تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,470 |
تعداد مقالات | 69,918 |
تعداد مشاهده مقاله | 122,524,615 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 95,735,639 |
عوامل سوق دهنده و بازدارنده راه اندازی شرکتهای مستقر در مرکز رشد علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد | ||
فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی | ||
مقاله 5، دوره 9، شماره 1 - شماره پیاپی 31، خرداد 1395، صفحه 79-97 اصل مقاله (667.47 K) | ||
نوع مقاله: مقالات پژوهشی- کیفی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jed.2016.59864 | ||
نویسندگان | ||
رضوان حسین قلی زاده* 1؛ محبوبه سلیمانی2؛ علیرضا خوراکیان3 | ||
1دانشگاه فردوسی مشهد- دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی | ||
2دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی دانشگاه فردوسی مشهد | ||
3عضو هیئت علمی گروه مدیریت دانشگاه فردوسی مشهد | ||
چکیده | ||
هدف اصلی این پژوهش، شناسایی عوامل سوق دهنده و بازدارنده شرکتهای مستقر در مرکز رشد علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد میباشد. پژوهش از حیث هدف، کاربردی است. رویکرد پژوهش کیفی و روش پژوهش، مطالعه موردی میباشد. جامعه آماریکلیه شرکتهای علوم انسانی مستقر در مرکز رشد دانشگاه فردوسی مشهد گروه مورد مطالعه را تشکیل دادند. به منظور گردآوری دادههای موردنیاز از مصاحبه نیمهساخت یافته و تحلیل اسناد استفاده شد. بنابر نتایج به دست آمده، ویژگیهای فردی کارآفرینان، ظرفیتهای علوم انسانی، حمایت سازمانی دانشگاه، تناسب رشته تحصیلی، ایده نوآورانه، قابلیتهای مرکز رشد، پویایی درونی، هدفمند بودن تیم کاری، تجربه کارگروهی و حمایت قانونی به عنوان مهمترین عوامل سوقدهنده و همچنین، ماهیت ناشناخته رشتههای علوم انسانی، ضعف حمایت دانشگاه، عدم درک صحیح از فناوریهای علوم انسانی، عدم خودباوری دانشجویان، ضعف مشارکت گروهی، نبود منابع مالی کافی، نبود نگاه میان رشتهای به علوم انسانی، حضور ناموفق در بازار، ضعف حمایتهای قانونی به عنوان مهمترین عوامل بازدارنده راهاندازی شرکتهای مرکز رشد علوم انسانی دانشگاه فردوسی معرفی شدند. | ||
کلیدواژهها | ||
راه اندازی شرکت؛ عوامل سوق دهنده و بازدارنده؛ مرکز رشد علوم انسانی؛ دانشگاه فردوسی مشهد | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Driving and Restraining Forces Affecting New Venture Creation in Humanities Incubator Center of Ferdowsi University of Mashhad | ||
نویسندگان [English] | ||
rezvan Hosseingholizadeh1؛ | ||
چکیده [English] | ||
The main aim of this study is to explore the driving and restraining forces which affect the new venture creation in the Humanities Business Incubator Center in Ferdowsi University of Mashhad. Based on a case study method with a qualitative approach, 16 semi-structured interviews were conducted. The results revealed that individual characteristics of entrepreneurs , humanities capacities, university’s organizational support, congruence of the university major with entrepreneur’s character, internal dynamism, purposefulness of the work team, group working experience and legal support were introduced as driving factors. The unknown nature of humanities field, university’s weak support, lack of correct understanding of the humanitie’s technologies, student’s lack of self-confidence, weakness in team working, lack of sufficient financial resources, lack of a multidisciplinary approach to humanities, unsuccessful presence in the market and weak legal supports are the important restraining factors which are barriers in the way of the Humanities Business Incubator Center of Ferdowsi University of Mashhad | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Business Creation, Driving and Restraining Forces, Ferdowsi University of Mashhas, Humanities Business Incubator Center | ||
