تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,470 |
تعداد مقالات | 69,918 |
تعداد مشاهده مقاله | 122,524,567 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 95,735,624 |
پیشدرآمدی بر فرایند خلق بیبدیل (ناولتی) در توسعة اقتصادی و کارآفرینی | ||
فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی | ||
مقاله 10، دوره 9، شماره 1 - شماره پیاپی 31، خرداد 1395، صفحه 177-195 اصل مقاله (140.26 K) | ||
نوع مقاله: مقالات پژوهشی- کیفی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jed.2016.60058 | ||
نویسنده | ||
محمود متوسلی* | ||
استاد دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
ناول یا خلق ناب و بیبدیل، بنیانیترین عامل توسعة اقتصادی و کارآفرینی است. با اینحال، در بین اندیشمندان در زمینة فرایند خلق ناول در توسعة اقتصادی توافق نظر وجود ندارد، بهگونهایکه شومپیتر از عبارت «غیرممکن» برای تبیین فرایند خلق ناولتی استفاده کرده است. نظر شومپیتر از این منظر صحیح است که موضوع (مقوله) یادشده در چارچوب عقل استدلالی یا تعریف مرسوم از علم نمیگنجد. با توجه به ضرورت خلق بیبدیل در تحقق و تسریع فرایند توسعه، پژوهش حاضر تبیین فرایند خلق بیبدیل در توسعة اقتصادی و کارآفرینی را در کانون توجه قرار داده است. براساس استدلال صورتگرفته در پژوهش، فرایند خلق بیبدیل مستلزم سه بنیان کلیدی است. این بنیانها عبارتاند از: آزادی ذهن، تفاوت در قابلیتهای ذهنی و نیاز به آموزشهای منحصربهفرد و قدرت تخیل فرد. توصیههای سیاستی برگرفته از این بنیانها در جمعبندی پژوهش میآید. | ||
کلیدواژهها | ||
توسعة اقتصادی؛ خلق بیبدیل؛ عقل استدلالی؛ کارآفرینی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
A prelude to the Creation Process of novelty in Economic Development and Entrepreneurship | ||
نویسندگان [English] | ||
Mahmoud Motvaseli | ||
Professor, Faculty of Economic, University of Tehran | ||
چکیده [English] | ||
Novelty or the pure and unique creation is the profoundest item in economic development and entrepreneurship in every country. However, there is no consensus regarding the process of creation of novelty among economists so that “Schumpeter” used the term “impossible” to define this unknowable process because this subject cannot be described within the theoretical framework of orthodox conceptual rationality. Considering the importance and necessity of novelty creation for the process of development, this article attempts to explain the process of novelty creation in economic development and entrepreneurship. According to this paper, the process of novelty creation necessitates three key principles: mind freedom, individual differences in mental capabilities, need to unique training and imagination power of individuals. Policy recommendations are suggested in the conclusion sector | ||
کلیدواژهها [English] | ||
novelty, Rational mind, Economic Development, Entrepreneurship | ||
مراجع | ||
پورنامداریان، تقی (1392)، عقل سرخ: شرح و تأویل داستانهای رمزی سهروردی، انتشارات سخن. Becker, M. C. (2004). “Organizational routines: A review of the literature”, Industrial and Corporate Change, (13): 643– 677.
Becker, M. C., Knudsen, TH. & March, J. G. (2006). “Schumpeter, Winter and the source of novelty”, Industrial and Corporate Change, 15(2): 353- 371.
Boden, M. A. (1999). Computer models of creativity, In R. J. Sternberg (Ed), Handbook of Creativity, Cambridge: Cambridge University Press: 351– 372.
Boudreau, K., Guinan, E., Lakhani, K. & Riedl, C. (2012). The novelty paradox and biasfor normal science: Evidence from randomized medical grant proposalevaluations, In: Working Paper No. 13– 054. Harvard Business School, Cambridge, MA.
Bruno, P. (2010). Kant's concept of genius: Its origin and function in the third Critique, 1st Edition, Bloomsbury Publishing.
Buchanan, J. & Vanberg, V. J. (1991). “The Market as a Creative Process”, Economics and Philosophy, 7: 167- 186.
