تبریز | ||
2دانشیار دانشکده هنرهای تجسمی، پردیس هنرهاى زیبا، دانشگاه تهران | ||
3استادیار دانشکده هنرهای اسلامی، دانشگاه هنر اسلامی تبریز | ||
چکیده | ||
آموزش کلگرا جریانی بود که در بحث آموزش از اواسط دهه 1980 در آمریکای شمالی ظهور کرد. این جنبش، عکسالعملی در برابر جریان اصلی آموزش در دنیا بود. کلگرایی در اصل یک پارادایم آموزشی است که تلاش دارد نظریات آموزشی را با فلسفه و معنویات پیوند بزند. آموزههای این جریان درصدد است در مقابل پیشرفتهای ناشی از مدرنیسم و بحرانهای پس از آن از جمله از بین رفتن جوامع سنتی و بیتوجهی به ارزشهای سنتی و معنوی، برخیزد. به مدد این رویکرد، به تدریج، همه دریافتند که مفهوم و جایگاه "کل" در کشاکش مفاهیم متناقض، دارای اهمیت است. با مطالعه عمیقتر این رویکرد و اصول آن، مشخص میشود که مولفهها و شاخصههای این رویکرد آموزشی، سنخیت قابلتوجهی با برخی ویژگیهای آموزش سنتی هنرها در ایران دارند. در این گفتار، پس از معرفی و تحلیل رویکرد کلگرا و مولفههای آن، با نگاهی نو به آموزش سنتی هنر در ایران نظری افکنده شده و قرابت نظریات رویکرد آموزشی کلگرا با روند آموزش هنر سنتی ایرانی مورد سنجش قرار میگیرد که نهایتاً میتواند نشانگر همسویی برخی اصول این دو حوزه باشد. این تحقیق از نوع کیفی و شامل جمعآوری اطلاعات از طریق مطالعه کتب، اسناد و مقالات است. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش هنر؛ رویکرد آموزشی کلگرا؛ نظام سنتی آموزش هنر؛ مولفهها | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Holistic Education, a New Approach in Accordance with some Elements of Iranian Islamic Art Traditional Education | ||
نویسندگان [English] | ||
Neda Seifi1؛ Hasan Bolkhari Ghehi2؛ Mehdi Mohammadzadeh3 | ||
1PhD Student in Islamic Arts, Tabriz Islamic Art University, Tabriz | ||
2Associate Professor, College of Fine Arts, University of Tehran, Tehran | ||
3Assistant Professor, Islamic Arts Faculty, Tabriz Islamic Art University, Tabriz | ||
چکیده [English] | ||
Holistic Educational Approach was an educational movement which appeared in the domain of education in the mid- 1980s in North America. In fact it was a result of mental and cultural anxiety during the 60th and 70th centuries and was a reaction to the educational mainstream of the world. Holistic Educational Approach is essentially an educational paradigm that tries to join educational theories with philosophy and spirituality and its instructions aim to oppose against modern improvements and the subsequent crisis such as losing traditional societies and ignoring traditional and spiritual values. Gradually, this led to a situation in which people realized that they had to look at the “wholes” to see the details, and found out that within a paradoxical context, “wholes” were of a great importance. Holistic Educational Approach holds a holistic viewpoint and also a spiritual tendency. In the modern society the ways of learning things get more detailed day by day. Meanwhile education is trapped in some competitive and unbalanced approaches and methods and reductionism has ignored the multi-dimensional aspects of life. The main purpose of Holistic education is to feed the innate abilities of people. So, Holistic Educational Approach succeeded in attracting the teachers and parents who used to criticize imposed and limited educational techniques. The main purpose of Holistic education is to feed the innate abilities of people. In this context, everyone is a capable and unique person who is creative by nature. His skills and needs including physical, mental and spiritual ones are distinctive. Education should try to highlight the individual’s inner self and world. It trains the entire body of an individual with his diverse aspects. Having flexible and holistic points of view, this educational approach is able to deal with different domains. Iranian Islamic art principles also include many detailed points which need close attention. It has always had its special and unique ways of educational ways and manners. A deep study of this approach and its basis shows that the elements and features of this educational approach