مراجع | ||
آراسته، حمیدرضا و حسینعلی جاهد (1389)، «نقش پارکها و مراکز رشد علم و فناوری در تجاریسازی یافتههای پژوهشی»، نشریة صنعت و دانشگاه، سال دوم، شمارة 9-10: 35- 43. آییننامه تأسیس و اساسنامه مراکز رشد واحدهای فناوری، معاونت ادارة کل پارکها و مراکز رشد علم و فناوری، مصوب شورای گسترش آموزش عالی (1381). پورعزت، علیاصغر و الهام حیدری (1390)، «شناسایی و دستهبندی چالشهای و موانع تجاریسازی دانش با استفاده روش کیو»، فصلنامة علمی– پژوهشی سیاست علم و فناوری، سال چهارم، شمارة 1: 49- 62. پورعزت، علیاصغر، قلیپور، آرین و سمیرا ندیر خانلو (1389)، «تبیین موانع کارآفرینی دانشگاهی و تجاریسازی دانش در دانشگاه تهران، فصلنامة علمی– پژوهشی سیاست علم و فناوری، سال دوم، شمارة 4: 65- 75. جاهد، حسینعلی، آراسته، حمیدرضا و پریوش جعفری (1390)، «تعیین و تبیین عوامل فردی مؤثر در تجاریسازی نتایج پژوهشی؛ مطالعة موردی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات»، فصلنامة سیاست علم و فناوری، دورة چهارم، شمارة 1: 1- 16. حافظیان، مریم، صالحی، محمد و ترانه عنایتی (1394)، «عوامل تأثیرگذار بر زیرساخت انکوباتورهای دانشگاهی و نقش آن در تأسیس شرکتهای زایشی دانشگاه»، توسعة کارآفرینی، دورة هفتم، شمارة 4: 715- 732. حسینقلیپور، حکیمه، قلیپور، آرین، محمدی قاضی محله، مهدی و طاهر روشندل اربطانی (1389)، «الزامات، ضرورتها و مکانیزمهای تجاریسازی دانش در دانشکدههای مدیریت»، فصلنامة مدیریت بازرگانی، دورة دوم، شمارة 6: 41- 60. داناییفرد، حسن و زینب مظفری (1387)، «ارتقاء روایی و پایایی در پژوهشهای کیفی مدیریتی: تأملی بر استراتژیهای ممیزی پژوهشی»، پژوهشهای مدیریت، سال اول، شمارة 1: 131- 162. سلطانپناه، هیرش و رؤیا خاکسار (1387)، «بررسی اثرات ایجاد و گسترش مراکز رشد و پارکهای علمی و فناوری بر موفقیت واحدهای صنعتی»، مدیریت صنعتی دانشکدة علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج، سال سوم، شمارة 4: 25- 36. سهرابی، ابوالفضل، بردبار، حامد و حسن نوری (1391)، «بررسی وضعیت همگامی دانشگاههای دولتی ایران با توسعه پایدار براساس الگوی ELA»، مدیریت در دانشگاه اسلامی، سال اول، شمارة 1: صص ۱۷۱-۱۹۵. شاهوردیانی، شادی (1389)، «بررسی تأثیر عوامل محیطی بر ایجاد و توسعة مراکز رشد دانشگاهها. رهیافتی نو بر دانشگاه کارآفرین و ارتباط بین صنعت و دانشگاه»، نشریة صنعت و دانشگاه، سال سوم، شمارة 7- 8: 45- 56. شهنازی، روحاله، مؤذن جمشیدی، هما و نعمتاله اکبری (1392)، «نقش و جایگاه اقتصاد دانشمحور بر شکلگیری مناطق ویژه علم و فناوری: مطالعة موردی اقتصاد ایران»، رشد فناوری، فصلنامة تخصصی پارکها و مراکز رشد، سال نهم، شمارة 36: 2- 10. عزیزی، نعمتاله (1387)، «نقش علوم انسانی در توسعه سرمایه اجتماعی»، فصلنامة علمی- پژوهشی فرایند مدیریت و توسعه، دورة بیستویکم، شمارة 2: 57- 78. غلامی، حسامالدین، علمبیگی، امیر، صفا، لیلا و روحالله درینی (1394)، «تأثیر شایستگیهای کارآفرینانه در شکلگیری هوشیاری کارآفرینانه (مورد مطالعه: شرکتهای خدمات مشاوره کشاورزی استان کرمان)»، توسعه کارآفرینی، دورة هشتم، شمارة 3: 551- 570. فکور، بهمن و حجتاله حاجی حسینی (1387)، «کارآفرینی دانشگاهی و تجاریسازی نتایج تحقیقات در دانشگاههای ایران (مطالعة موردی هفت دانشگاه مهم کشور)»، فصلنامة سیاست علم و فناوری، سال اول، شمارة 2: 59- 70. کاظمی، علی، صفری، علی و سهیلا اعرابی (1394)، «بررسی عوامل مؤثر بر موفقیت شرکتهای زایشی دانشگاهی (مطالعة موردی: شرکتهای مستقر در شهرک علمی تحقیقاتی- استان اصفهان)»، توسعة کارآفرینی، دورة هشتم، شمارة 1: 119- 137. کردنائیج، اسدالله، شاهطهماسبی، اسماعیل و محمد کریمی (1394)، «بررسی تأثیر مؤلفههای زمینهای بر قصد کارآفرینانه در دانشجویان کشور، با تأکید بر قومیت دانشجویان»، توسعة کارآفرینی، دورة هفتم، شمارة 3: 509- 528. کریمی، سعید (1394)، «بررسی آثار مستقیم، غیرمستقیم و تعدیلی محیط نهادی بر قصد کارآفرینانه دانشجویان کشاورزی»، توسعه کارآفرینی، دورة هشتم، شمارة 2: 371- 390. محمودپور، بختیار، رحیمیان، حمید، عباسپور، عباس و علی دلاور (1391)، «واکاوی چالشهای فراروی تجاریسازی