تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,579 |
تعداد مقالات | 71,072 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,681,240 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,911,522 |
تمایزهای کیفی و کمی در سیر تحول ارسیهای قاجاری تبریز | ||
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای تجسمی | ||
مقاله 8، دوره 21، شماره 4، دی 1395، صفحه 77-84 اصل مقاله (1.47 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfava.2016.59956 | ||
نویسندگان | ||
محمد مدهوشیان نژاد مدهوشیان نژاد* ؛ حجت اله عسکری الموتی | ||
مربی، عضو هیئتعلمی دانشکده هنرهای اسلامی، دانشگاه هنر اسلامی تبریز | ||
چکیده | ||
ارسیها به عنوان یکی از مهمترین نورگیرها در معماری سنتی ایران بهشمار میرود. شاید بتوان دوران قاجار را به عنوان عصر طلایی و یا نقطهی اوجی در ساخت و بهکارگیری ارسیها محسوب نمود. تبریز به عنوان یکی از مهمترین شهرهای دوران قاجار در بردارنده ارسیهای فراوانی است. طیف وسیع ارسیهای قاجاری تبریز از جنبههای متفاوتی قابل تفکیک هستند. سوال اصلی این است که علاوه بر دستهبندی تاریخی، چه مولفههایی در ارسیهای قاجاری تبریز برای طبقهبندی آنها وجود دارد. با هدف رسیدن به پاسخ این سوال، در سه بازهی زمانی پیشنهادی در دوران قاجار، وجوه تمایز و مشابهت ارسیها در فراوانی، طرح و نقش، شکل کلی، رنگ شیشهها و تکنیکهای ساخت، مورد مطالعه قرار میگیرد. اینکه ارسیها متاثر از عوامل مختلف، دارای سیر تحول در این دوران سه گانه هستند، از فرضیات این مقاله بهشمار میرود. شیوهی تحقیق، توصیفی تحلیلی و روش جمعآوری اطلاعات کتابخانهای میدانی است. بررسیهای انجام گرفته نشان میدهد، ارسیهای دوران اول، دوم و سوم با وجود مشابهتهایی در بخش تکنیک ساخت، تمایزات چشمگیری در فراوانی، طرح و نقش و شکل کلی دارند. اگر این تمایزات ارزشگذاری کیفی و کمی شوند، سیر نزولی در تحول ارسیهای قاجاری تبریز از دوران اول تا دوران سوم قابل مشاهده است. | ||
کلیدواژهها | ||
ارسیهای قاجاری تبریز؛ تمایزهای کیفی و کمی؛ طرح و نقش؛ تکنیکهای ساخت ارسی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
ارسیهای قاجاری تبریز، تمایزهای کیفی و کمی، طرح و نقش، تکنیکهای ساخت ارسی. | ||
نویسندگان [English] | ||
Mohammad Madhoushian nejad؛ Hojjatollah Askari Alamooti | ||
M.Sc. in Islamic Arts, Faculty of Islamic Arts, Tabriz Islamic Art University, Tabriz, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Typically always financial problems and economic conditions are the impact of many of the decorations of the building and had even built. But it's clear that perhaps we could mention the Qajar era as the golden period or Renaissance of making and using this Orsies. As customized in architecture studies, Orsies are one of the most important light-guards in the Iranian traditional architecture. Until the arrival of the railway in the Persian architecture, Ories were used in many buildings and with various forms. On the other hand, Tabriz as a one of the significant cities of Qajar involves many color full Orsies. The great varieties of Qajar Orsies in Tabriz are distinguishable from the different directions. The main question in this research could be in addition to the historical classifying, what are other items for classifying these Orsies. Note that this part of the research vague answers is whether the classification triple Orsies named first, second and third Qajar Simply are distinct in terms of transposition time? Or Allowing a visual component analysis and Physical features and Orsies are generally separated them in three classes. To answer this question it is necessary to show main features of Orsies in each of the courses to be assessed. Therefor in order to get the answers of this question, for three periods of Qajar era, it will be studied the followings: The differences and similarities of Orsies in frequency, design, total forms, the color of windows and the methods approach to building them. The fact that these Orsies are affected by different factors, they have the traditional periods in these triple-periods, are the assumption of this article. Can say, although according to historical Qajarian Orsies category remained in Tabriz, there are few examples left of the first period; but the quality of designs, sizes and number of entrance is a diversification. The second period was relatively stable, so that there is a jump in the number of seats. The sharp decline in the third period of the sash occurs in buildings. Elegance designs at this time are very low and the number scrolls boards not more than seven assembly. In the first and second courses of red, green, blue and yellow on glasses are used. But in the third period, the area is low and often using colored glass, colorless glass is filled with the inscription space. It necessary to explain that the method of current research is descriptive analysis and the method of gathering library data is by scope. Also it should clear that the conclusions of this surveys show that the Orsies of 1st, 2nd and 3rd eras despite having similarities on building methods, they have notable distinctions. Some of main differentiations are reflected in several factors as: frequency, design and total frames. It's not deniable that, the descending order in the changing of orsies of Qajar in Tabriz from the 1st to the 3rd eras could be seen, if qualitative and quantitative distinctions will exhibited of worth point of view. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Qajar Orsies of Tabriz, the qualitative and quantitative distinctions, design, the methods of production | ||
مراجع | ||
پیرنیا، محمدکریم (1381)، مصالح ساختمانی(آژند، اندود،آمود)، انتشارات سازمان میراث فرهنگی کشور، تهران. حسینی، سیدحبیب، و دیگران (1387)، دایره المعارف عمومی رشتههای صنایع دستی ایران، جلد اول، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، تهران. زارعی، محمدابراهیم (1392)، سنندج شهر ارسی، بررسی روند شکلگیری و گسترش هنر ارسیسازی بر اساس نمونه های موجود، نشریه مطالعات و معماری ایران، شماره 4 پاییز و زمستان، صص 130 - 109. زمرشیدی، حسین (1365)، گرهچینی در معماری اسلامی و هنرهای دستی، نشر دانشگاهی، تهران. عمرانی، بهروز، اسمعیلی سنگری، حسین (1385)، بافت تاریخی شهر تبریز، انتشارات سمیرا، تهران. کریمی، علی نقی، طلایی و توتونجانیان، ع (1386)، اطلس تجاری چوبهای جهان، آییژ، تهران. مرادی، فرهاد (1393)، طراحی و اجرای اثر فلزی محیطی بر اساس فرم عودسوزهای سلجوقی، پایان نامه کارشناسی ارشد هنراسلامی، دانشگاه هنراسلامی تبریز. مصاحبه با آقای صمد کریمی، استادکار، مرمتگر و کارشناس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهر تبریز، تاریخ، 11/09/92. نژاد ابراهیمی، احد (1392)، طرح مطالعات و پژوهش برای ارائه الگوی طرح مرمت و بازسازی خانههای تاریخی تبریز، طرح پژوهشی، دانشگاه هنر اسلامی تبریز. نیکبخت، محسن (1389)، درودگری عمومی، انتشارات جان و خرد، تهران. یوسفی، آمنه (1390)، قوارهبری در بناهای قاجار تهران، پایاننامه کارشناسی ارشد هنر اسلامی، دانشگاه هنر اسلامی تبریز.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,314 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 3,591 |