are very similar to some features and even basis of Iranian traditional art education. Focusing on the main factors of these two domains shows that there are many common factors between these two domains. Such factors are self-transformation, ultimacy, spirituality, experiential learning, uniqueness, love, reverence for life, apprenticeship, interdisciplinary points of view, reasoning, mutual trust, etc. Here in this article, Holistic educational approach is thoroughly introduced and analyzed; its most important elements are explained and then, Iranian traditional art education is studied through a new viewpoint. It seems that Holistic Educational Approach can be considered as a spiritual yet modern approach which may accord with the principles of traditional art education in Iran. Finally, finding harmony and agreements of opinions in Holistic Education Approach and Iranian Islamic art education might prove that Holistic educational approach is somehow in accordance with some of the Iranian Islamic art education principles. This is a qualitative study and the data is collected through books, documents and articles. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Art Education, Holistic Education Approach, Traditional Art Education System, Components | ||
مراجع | ||
قرآن کریم (1378)، ترجمه مهدی الهی قمشهای، انتشارات سنایی، تهران. آیتی، عبدالمحمد (1382)، دادخواهی حیوانات نزد پادشاه پریان از ستم آدمیان، از رسائل اخوانالصفا، نشر نی، تهران. ابنسینا، ابوعلی حسین بن عبدالله (1363)، قانون، ترجمه عبدالرحمن شرفکندی، کتاب اول، انتشارت سروش، تهران. اصفهانی، باباشاه (1372)، رساله آداب المشق در کتاب آرایی در تمدن اسلامی، انتشارات مرکز پژوهشهای آستان قدس رضوی، مشهد. امید، مسعود (1391)، نگاهی به تاریخ فلسفه بر اساس دو جریان کلیگرایی و کلگرایی، معرفت فلسفی، سال دهم، شماره 1، صص 136-113. اوحدی مراغهای، شیخ اوحدالدین (1307)، جام جم، فردوسی، تهران. بلخاری، حسن (1388)، هندسه خیال و زیبایی، فرهنگستان هنر، تهران. بورکهارت، تیتوس (1370)، جاودانگی و هنر، ترجمه سید محمد آوینی، انتشارات برگ، تهران. بورکهارت، تیتوس (1372)، مبانی هنر معنوی، ترجمه جلال ستاری، دفتر مطالعات دینی هنر، تهران. بورکهارت، تیتوس (1369)، هنر مقدس، ترجمه جلال ستاری، انتشارات سروش، تهران. تجویدی، اکبر (1341)، هنر و زندگی، مجله هنر و مردم، دوره 1، شماره 4، بهمن ماه، صص 9-6. جکسون، مایکل سی (1391)، تفکر سیستمی: کلگرایی خلاق برای مدیران، ترجمه علیمحمد احمدوند و غلام جاپلقیان، موسسه آموزش عالی ایوانکی، ایوانکی. حلبی، علی اصغر (1358)، برگزیده رسائل اخوانالصفا، انتشارات زوار، تهران. حلبی، علی اصغر (1360)، گزیده متن اخوانالصفا و خلانالوفا، نقش جهان، تهران. خانمحمدی، علی اکبر (1371)،فتوتنامه بنایان، نشریه صفه، سال دوم، شماره 5 بهار، صص15-10. شوان، فریتهوف (1383)، مجموعه مقالات هنر و معنویت، ترجمه انشاالله رحمتی، فرهنگستان هنر، تهران. صدرالدین شیرازی، محمدبنابراهیم (ملاصدرا) (1410)، اسفار، ج 158، دارالاحیاء التراث العربی، بیروت. صدرالدین شیرازی، محمدبنابراهیم (ملاصدرا) (1358)، الوارداتالقلبیه فی معرفهالربوبیه، ترجمه احمد شفیعیها، انجمن فلسفه ایران، تهران. طوسی، خواجه نصیرالدین (1388)، آدابالمتعلمین، عبدالرسول چمنخواه، اسماعیل ارسن، نشر روزبهان، تهران. غررالحکم (1337)،گردآوری از عبدالواحد بن محمد آمدی، ترجمه محمدعلی انصاری، نشر محمدعلی انصاری قمی، تهران. فریدونی، علی (1380)، اندیشه سیاسی اخوانالصفا، دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه، قم. قمیر، یوحنا (1363)، اخوانالصفا یا روشنفکران شیعه مذهب، ترجمه و توضیح از محمد صادق سجادی، نشر فلسفه، تهران. گودرزی، مرتضی (1386)، ارتباط معنوی و تنزه مادی، مجله سوره اندیشه، شماره 32، صص36-35. نصر، سید حسین (1392)، انسان سنتی و مدرن، ترجمه مهدی نجفی افرا، نشر جامی، تهران. نصر، سید حسین (1359) ، علم و تمدن در اسلام، ترجمه احمد آرام، خوارزمی، تهران. نقیزاده، محمد (1385)، جایگاه فرهنگ اسلامی در آموزش، انتشارات سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور، تهران. نقیزاده، محمد (1384)، مبانی هنر دینی و فرهنگ اسلامی، انتشارات راهیان، تهران. Clark, E (1997), Designing & Implementing an Integrate Curriculum, A Student-centered Approach, Holistic Education Press, Brandon.