Dahlin, K. B. & Behrens, D. M. (2005). “When is an invention really radical? Defining andmeasuring technological radicalness”, Res. Policy, 34(5): 717–737.
Fauconnier, G. & Turner, M. (2002). The WayWe Think– Conceptual Blending and the Mind’s Hidden Complexities, Basic Books, New York.
Finke, R. A., Ward, T. B. & Smith, S. M. (1992). Creative Cognition – Theory, Research and Applications, Cambridge, MA: MIT Press.
Fleming, L. (2001). “Recombinant uncertainty in technological search”, Manage. Sci.,47(1): 117– 132.
Fleming, L. & Sorenson, O. (2001). “Technology as a complex adaptive system:evidence from patent data”, Res. Policy, 30(7): 1019– 1039.
Hall, B., Jaffe, A. B. & Trajtenberg, M. (2001). The NBER patent citations data file:lessons, insights and methodological tools, In: NBER Working Paper No. 8498. National Bureau of Economic Research.
Henderson, R. & Clark, K. (1990). “Architectural innovations: the reconfiguration ofexisting product technologies and failure of established firms”, Adm. Sci. Q., 35(1): 9– 30.
Hofstadter, D. R., & Fluid Analogies Research Group. (1995). Fluid concepts & creative analogies: Computer models of the fundamental mechanisms of thought. New York: Basic Books.
Luo, J., Niki, K. & Knoblich, G. (2006). “Perceptual contributions to problem solving: Chunk decomposition of Chinese characters”, Brain Res. Bull. 70, 430–443. http://dx.doi.org/10. 1016/j.brainresbull.2006.07.005.
Machlup, F. (1980). “Knowledge and Knowledge Production”, Princeton: Princeton University Press,.
Millard, A. J. (1990). “Edison and the Business of Innovation. Johns Hopkins”, Baltimore: UniversityPress.
Newell, A. & Simon, H. A. (1972). Human Problem Solving, Englewood Cliffs: Prentice Hall.
North, D. C. (2003). Understanding the process of economic change, Forum Series on the Role of Instituations in Promoting Economic Growth, Princeton University Press.
Otfried, H. (2010). Kant's critique of pure reason, The Foundation of Modern Philosophy, Studies in German Idealism. New York: St. Martin's Press.
Schumpeter, J. (1939). Business Cycles: A Theoretical Historical and Statistical Analysis of the Capitalist Process, New York, NY: McGraw-Hill.
Schumpeter, J. A. (1947). “The Creative Response in Economic History”, Journal of Economic History, 7(2): 149- 159.
Schumpeter, J. A. (1949). “Science and Ideology”, Journal of American Economic Review, 39(2): 346- 359.
Schumpeter, J. A. (2005). “Development”, Journal of Economic Literature, 43(1): 108- 120.
Simonton, D.K. )1994(. Greatness: Who makes history and why, New York and London: The Guilford Press.
Sternberg, R. J. (1999). Handbook of Creativity, Cambridge: Cambridge University Press.
Uzzi, B., Mukherjee, S., Stringer, M. & Jones, B. )2013(. “Atypical combinations andscientific impact”, Science, 342 (6157): 468– 472.
Valentini, G. )2012(. “Measuring the effect of M & A on patenting quantity and quality”, Strateg. Manage. J., 33(3): 336– 346.
Winter, S. G. (1975). Optimization and evolution in the theory of the firm, In R. H. Day & T. Groves (Eds), Adaptive Economic Models, New York: Academic Press: 73– 118.
Witt, U. (1993). Emergence and dissemination of innovations: Some principles of evolutionary economics, In: R. H. Day & P. Chen (Eds.), Nonlinear Dynamics and Evolutionary Economics, Oxford: Oxford University Press: 91– 100.
Witt, U. (2010). “Symbolic consumption and the social construction of product characteristics”, Structural Change and Economic Dynamics: 21: 17– 25.
Gardner, H. (2005). “Multiple Lenses on the mind”, Paper presented at the ExpoGestion Conference, Bogota Colombia, May 25, 2005 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,082 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,411 |