تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,037 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,526,360 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,791,326 |
خطمشیگذاری خوب در قوۀ مجریه، مدلسازی نقش ظرفیتهای سازمانی و زمینۀ ملی | ||
مدیریت دولتی | ||
مقاله 1، دوره 8، شماره 2، مرداد 1395، صفحه 233-254 اصل مقاله (375.47 K) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jipa.2016.59878 | ||
نویسندگان | ||
عباس منوریان1؛ داریوش محمدی2؛ اصغر محمدی فاتح* 3 | ||
1استاد گروه مدیریت دولتی، دانشکدۀ مدیریت دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
2مربی گروه مدیریت، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران | ||
3استادیار گروه مدیریت، دانشکدۀ مدیریت دانشگاه امام علی (ع)، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
ظهور مسائل عمومی جدید و پیچیدگی آنها، موجب شده است موضوعی با عنوان خطمشیگذاری خوب در دولت مطرح شود. در این پژوهش با اتکا به تحقیق ترکیبی متوالی اکتشافی، از طریق بررسی امکانسنجی کاربرد خطمشیگذاری خوب در قوۀ مجریه بر اساس مصاحبه با کابینۀ دولت دهم و یازدهم، شرایط تسهیلکنندۀ درونسازمانی قوۀ مجریه و شرایط زمینهای ملی در اجرای خطمشیگذاری خوب، احصا شده است. شرایط درونسازمانی قوۀ مجریه در سه مقولۀ «ظرفیت سازمانی»، «ظرفیت رفتارهای فرانقش» و «ظرفیت مدیریتی» دستهبندی شد. شرایط زمینهای ملی نیز در قالب پنج مقولۀ «شرایط بینالمللی»، «سیاسی»، «فرهنگی»، «اقتصادی» و «فناورانه» شناسایی و نامگذاری شدند. مصاحبهشوندگان معتقدند که شرایط کلان ملی و شرایط خرد وزارتخانههای قوۀ مجریه، میتوانند پیشنگری، بروننگری، شمولیتگرایی، شواهد محوری، توأمانی و نوآوری را وارد فرایند خطمشیگذاری کنند. در بخش کمی تحقیق، مدلهای اندازهگیری و مدل ساختاری ـ مسیری و تأثیر شرایط خرد و کلان بر خطمشیگذاری خوب در نرمافزار AMOS آزموده شد که نشاندهندۀ برازش مدل با دادههای کمی است. | ||
کلیدواژهها | ||
خطمشیگذاری خوب؛ خطمشیگذاری؛ ظرفیت؛ محتوای خطمشی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Good Policy Making in Government, Modeling the Role of Organizational Capacity and National Context | ||
نویسندگان [English] | ||
abas monavarian1؛ dariush mohammadi2؛ asghar mohammadi fateh3 | ||
چکیده [English] | ||
The emergence of new general issues and their complexity, has created new areas of thought called good policymaking. In this study based on a mixed consecutive explorational research, and through the feasibility study of applications of good policy making in the executive branch and by using interviews with the cabinet ministers of 10th and 11th Iranian governments, the facilitating inter-organizational conditions and contextual national conditions in good policymaking were investigated. Inter-organizational conditions of executive branch were classified in three categories of “organizational capacity”, “extra role behaviors capacity” and” managerial capacity”. Also, contextual national conditions identified and named in five categories of “international situation”, “political”, “cultural”, “economic”, and “technological” conditions. The interviewees believed that the macro national conditions and micro conditions of government ministries can bring forecasting, outward looking, inclusiveness, evidence orientation, inseparability and innovation in the policy making process. In the quantitative phase, the structural-path and measurement models of the impact of micro and macro variables on good policy making tested through the software AMOS graph 18, which represents a fitness of model. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Capacity, Good policy making, Policy content, Policy making | ||
مراجع | ||
Abu Elanain, H.M. (2008). An investigation of the relationship of openness to experience and organizational citizenship behavior. JournalofAmericanacademyofbusiness, 13(1), 72-79.
Alavani, S.M. (1995). Decisionandpolicymaking. Tehran: Samt publishing, (inPersian) Amiri, A. & Danaei, H. (2011). Discovering the transferability of national policy making. Journalofstrategicmanagementthought, 5(1), 5-44. (inPersian)
Atkinson, M. M. & Coleman. W. D. (1992). Policy Networks, Policy Communities and the Problems of Governance. Governance, 5(2), 80-154.
Azar, A. (2001). Statistic and its application in mamagement. Tehran: SAMT publication. (inPersian)
Baniasad, R. (2014). PromotingpolicymakingcapacityinIranianparliament:qualitativeresearch. Phd dissertation, Tehran University. (inPersian)
Bienstock, C.C., DeMoranville, C.W. & Smith, R.K. (2003). Organizational citizenship behavior and service quality. JournalofServicesMarketing, 17(5), 357-377.
Brinkerhoff, D.W. & Crosby, B.L. (2002). ManagingPolicyReform:ConceptsandToolsforDecision-MakersinDevelopingCountries. Bloomfield, CT: Kumarian Press.
Creswell, J.W. (2003). ResearchDesign:Qualitative,Quantitative,andMixedMethodsApproaches. Thousand Oaks, CA: Sage.
Danaeefard, H. (2010). ChallengesofpublicadministrationinIran. Tehran: SAMT publishing. (inPersian)
Ebrahimi, S.A. (2014). Evidencebasedpolicymakinginhealthministry.Unpublished PHD dissertation. Tehran: Tarbiat Modares University. (inPersian) Farazmand, A. (2009). Building Administrative Capacity for the Age of Rapid Globalization. A Modest Prescription for the 21st Century,Public.AdministrationReview, 78(4), 496-504.
Geurts, T. (2009). Public Policy Making.The21stCenturyPerspective. Be Informed the Netherlands. Be Informed software vendor company. Available in: www.beinformed.com.
Hallsworth, M. & Rutter, J. (2011).MakingPolicyBetter,ImprovingWhitehall’scorebusiness. Ireland: Institute for government.
Hamilton, N. (2005). APracticalGuidetoPolicyMakinginNorthernIreland. Ireland government: Office of first minister.
Hammond, T. & Knott, J. (1999). Political Institutions, Public Management and Policy Choice. JournalofPublicAdministrationandTheory, 9(1), 33-85.
Johnson, R. B. & Onwuegbuzie, A.J. (2004). Mixed Methods Research: A Research Paradigm Whose Time Has Come. Educational Researcher, 33(7), 14–26.
Lasswell, H. (1971). APreviewofPolicySciences.New York: Elsevier.
Margetts, H. (2009). The Internet and Public Policy. JournalofPolicy&Internet, 1(1), 1-21.
Peters, B. G. (1996). Thepolicycapacityofgovernment. Canadian Centre for Management Development. ISBN O-662-62188-3.
Rahnavard, F. (2013).Policyimplementation. Tehran: IMPS publishing. (inPersian) Schneider, A. & Ingram, H. (1993). Social Constructions of Target Populations: Implications for Politics and Policy. American Political Science, 87(2), 334-347.
World Bank. (2011). What is the Most Important Feature Key Success Factor That will Make a Development Policy Succeed or Fail? Interviews of some countries policy makers. World Bank website.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,780 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,586 |