Delacruz, Elizabeth Manley, Dunn, C. Philip (1996), The Evolution of Disciplined Art Education, Journal of Aesthetic Education, Vol.30, No.3, pp ?????.
Dewey, John (1963), Experience & Education, Simon & Schuster, New York.
Forbes, H. Scott (1996), Values in Holistic Education, 3rd Annual Conference on ‘Education, Spirituality and the Whole Child’, Roehampton Institute, London.
Gandi, Mahatma (1980), All Men Are Brothers, Krishna Kripalani, New York.
Hammond, Linda-Darling, Austin, Kim, Orchut, Suzanne, Rosso, Jim (2001), How People Learn: Introduction to Learning Theories, Stanford University, ?????.
Hill, Lilian H. (1998), Changes of the Human Mind, Adult Education Quarterly, Vol. 49, No. 1, pp 56-64.
Johnson, Andrew P. (2005), I Am a Holistic Educator, Not a Dancing Monkey, Encounter: Education for Meaning and Social Justice, vol. 18, No. ???, pp ?????.
London, Peter (2004), Holistic Paradigm in art Education, Center for Art Education, Maryland Institute College of Art.
Mahmoudi, Sirous, Jafari, Ebrahim, Nasrabadi, Hasanali, Liaghatdar, Mohammad Javad (2012),Holistic Education: An Approach for 21 Century, International Education Studies, vol. 5, No. ????, pp ?????.
Miller, John P. (1992), Defining a Common Vision: The Holistic Education Movement in the U.S., Orbit, Special Issue: Holistic Education in Practice, Vol. 23, No. 2, OISE Press Toronto.
Miller, Ron (1988/2003), The Holistic Curriculum, OISE Press, Toronto.
Miller, Ron (2006),Reflecting on Spirituality in education, Encounter: Education for Meaning and Social Justice, vol.19, No. ????, pp?????.
Miller, Ron (1990), What Are Schools For?, Holistic Education in American Culture, Holistic Education Press, Vermont.
Nakagawa, Yoshiharu (2000), Education for Awakening: An Eastern Approach to Holistic Education, VT: Foundation for Educational Renewal, Brandon.
Nava, R. (2001), Holistic Education Pedagogy of Universal Love, vol. 6, translated from Spanish, ?????.
Palmer, P (1998), The Courage to Teach, Exploring the Inner Landscape of a Teacher’s Life, Jossey-Bass Inc., San Francisco.
Patel, Nandish V (2003), a Holistic Approach to Learning and Teaching Interaction, The International Journal of Educational Management, Vol. ????, No. ?????, pp ?????????.
Schrenier, P; Banev, S & Oxly, S (2005), Holistic Education, Resource book, Verlage, Waxmann.
Schrenier, Peter (2010), The Spiritual Dimension in Holistic Education, Conference in Estonia, September.
Telles Rudge, Lucila (2008), Holistic Education: An Analysis of Its Pedagogical Application, Dissertation, The Ohio State University.
Watson, J (2006), Every Child Matters & Children’s Spiritual Rights: Does the new holistic approach to children’s care address children’s spiritual well being?, International Journal of Children’s Spirituality, Vol. 11, No. 2, pp????.
Watson, J (2015), Holistic Education, Retrieved February 15, 2015 from http://www.hent.org | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,327 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,212 |