تحقیقات علوم انسانی و ارائه یک نظریه زمینهای»، ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، دورة دوم، شمارة 2: 19- 49. مقیمی، سیدمحمد، صدیقزاده، اصغر، جعفرزاده کوچکی، احمد و عزت نظری (1389)، تاثیر عوامل محیطی برتجاریسازی ایدهها و نتایج تحقیقات، فصلنامة مطالعات مدیریت راهبردی، سال اول، شمارة دوم: 113- 126. ملکزاده، غلامرضا و مصطفی کاظمی (1389)، عوامل موثر بر عملکرد شرکتهای کوچک در مراحل اولیه رشد (مطالعه موردی شرکتهای مستقر در مراکز رشد پارکهای علم و فناوری کشور) نشریة کاوشهای مدیریت بازرگانی، سال دوم، شمارة 3: 163- 188. نائیجی، محمدجواد و زینب اسفندیاری (1394)، «تأثیر اعتمادبهنفس بیش ازحد و خوشبینی بر تصمیم به شروع فعالیتهای نوآورانه؛ نقش میانجی ادراک از خطر»، توسعه کارآفرینی، دورة هشتم، شمارة 3: 531- 550. Abdul Khalid, F., Gilbert, D. & Huq, A. (2012). “Investigating the underlying components in business incubation process in Malaysian ICT incubators”, Asian Journal of Social Sciences and Humanities, 1(1): 88- 102.
Acrapol, N., Nopasit, CH. & Matteo, M. S. (2011). Enhancing expert contribution in university business incubation: Case study of college of arts, media and technology new product development project: 1- 8. Nimmolrat, A., Chakpitak, N., & Savino, M. M. (2011, September). Enhancing expert contribution in university business incubation: Case study of college of arts, media and technology new product development project. In Software, Knowledge Information, Industrial Management and Applications (SKIMA), 2011 5th International Conference on (pp. 1-8). IEEE.
Bizzotto, C. E. N. (2003). The incubation process. Santa Catarina: infoDev Incubator Support Center (iDISC).
Buys, A. J. & Mbewana, P. N. (2007). “Key success factors for business incubation in South Africa: the Godisa case study”, South African Journal of Science, 103(9- 10): 356- 358.
Decter, M., Bennett, D. & Leseure, M. (2007). “University to business echnology transfer—UK and USA comparisons”, Technovation, 27(3): 145– 155.
O'neal, T. (2005). “Evolving a successful university-based incubator: Lessons learned from the UCF technology incubator”, Engineering Management Journal, 17(3): 11- 25.
Sedlacek, S. (2011). “Universities as facilitators of sustainable regional development: The role of knowledge, leadership and governance”, In ERSA Conference papers Sedlacek, S. (2010). Universities as facilitators of sustainable regional development: The role of knowledge, leadership and governance. MODUL University Vienna. European Regional Science Association.
Somsuk, N. & Laosirihongthong, T. (2014). “A fuzzy AHP to prioritize enabling factors for strategic management of university business incubators: Resource-based view”, Technological Forecasting & Social Change, 85:198– 210.
Stal, E., Andreassi, T. & Fujino, A. (2016). “The role of university incubators in stimulating academic entrepreneurship”, RAI Revista de Administração e Inovação, Stal, E., Andreassi, T., & Fujino, A. (2016). The role of university incubators in stimulating academic entrepreneurship. RAI Revista de Administração e Inovação, 13(2), 89-98.
Tengeh, R. K. & Choto, P. (2015). “The relevance and challenges of business incubators that support survivalist entrepreneurs”, Investment Management and Financial Innovations, 12(2): pp. 150-161.
Voisey, P., Gornall, L., Jones, P. & Thomas, B. (2005). “Developing a model for a “ladder of incubation” linked to higher and further education institutions in Wales”, Industry and Higher Education, 19(6): 445- 456. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,471 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 878 |